Forbes Israel Logo

ירידה של 40% ברכישת דירות בחודש ינואר; הסיבה: השביתה בטאבו

בחודש ינואר 2014 נרשמה ירידה חדה של 40% בהיקף העסקאות לרכישת דירות בהשוואה לרמת השיא שנרשמה בדצמבר, כך הודיע היום משרד האוצר במסגרת סקירת "אורות אדומים" שמפרסם המשרד מדי חודש.

על פי הנתונים, רכישת דירות יד שנייה ירדה בשיעור של 50% בחודש ינואר, בעוד רכישת דירות חדשות ירדה בשיעור של 14%. גם בהשוואה לנתוני ינואר 2013 נרשמה ירידה בהיקף העסקאות בשיעור של 7%, בעיקר בפלח השוק של דירות יד שנייה. "סך העסקות בדירות יד שנייה שנרשמו בינואר היה הנמוך ביותר מאז פרוץ המחאה החברתית", נכתב.

"ייתכן שהירידה החדה ברכישות דירות יד שנייה נובעת בחלקה מהשביתה במשרדי הטאבו במחצית הראשונה של חודש ינואר. עם זאת, נתונים ראשוניים לחודש פברואר מצביעים על המשך הירידה במספר העסקאות בפלח שוק זה".

נדל"ן בתל-אביב – סימנים לרגיעה? | צילום: Shutterstock

נתונים נוספים בסקירה הנוכחית שאת הירידה במספר העסקאות הובילו רוכשי דירה ראשונה עם ירידה של 44% בהשוואה לחודש הקודם, וזאת, לאחר עלייה חדה של קרוב ל-80% שנרשמה בחודש דצמבר. הירידה ברכישות הזוגות הצעירים (רוכשי דירה ראשונה) הקיפה את כל האזורים והיא בולטת במיוחד באזורי תל אביב והמרכז שם צנח היקף המכירות ב-60%.

לא ברור האם מדובר במגמה של רגיעה או בהתקררות זמנית של השוק. נתונים ראשוניים של מינהל הכנסות המדינה, תומכים במגמת התקררות השוק ומעידים כי גם נתוני חודש פברואר מעידים על ירידה בהיקף העסקות.

לצד הירידה בהיקף העסקאות של רוכשי דירה ראשונה, היקף העסקאות שביצעו משקיעים חזר למגמת עליה, זאת לאחר ירידה רגעית בדצמבר 2013. מנתוני האוצר עולה כי העלייה בהיקף פעילות המשקיעים נרשמה בעיקר באזור מרכז, שם ממילא ההיצע הוא הקטן ביותר מכל חלקי הארץ.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן