Forbes Israel Logo

יעילות זה שם המשחק: למה פייסבוק ואיביי מודדות את צריכת החשמל והמים בחוות השרתים שלהן?

חברות שעושות שימוש בשרותי ענן כמו פייסבוק ואיביי, הן בעלות אינטרסים קבועים בהפיכת מרכזי הנתונים שלהן ליעילים גם בצריכת החשמל וגם בצריכת המים, ולא רק בגלל שזה מסר יחצ"ני מעולה, אלא גם בגלל שהן לא יכולות לפעול בקנה מידה "מבצעי" ללא הנתונים הללו.

מכיוון שמדידה של הנתונים הללו בצורה שתשנה ותשפיע על עובדי המחלקות הכלכליות, עדיין נחשבת לקונספט חדש, שתי החברות היו חייבות לפתח טכניקות מדידה משלהן, שינפקו להן בסוף את הנתונים הנכונים. שתיהן יצרו לוחות מכוונים שיציגו את הנתונים בצורה נוחה ובדרך שתסייע כמה שאפשר לקבל ההחלטות שישרתו את החברות.

איביי פרסמה את המתודולוגיה מאחורי שיטת המדידה שלה, שנקראת "יעילות השירות הדיגיטלי" במרץ 2013, וכעת מפרסמת פייסבוק את שיטות העבודה שלה שהוכחו כיעילות, שמשמשות למעקב אחר צריכת החשמל והשימוש במים, ואת קוד המקור מאחוריהן. החברה עשתה זאת כחלק מפרויקט המחשוב הפתוח שלה, שבו היא חולקת את עיצובי החומרה והתוכנה של מרכזי הנתונים שלה.

"מאחר שלא כל המערכות המבצעיות אוספות נתונים באותה הדרך, הפרדנו את הקוד לשני חלקים: ממשק למשתמש, ואוסף נתונים מאחורי הקלעים, שעשוי להיות רלוונטי לאלו עם מערכת דומה לשלנו", כותב חבר בצוות הקיימות של פייסבוק. "שני המרכיבים פועלים יחד, או שניתן לעשות בהם שימוש בנפרד".

ספקית שרותי הענן Rackspace עבדה עם פייסבוק טרם שחרור המתודולוגיה, וככל הנראה היא גם תיישם את הקוד של פייסבוק במערכותיה.

תצוגת נתונים נבונה של צריכת החשמל והמים מביאה להתייעלות | אילוסטרציה: shutterstock

כדי שנבין למה מערכות כאלו חשובות מעבר לאג'נדה הסביבתית של החברות, שוחחתי עם דין נלסון, סמנכ"ל שירותים גלובליים באיביי. הוא סיפר שברבעון הראשון לאחר שאיביי התקינה את מערכת המעקב שלה אחר ניצול האנרגיה והמים, אחד המפתחים של החברה גילה שבאמצעות שינוי מזערי בקוד של אחד משירותי החברה, הוא יכול לחסוך לאיביי שדרוג של כ-400 שרתים. מדובר במהלך שחסך לחברה כ-200 מיליון דולר שהיו נדרשים לעדכון או החלפת השרתים, ובנוסף, המהלך הפחית בכמיליון דולר את הוצאות התפעול של החברה על צריכת החשמל.

איביי משתמשת בלוחות היעילות – שמודדים את תשתית העברת המידע מול פליטות הפחמן וצריכת האנרגיה של השרתים – ליצירת שתי רשימות פנימיות: אחת שמראה את השרתים היעילים ביותר בחברה, ואחת שמציפה את הגרועים ביותר.

חברות הענן, ממיקרוסופט ועד אמאזון, שירצו למדוד את ביצועי המערכות שלהן, יוכלו לעשות שימוש בקודים ששיחררו איביי ופייסבוק. מדידת צריכת המים למשל, חשובה להן בשל השימוש בהם לרוב לקירור חוות השרתים שהן מחזיקות. כל חברה שמחזיקה במרכז מידע כזה תוכל להרוויח משימוש בכלי מדידה מסוג זה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.