Forbes Israel Logo

כיצד מתמודדים במשק עם חסרונם של העובדים שבמילואים כבר שבועות

לי גיל, מנהלת דיגיטל ועורכת גסטרונומית במגזין האוכל "על השולחן", נקראה לשירות מילואים כעשר דקות לאחר שנשמעה האזעקה הראשונה בגוש דן. קרן, מנהלת קונדיטוריה בראשון לציון, עושה את עבודתם של לא פחות מחמישה עובדים שנקראו לשירות מילואים, רפי העובד בחברת אבטחת מידע מזיז עובדים מלוקיישן אחד לאחר כמו במשחק שחמט מסובך, וניר, העובד כנציג רפואי סוגר חודש במילואים ומקווה שהלקוחות לא שכחו ממנו. מהמנכ"לים ועד העובדים הזוטרים- זירת העסקים עולה על מדים. כך נראה המשק כאשר 86 אלף עובדים גוייסו למילואים.

עובדים מסביב לשעון, כשחצי עין עצומה

לי גיל סיימה עתה שלושה שבועות מאומצים בשירות מילואים בתפקיד קמבצ"ית שלישות בפיקוד העורף "פשוט הנחתי את העט ועליתי על מדים כשצלצלו אלי. היו הרבה דברים פתוחים על השולחן אבל יצאתי מהרגע- להרגע. בתחילה סטג'רית מילאה את מקומי אבל אז היא גויסה למילואים, וזו שבאה אחריה נאלצה לזגזג בין שתי משרות כי כמעט כל העובדים במשרד האחר בו היא עובדת גויסו גם הם. בסך הכל 5 אנשים החליפו אותי בתפקידי בזמן ההיעדרות."

כיצד עובדים במהלך שירות מילואים פעיל?

"במהלך היום והערב כל תשומת הלב הייתה נתונה לתפקיד בצבא. בלילה, במקום לנוח ולהתרענן השלמתי את החסרים בעבודה. עבדתי מסביב לשעון. לקחתי מחשב נייד לבסיס וניצלתי כל רגע פנוי לעבודה. יזמתי פגישות טלפוניות בשעות הלילה, ומענה למיילים בשעות לא שגרתיות."

"יש המון פרגון מצד הלקוחות. אף לקוח לא התמרמר בגלל פרויקט שמתעכב. כולם קיבלו את זה בהבנה. שלחו מסרים של תמיכה והתגמשו בכדי להסתדר עם לוח הזמנים החדש. השכלנו לתעדף את המשימות על בסיס יומי, בכדי לוודא שהעסק יפסיד כמה שפחות."


לי גיל בימים לחוצים פחות | צילום: מגזין "על השולחן" 

אחת בשביל כולם

חמישה החליפו את לי, אך מה קורה כשעובדת אחת נדרשת להחליף חמישה בתפקידם? קרן עובדת כמנהלת סניף מרכזי בקונדיטוריה המספק מאפים למאפיות בכל אזור גוש דן, כך שגם בימים כתיקונם מדובר בלחץ גדול על מעט העובדים בסניף. כולם נדרשים לעבוד במרץ ולמלא מספר משימות במקביל, בכדי לספק את הסחורה, תרתי משמע. כעת, כשחמישה קונדיטורים נעדרים מעבודתם בשל שירות מילואים- הלחץ גדל.

"בתחילה גויסו שניים ועבודתם התחלקה בין יתר העובדים. עם הזמן נקראו עוד עובדים למילואים והסניף כמעט התרוקן. כולנו נאלצנו לקחת על עצמנו משימות, לעבוד בפסי ייצור שקודם לא התנסינו בהם ולהישאר שעות נוספות בעבודה. היו ימים שהחלפתי שלושה עובדים בתפקידם, אח"כ חמישה. זה לא פשוט בכלל ונמשך כבר ימים ארוכים. למזלנו מדובר בעובדים שהם כמו משפחה וכולנו עזרנו אחד לשני. עובדים ביטלו חופשות בחו"ל ובארץ בכדי לסייע בעבודה."

ספגתם הפסדים כספיים בשל המצב?

"בהחלט כן. למרות שעשינו כל מה שיכולנו בכדי להשלים את המשימות לא תמיד עמדנו ביעדים. כולנו נאלצנו לעסוק בתפקידים חדשים בגלל המצב ולמדנו את העבודה תוך כדי תנועה. לצערנו נוסף על האתגר שנוצר עקב ההיעדרות המילואימניקים, היו גם שתי עובדות שנאלצו לסיים מוקדם בכדי להגיע לילדיהן שנמצאים בחופשת הקיץ ללא מסגרת מתאימה, וחששו מהאזעקות. בימים של מטחים היו עובדים שאיחרו לעבודה, היו שיצאו מוקדם יותר בכדי להיות עם המשפחות. היה הרבה בלגן אך אנו עושים כמיטב יכולתנו אך המשימה מורכבת."

