חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

כיצד סין וצפון קוריאה עוזרות לראש ממשלת יפן לשמור על עוצמתו?

קריאתו מהשבוע שעבר של ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, לבחירות בזק לרשות המחוקקת בארצו צפויות להסיר מעל כתפי המפלגה שלו איום לטווח הארוך. המפלגה הליברלית דמוקרטית של אבה צפויה לשמור בבחירות, שתערכנה ב-22 באוקטובר, על כמות המושבים שלה בפרלמנט, משום שחלון זמן קצר כל כך לא יותיר די זמן לאף מפלגה אחרת לייצר קמפיין שיוכל להזיק לה.

אך גם שתי מדינות זרות, הרוחשות שנאה ליפן, מסייעות לאבה לשמר את כוחו. האחת היא סין, שטוענת כי יפן לא כיפרה עד היום כראוי על הפלישה שלה לאדמת סין בתקופת מלחמת העולם השנייה, וכיום היא גם נמצאת איתה בעימות בנוגע לשטחים בים סין המזרחי. המדינה השנייה היא צפון קוריאה, שרואה ביפן שכנה שלה, חמושה היטב ובעלת קשרי ידידות עם ארצות הברית. המצביעים היפנים רוצים לראות את אבה עומד איתן מול שתי המדינות גם יחד.

(מימין) שי, אבה וקים | צילומי מסך: יוטיוב

"הנושאים הצפון קוריאני והסיני משחקים לידיו של אבה בדרך לשימור כוחו", אומר ג'ון וויל, אסטרטג גלובאלי ראשי בחברת Nikko Asset Management בטוקיו.

סין משחקת לידי אסטרטגיית הבחירות של אבה?

אבה, ראש ממשלה שזו לו הקדנציה השנייה בתפקיד, אליו נכנס בשנת 2012, תכנן את בחירות הבזק של אוקטובר עוד לפני השבוע שעבר, מתוך דאגה לביטחון הלאומי, כפי שכתב בדיווחו כתב פורבס, מסזומי ווקטבה. אם לא כך, מפלגתו הייתה צריכה להתמודד בבחירות שנקבעו להתרחש רק בשנה הבאה. אחוזי התמיכה באבה נכון לתקופת אמצע השנה האחרונה עמדו רק על כ-40%-50%, אבל עד 2018 יפן כבר עשויה להימצא בעיצומם של מהלכים כנגד סין, והיא לא תרצה להיקלע במהלכם לבחירות.

"אבה ניהל באופן שגוי את היחסים גם עם סין וגם עם צפון קוריאה, כשלא בחן אפשרות לדיפלומטיה", אומר ג'ף קינגסטון, מנהל החוג ללימודי אסיה באוניברסיטת Temple ביפן.

המעבר הקבוע של ספינות ומטוסים סיניים במים הנתונים תחת שליטת יפן בים סין המזרחי מספק עבודה שוטפת לכוחות שטוקיו פורסת באזור, שנאלצים לרדוף אחריהם ולהבריח אותם. באופן כללי יותר, יפן עובדת עם הודו ועם ארצות הברית כדי לפקח אחר התפשטותה של סין גם בים סין הדרומי. מוקדם יותר השנה יפן העבירה נושאת מסוקים מסוג Izumo דרך ים סין הדרומי, אזור שסין מתפשטת בו באופן אגרסיבי מאוד מאז 2010. מאז 2015 יפן הצטרפה לארצות הברית ולהודו כחברה קבועה באימון הצבאי השנתי שנקרא מלאבר, שעל הכוונות שלו נמצאת גם סין המתעצמת.

אבה וטראמפ בוושינגטון, השנה | צילום: ויקיפדיה

אבה עשוי לבצע שינויים חוקתיים על מנת לשנות את מדיניות השימוש בכוחות המזוינים של ארצו – מהגנה עצמית בלבד גם להתקפה. השינוי הזה יספק לו חזות כוחנית בעיניי המצביעים היפניים. אך יתכן שהדבר יצריך כמה תחבולות על מנת לעבור.

עזרה מצפון קוריאה

עד עכשיו, כוחו הצבאי העולה של הגברתן של האזור, קים ג'ונג-און, הוציא אל הפועל יותר מ-20 ניסויי טילים השנה, ושיגורי הניסוי האחרונים נחתו בים, באזורים שלא רחוקים כלל מיפן. צפון קוריאה גם ערכה בוודאות ניסוי בפצצת מימן בחודש שעבר. יפן מקבלת עכשיו קרדיט על ההגנה החזקה במיוחד שיש לה כנגד טילים שנשלחים מהמדינה המרושעת, השוכנת 1,045 קילומטר מערבה ממנה.

טיל צפון קוריאני משוגר לעבר יפן, השנה | צילום מסך: יוטיוב

אבל בשביל להראות לבוחרים שהוא באמת שולט במצב ומתמודד עם האיום, אבה עשוי לחפש שוב את אותה פרשנות חדשה לחוקה היפנית, שתעניק לצבא ההגנתי של יפן יותר חופש פעולה. השאיפה הזו תעורר ביקורת מצד סין, ומצד מדינות אחרות שהיוו מטרה לתוקפנות היפנית של ימי מלחמת העולם השנייה; אגרסיביות שיצרה את המדיניות הנוכחית של הגנה עצמית בלבד. גודש של ביקורת חיצונית כזו יוכל לעורר גם תגובה חריפה מבית. כך שהטוב ביותר מבחינתו של אבה: לערוך את הבחירות מהר ככל האפשר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן