Forbes Israel Logo

יש עתיד? מחירי הדירות בת"א ירדו ברבעון השני של השנה ב-9.7%

מהפך: לאחר שמחירי הדירות הגיעו ברבעון הראשון של 2013 לשיא של כל הזמנים – חל ברבעון השני של 2013 מפנה, ומגמת המחירים רשמה ירידה ריאלית חד-משמעית. על פי נתוני משרד השיכון ירדו מחירי הדירות החדשות בכ-10.5%, ומחירי הדירות מיד שנייה ירדו בכ-1.5%. יציבות נרשמה לעומת הרבעון המקביל אשתקד, כאשר הדירות החדשות עלו בכ-1% ודירות יד שנייה בכ-2%.

לפי ההערכות של האגף למידע וניתוח כלכלי במשרד והשיכון, נובעת הירידה במחירי הדירות בין הרבעון הראשון לשני, בין השאר, מתיקון של השוק לרמת מחירים גבוהה וחריגה ברבעון הראשון של השנה. המחירים ברבעון השני של 2013 דומים כאמור לרמות המחירים שנרשמו ברבעון השני של 2012.

"הנתונים מלמדים כי ציבור רוכשי הדירות בחר לרכוש דירות חדשות זולות יותר וקטנות יותר, וכן נתח גדול יותר של דירות בפריפריה", נאמר בהודעת המשרד. "בנוסף, חל גידול במשקל העסקות של רוכשי דירה חדשה ראשונה".


תל אביב | צילום: רויטרס

מחירן הממוצע של הדירות החדשות ירד בכמה מוקדים בין הרבעון הראשון והשני של 2013, כאשר בלטה ירידה של 9.7% במחיר הממוצע הריאלי בתל אביב (עלייה של 1.2% לעומת הרבעון המקביל אשתקד), ושל 2.6% בירושלים (עלייה של 13% לעומת הרבעון המקביל אשתקד) וכן ירידה גדולה במספר ערים בפריפריה.

לעומת זאת, באזורי הביקוש נרשמה עלייה במספר ערים בולטות, עם שיעור עלייה דו-ספרתי בחיפה ובמודיעין (שם ירדה רמת המחירים לעומת הרבעון המקביל אשתקד). בערים רבות בארץ נרשמה יציבות במחירי הדירות החדשות, אך שיעור הירידה הארצי הגבוה מוסבר כאמור בשינוי בתמהיל הדירות, בנתח גדול יותר של דירות קטנות וזולות יותר ושל דירות בפריפריה ובגידול במשקל העסקות של רוכשי דירה ראשונה מסך העסקות.

ברבעון השני חלה עלייה ניכרת במשקל העסקות בצפון ובדרום לשיעור של 25% לעומת 20.6% ברבעון הראשון השנה. עלייה קלה חלה במשקל העסקות בדירות בנות 4 חדרים ובמקביל, ירידה קלה חלה במשקל העסקות בדירות בנות 5 חדרים.

לטבלאות המלאות לחצו כאן

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.