שידור חי מעזה

גם רפי, עובד בחברה מספקת שירותי אבטחת מידע ותמיכה לארגונים וחברות נאלץ להסתגל ומהר לשינויים עקב מחסור קשה בכוח אדם. "רבים גויסו לשירות מילואים וחלקם נעדרים כבר שבועות, מהם גם כאלה המשובצים במיקור חוץ, כך שנאלצנו לדאוג למחליפים במספר חברות וארגונים. הרבה פרויקטים נעצרו והופסקו."

כיצד מתנהלת העבודה בימים אלה?

"אנחנוו מנהלים גם ישיבות טלפוניות בשיחות רב משתתפים, מתייעצים במיילים, בהודעות ובוואטצ'אפ כיצד לחלק את המשימות ונמצאים כל הזמן בקשר. לעיתים קרובות מנהלים את שיחות העבודה בשעות מאוחרות בלילה, כשכולם פנויים להתעדכן. זה מצב לא רגיל שדורש היערכות לא רגילה, אבל אנו מצליחים להתארגן."

"ישנה אווירת התגייסות כללית כך שכולם מבינים ותומכים. הלקוחות שואלים בשלומם של העובדים והיו כאלה שאף הכינו חבילות והעברנו אותן לעובדים ולחיילים בעזה. משימות פחות חשובות פשוט זזות הצידה, וכולם מתרכזים בעיקר."

טיפים למנהלים שרבים מעובדיהם נקראו לשירות צבאי?

"לא לפחד להפשיל שרוולים ולקחת על עצמכם משימות. השבוע זחלתי תחת שולחנות בכדי לחבר מחשבים ולהתקין תוכנות, כאילו זה יומי הראשון בעבודה. כרגע אין תפקידים בכירים ואין היררכיה. כל משימה חשובה וכולם עוזרים. מבינים שהמצב לא רגיל. מציע גם למנהלים לזכור שמדובר בעובדים עם משפחות, לבוא לקראתם ככל הניתן ולשמור על אורך נשימה. גם אם נוצר עומס זמני, אפשר וצריך להתנהל כראוי ולאפשר גם מענה ללקוחות."

וכך זה נראה מהצד של העובד שנקרא למילואים

החברות מצליחות לרוב לחפות על היעדרותם של העובדים, אך כאשר זה לא קורה, הנזק יכול להיות רב, גם מן הצד שני – של העובד שגוייס. לניר איסרליס, נציג רפואי בחברת תרופות ישראלית, לא נמצא מחליף מתאים והמחסור מורגש בשטח ובסופו של דבר גם במשכורת "נקראתי למילואים ביום הראשון למבצע. אני משמש כפראמדיק במילואים ומטפל בחיילים הפצועים הזורמים החוצה מתוך עזה. באזרחות אני נציג רפואי המתלווה לרופאים בחדרי ניתוח. נוכחותי בבתי החולים הכרחית, אם אינני נוכח- נציגי חברות אחרות בשוק נכנסים וההפסד כולו שלנו."


ניר איסרליס. "אם אינני נוכח- נציגי חברות אחרות בשוק נכנסים"

כיצד מתנהלת העבודה בזמן שאתה בעזה?

"היא לא מתנהלת. אני לחלוטין מושבת. אין לי גיבוי בכלל. הנזק הוא שהמוצרים שלנו נעלמים מהתודעה והנציגים האחרים מקבלים את הבמה במקומנו. אין לי מושג כיצד תראה המשכורת שלי החודש. בזמן המועט שיש לי במילואים אני מתעדכן במה שקורה בבית ובקושי רב מצליח להתעדכן גם במה שקורה בעבודה. יש ימים קשים בשטח והראש טרוד. רק אתמול נקלענו לירי פצמ"ר וטיפלתי בשטח בחיילים ובאזרחים. במזל גדול לא נהרגנו. אני לא מסוגל לקיים שום סוג של עבודה כרגע. יש פרויקט גדול שהתעכב באופן משמעותי והאחריות היא עלי. יש הרבה אי וודאות."

המעסיקים מבינים את המצב?

"כל מי שמתעסק בתפקיד שלי יש לו רקע פרא-רפואי אז מבינים את החיוניות שלנו במילואים. המנהלים מבינים שאנו בשטח בכדי להגן עליהם וכל אחד עושה את המוטל עליו. זו האחריות שלנו. אחרת מי יעשה את זה? כולנו ישראלים. זו ההקרבה שלנו בשטח ושל המעסיקים בזירה העסקית. כל אחד תורם בתחום שלו למאמץ הכללי."

בימים בהם הראש טרוד והלב נמצא עם החיילים והתושבים בדרום, ערבות הדדית, הבנה וחשיבה יצירתית הם שמאפשרים לעסקים וארגונים רבים לפעול במצב הלא פשוט, ולשמור על שגרת עבודה כבר כמעט חודש ימים. כמה זמן יצליחו במשק להחזיק את כל הכדורים באוויר מבלי שהעסק יספוג הפסדים, או שלקוחות יינטשו? כל עוד אין אופק ברור ונקודת סיום ללחימה, גם השאלה הזאת נותרת ללא מענה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.