Forbes Israel Logo

כיצד גרגירי קפה יכולים לפתור את בעיית המחסור במים באפריקה?

האם אפשר לייצר מים נקיים באמצעות קפה?

זה, בחלקו, הרעיון שעומד מאחורי Enactus, עמותה מגרמניה שעיצבה מערכת לסינון מים עבור קהילות במדינות מתפתחות. המערכת של הארגון, Waterfilter, היא מיכל מים שנוצר מחימר יחד עם חומרים אורגניים קשיחים יחסית ומשומשים כמו גרגירי קפה או קליפות גרגירי אורז. במשך תהליך החימום, החומר האורגני נשרף ונותר סרט מיקורופור (חומר חבישה הדומה לגזה) דביק, אשר תופס את הלכלוך והזיהום בעודו נותן למים לטפטף. כסף חנקתי נוסף כדי להרוג בקטריות.

בסופו של דבר, התוצאות הן פילטר שהוא אפקטיבי ב-99.9% נגד מוצקים אנאורגניים וחומרים ביולוגיים, לדברי מייקל סימט, אחד ממנהלי התכנית של Enactus. מיכל מים בגודל סטנדרטי יכול לנקות בין 2 ל-4 ליטרים של מים בשעה. כלומר, משפחה יכולה להשתמש בזה לייצור 20 או יותר ליטרים של מים במשך הלילה.

הארגון מתכנן למכור את המכשיר עבור 28 דולר. כל מכשיר יכול להחזיק מעמד במשך כשנתיים – או 1.17 דולר לחודש, כאשר בקבוק 1.5 ליטר מים אחד עולה בממוצע 46 סנטים בחנות.

Enactus בחנה את המכשיר, קיבלה כבר הזמנות מראש ומצפה בקרוב לייצר אותם בקיגומה, טנזניה. במקום להפוך למפעל בעצמה, הקבוצה תלמד יזמים מקומיים כיצד לתפעל את המכשיר בעצמם. סימט מוסיף כי התהליך מורכב קצת יותר ממה שהוא נשמע. צריך לשים לב לתהליך הערבוב כדי לקבל סרטי מיקרופור אחידים יחסית והמכשיר צריך לשבת בתבנית כשבועיים לפני שאפשר לחמם אותו, זה לא סיר רגיל.

התוכנית העסקית של Enactus משלבת שלושה רעיונות חשובים. הראשון הוא מחזור מים. פשוט יותר ויעיל יותר כלכלית לנקות מים מלוכלכים ולהשתמש בהם, מאשר לנסות להתפיל מי מלח או ליצור מקורות חדשים של מים נקיים באמצעות כלים כמו סכרים. מחזור הוא גם דרך חשיבה חדשנית יותר. בשבדיה לדוגמא, Orbital Systems יצרו מערכת שחותכת את שיעור צריכת המים ב-80% עד 95% הודות למחזור מים שאחרת ירדו למערכות הניקוז. אגירת מי ניקוז גם חוסכת באנרגיה.

תושבים בטנזניה עם Waterfilter | צילום: אתר Enactus

דוגמא נוספת היא מצד איש העסקים והפילנתרופ האמריקאי מאנוג' בהרגבה, אשר הביא לשוק משקאות האנרגיה בארה"ב את 5-Hour Energy Drink, ועומד מאחורי Rainmaker, מערכת מחזור מודולרית שיכולה להעביר 50,000 גלונים של מים בכל יום. המוצר של החברה מסוגל לדבריה לייצר מים ב-42% פחות התפלה במחזור אחד. ההתפלה יכולה לעלות בין 2.5 ל-5 דולר לייצור של 1,000 גלונים, בהשוואה ל-2 דולר עבור טכניקות טיהור סטנדרטיות.

שנית, ה-Waterfilter, בדומה ל-Rainmaker ורעיונות מחזור רבים אחרים, נשען על אספקת מכשירים מודולריים. אין צורך במפעלי עיבוד מרכזיים. טכנולוגיה כזו מתקדמת לעומת חברות מים מסורתיות, מאחר והיא חוסכת את הזמן והעלות של הבאת מתקנים חדשים.

מתקן מחזור מודולרי יוכל להיות זמין ברשת תוך 10 חודשים ועד 3 שנים, לדברי ניקול נימן בריידי, נשיאת Edison Water Resources מקליפורניה, אשר מפתחת מתקנים לטיפול במים. הקמת מפעל להתפלה יכולה לקחת מעל לעשור.

ישנו כמובן את פקטור הגועל. קוקה קולה מפעילה מערכת מחזור דומה, אבל משתמשת במים שנאספו מחדש רק למטרות כמו השקיה כך שהם לא מגיעים למוצר הסופי.

הנקודה השלישית היא שמים הופכים יותר ויותר לנושא דחוף שאין להימנע מטיפול בו באיזורים רבים. ליותר מ-800 מיליון אנשים אין גישה למים נקיים. מכון המשאבים העולמי צופה כי 33 מדינות יתמודד עם מחסור קיצוני במים שיאופיין בקיצוץ של 80% באספקת מים – עד 2040. מדינות אחרות, כולל ארה"ב, סין, אוסטרליה ומקסיקו, ייאלצו להתמודד עם מחסור גבוה במים (40-80%). לכן, הן זקוקות לפתרונות בהקדם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.