חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

ישיבתה הראשונה של וועדת ששינסקי נדחתה עקב עתירה לבג"צ

וועדת ששינסקי 2 אמורה הייתה להתחיל היום את עבודתה אך פגישתה הראשונה נדחתה ברגע האחרון בגלל בג"צ שהוגש על היעדר ייצוג נשים מספק. "בהתאם להנחיות הייעוץ המשפטי, תידחה ישיבת ועדת ששינסקי 2 שתוכננה להתקיים היום, לאור בג"צ תלוי ועומד בעניינה. על מועד חדש תבוא הודעה בנפרד", נכתב בהודעה הרשמית.

את הבג"צ הגישו ארגוני הנשים שוענים כי בוועדת ששינסקי אין ייצוג הולם לנשים. לפני הגשת העתירה פנו הארגונים למשרד האוצר ודרשו להגדיל את כמות הנשים בוועדה על פי חוק שיויון זכויות האישה, הקובע כי יש לתת לנשים ממיגוון קבוצות האוכלוסיה יצוג הולם בועדות ציבוריות.

בראיון לגלי צה"ל אמר היום ראש הוועדה איתן ששינסקי כי "על המדינה לקבל תמורה על משאבי הטבע שלה". לדבריו, "משאבי הטבע של כל מדינה הם בבעלות הריבון שהוא הנאמן של העם. המדינה החליטה לתת את ההפקה של המשאבים להון פרטי אבל השאלה היא איך המדינה מקבלת את התמורה על הבעלות על המשאב עצמו".

וועדת ששינסקי 2 תתמקד בבחינת התמלוגים עבור משאבי האשלג והפוספטים, תחום בו מובילה חברת כיל בבעלות החברה לישראל של עידן עופר. ששינסקי סירב להתייחס לשיעור המס העתידי שתשלם כיל לאחר המלצות הוועדה היות שיש עוד נתונים רבים לבדוק".

בתגובה לטענות כי החברות הפרטיות הפועלות בתחום פועלות תחת סיכונים משמעותיים, אמר ששינסקי: "המשקיעים לוקחים על עצמם סיכונים אבל גם במדינות אחרות משקיעים לוקחים על עצמם סיכונים. חברות הנפט הגדולות בעולם גם לוקחות סיכון אבל עם הימצא הנפט הן משלמות תמלוגים למדינה". 


ששינסקי | צילום: רויטרס

עוד הוסיף ששינסקי כי בעוד שלחברות הפועלות בתחום הנפט והגז, אותו בחנה וועדת ששינסקי הקודמת היה מרכיב משמעותי של סיכון בחיפוש המשאב, במשאבי האשלדג והפוספטים אין סיכון של חיפוש, מה שמשפיע על היקף הרווחים שלהן.

לדברי ששינסקי ב-2012 שילמה כיל כ-8% מהכנסותיה לישראל, כאשר הכנסותיה הסתכמו בכ-2 מיליארד דולר. עוד אמר ששינסקי כי בהשוואה לחברות דומות בעולם לא מדובר בשיעור מס גבוה מדי. 

בנוגע ללחצים שמפעילות החברות על חברי הוועדה אמר ששינסקי: זה לגיטימי שהחברות שחושבות שהן הולכות להיפגע יביעו את דעתן".

וועדת ששינסקי צפויה להגיש את מסקנותיה בתוך שנה. הוועדה צפויה לפרסם פרוטוקול לאחר כל דיון. בראיון סירב ששינסקי להעריך מה תהיינה המלצות הוועדה ואמר: "אנחנו רוצים לעבוד במרץ. לאסוף את הנתונים ולקבל סקירות. בהתחלה אנחנו מעוניינים בתמונה העובדתית". 

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן