Forbes Israel Logo

יזמות ירוקה, גירסת הכפר: פסולת חקלאית בהודו הפכה ללבני בניין

לאחר שראתה את הנזקים הסביבתיים שגורמת שריפה של פסולת אורז בחווה של משפחתה בצפון הודו , ביסמאן דאו, אז בת 15 בלבד, זיהתה הזדמנות לייצר משהו מועיל – לפתח חומר בניין בר קיימא מחומר הפסולת הגדול ביותר שהחווה ייצרה.

היום היא בת 18, מסיימת את לימודיה בבית הספר בצ'אנדיגאר, אבל דאו מצויה במסע עם המוצר שלה – Green Wood – שהופך כעת לרלוונטי יותר מתמיד.

על מנת להבין את המוצר של דאו, יש צורך להבין את רמות הזיהום החמור שכל אזור צפון הודו סובל מהן, כתוצאה משתי עונות שריפת פסולת מאסיביות מצד חקלאים. הסבב הראשון הוא בחודש מאי, בחום הקיץ, כשמוץ החיטה נשרף ויבולי האורז נזרעים. הסבב השני מתרחש בנובמבר כששדות האורז נשרפים והחיטה נזרעת.

החווה המשפחתית של דאו בעיר ארמיסטאר בצפון הודו מגדלת את שני סוגי הגידולים.

לאחר שראתה את שריפת הפסולת במהלך הליכות הערב שלה עם אביה, דאו, שעברה בחזרה להודו עם משפחתה לאחר שברוב שנותיה המעצבות גדלה באנגליה, הבינה כי כולם מסביבה סובלים מבעיות נשימה כשהאוויר התמלא ענני עשן.

דאו, היום בת 18, ממציאת החומר החדשני | צילום: יוטיוב

"התחלתי לחקור זיהום אוויר", היא אומרת "אחר כך חקרתי את המאפיינים של קליפת האורז; יש בה רמות גבוהות של סיליקה, היא אטומה למים וחסינה בפני טרמיטים", היא מוסיפה.

מצוידת במסקנות המחקר שלה, דאו עברה לניסויים במטבח אמה. היא ערבבה את השאריות של קליפת האורז עם שרף, ואפתה אותם יחד – על מנת לייצר מוצר אבטיפוס, אותו כינתה Green Wood. את לוח הסיבים שיצרה היא ניסרה ויצרה את הבסיס לאבן הבנייה למגורים בישובים כפריים.

"זהו כלי זול, וחסון", היא אומרת, "ומהווה תחליף לכריתת עצים".

הרעיון הוא להפחית את כמות הפסולת של האורז שנותרת בשטח ואותה החקלאים שורפים, ובתוך כך להפחית באופן משמעותי את רמות זיהום האוויר שמתפשטות באזור כולו.

כשקיימות מהווה חלק גדול מההבטחה שמביא עמו המוצר החדש, ברורה הבחירה של דאו לכנות אותו בשם "Green Wood". "האמת היא שאני די מרוצה מהשם", היא אומרת, "הוא היה קליט למדי ולכן חשבתי להמשיך איתו".

לאחר שיצרה את האבטיפוס הראשוני, דאו צירפה אליה עוד שתי תלמידות. הן יצרו יחד צוות והצטרפו לתחרות החדשנות החברתית של חברת HP בשנת 2013, בה התבקשו תלמידי בית ספר להגיש מוצרים חדשניים עסקיים. מבין 43 אלף הצעות שהוגשו על ידי סטודנטים ברחבי העולם, "Green Wood" נבחר כמנצח בתחרות.

בשנת 2014 היא הוזמנה על ידי UNICEF, קרן החירום של האו"ם לילדים, להיות דוברת מרכזית וחברת פאנל באירוע המרכזי שלה בניו-יורק. "אני חושבת שאירועים כאלו עזרו לי מאוד לגדול, כאדם", היא אומרת, ומוסיפה כי היא רוצה ללמוד כלכלה לפני שתחזור לעסוק בתשוקה שלה ליזמות וחדשנות.

דאו. "זול, חזק, ומהווה תחליף לכריתת עצים" | צילום: יוטיוב

במקביל לפיתוח של "Green Wood", דאו גם יצרה יוזמה לקידום יזמות בקרב נערות. "נערות בהודו לא באמת מתומרצות להיכנס לתחום הזה, מכיוון שיש סיכון שטמון בו", היא אומרת. "הן רוצות עבודה של 9:00 עד 17:00".

במאמציה לצבוע את העולם בוורוד, היא מקווה לשנות את דפוס החשיבה הנשי כבר מגיל צעיר. "אני רוצה ללמד ילדים אודות הסיפור שבלהרוויח כסף", היא אומרת.

יש להודות שלמוצר שלה עוד ייקחו מספר כשנתיים עד שיפותח וישווק באופן מלא. "אני אתחיל בצ'אנדיגאר", עיר הולדתה, "ומשם הפעילות תתרחב", היא אומרת. "בהשוואה לפלדה, או לעץ רגיל, זה יהיה תהליך זול בהרבה". עניין רב כבר הוסב אל החסרה מצד חברות בנייה, לא רק מרחבי הודו, אלא גם ממדינות שונות אחרות רחוקות בהרבה, כמו למשל אקוודור.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן