Forbes Israel Logo

כך בונים הצלחה: חמישה שיעורי מנהיגות מבנייה בלגו

כאב מסור לשתי בנות, אני מרגיש שרבים מהלקחים שנלמדים באבהות, ניתנים ליישום ברמה מסוימת בלימוד לקוחות איך לקיים מנהיגות המביאה לשינוי (change leadership). ישנם קווי דמיון בין בניית מערכת מורכבת של לגו – לבין אימון לקוח דרך שינוי מחולל תמורות. 

בזמן שבנותיי ואני התמודדנו עם פרויקט לגו של שלושה ימים, הבנתי שמה שגורם לפרויקטים הללו להיות כל כך מהנים ומספקים הם אותם דברים שמסייעים ללקוחות שלי לאהוב להוביל שינוי בארגונים שלהם.

כולנו יודעים ש"אהבה" ו"שינוי" אינם משמשים לעיתים קרובות באותו משפט, אולם כמה מהעקרונות שהביאו לסופשבוע נהדר, מלא בלגו, עם הבנות שלי, פועלים גם עם הלקוחות שלי. העקרונות הללו נוכחים בעבודה עם הלקוחות הגדולים יותר שלי (אלפי עובדים בכל העולם) וגם עם הלקוחות הקטנים (כמה מאות עובדים במקום אחד).

אז הנה הם – שיעורים במנהיגות באדיבות לגו.

צילום: רויטרס

שיעור מס' 1: התחילו עם איך נראית הצלחה. לגו מספקת תמונה שלמה – ומלהיבה – של המוצר הסופי, ממש על הקופסה. זה תמיד נראה מ ד ה י ם. קיימת התייחסות מועטה בלבד למספר השקיות, מספר החלקים, מספר הצעדים וכן הלאה (התייחסות שרק תוציא לכם את הרוח מהמפרשים). אתם מתאהבים בתוצאה הסופית עוד לפני שאתם אפילו קונים.

לאחר קניית ערכת ההרכבה, אתם מרגישים שהפרויקט המוגמר נמצא במרחק של צעדים ספורים בלבד, כי אתם כבר יודעים איך ההצלחה נראית – והיא נראית מ ד ה י מ ה. פעמים רבות מתארים מנהלים את האסטרטגיות המבהילות ומכלות-הזמן הנחוצות כדי להגיע מהיום למחר – ומוציאים את הרוח מהמפרשים – במקום לבנות מומנטום סביב תמונת המוצר המוגמר. רובם אינם מצליחים לצייר או להראות תמונה ברורה (ומ ד ה י מ ה) של איך נראית ההצלחה. זו התמונה שגורמת לאנשים להתאהב ברעיון; שהופכת אותם להוטים לבלות את זמנם בחיבור כל החלקים יחד כדי לגרום לזה להתגשם.

שיעור מס' 2: קחו בחשבון חלקים להחלפה. זה נדיר, אולם לעיתים חסרות אבני לגו. במקום להגיע למצב-עצירה, הביאו האתגרים הללו את בנותיי למצב-חדשנות – הן שלפו את דליי חלקי החילוף שלהן כדי למצוא למה אנו זקוקים, והמשכנו לבנות. כמה פעמים הקולגות שלנו אומרים, "זה לא יעבוד בגלל…" או "כבר ניסינו את זה?" אף שהתירוצים הללו חוסכים לנו מפעם לפעם זמן של חזרה על טעויות עבר, בדרך כלל לא קורה שאנו חוזרים לאחור כדי לראות אילו חלקים (לקחים, למידה, הישגים וכו') ניתן ליישם מחדש. הרבה פעמים אנשים, כלים, משאבים ולקחים נמצאים שם כדי לבחור מהם. פשוט נדיר שנחזור לדליים האלה כדי לקחת אותם.

שיעור מס' 3: ההוראות מסייעות מאוד. ההוראות הן נפלאות, בדרך כלל. אולם ישנם מקרים שבהם אתה פשוט לא מסוגל להבדיל איזו יתד עגולה נכנסת לאיזה חור מרובע (פשוטו כמשמעו, בלגו). בעודי הופך בהוראות שוב ושוב, מדפדף קדימה כדי לקבל זווית הסתכלות נוספת, הבנות שלי פשוט מחברות דברים יחד הכי טוב שהן יכולות. הן אומרות, "בוא ננסה ונראה אם זה יעבוד". הניסוי חסר הפחד הזה הוא מרכיב קריטי אם רוצים לעודד חדשנות.

מה הדבר הכי גרוע שיכול לקרות? כשמדובר בלגו, ההשלכות אפסיות. בעסקים ובארגונים רבים ישנם סיכונים של ממש. אולם ברוב המקרים, הסיכון האמיתי אינו ההשלכות שאותן לא רואים מראש, אלא הסיכון שיראו שטעינו. באמצעות היפטרות מהפחד הזה, אנו מגבירים את יכולתנו להתנסות שוב ושוב במחזורים מהירים. אחד המפתחות למנהיגות נעוץ בעידוד ותגמול אלה שמתנסים, לומדים ובונים.

צילום: רויטרס

שיעור מס' 4: יותר כיף כשיותר אנשים עובדים יחד. עבודה על פרויקט לגו בעצמכם היא נהדרת, אולם לחלוק בחוויה עם בנותיי (או נכון יותר, הן חולקות בה איתי) זה הרבה יותר כיף. לקוחותיי מוצאים שקל יותר לגרום ל-100 איש להתנדב כל אחד למשך שעה, מאשר לגרום לאדם יחיד כלשהו למצוא 100 שעות פנויות. האנשים, נקודות ההשקפה והחוויות השונים מאפשרים שיתוף פעולה פתוח. כל מתנדב מביא עמו נקודות חוזק שונות, מה שמאפשר לחדשנות להתרחש מהר יותר, רחוק יותר ובחופשיות רבה יותר.

שיעור מס' 5: איכות המוצר הסופי נשענת על שימוש בדמיון. כשגדלתי היו רק מעט חלקים מותאמים ספציפית של לגו, אולי הגה או שמשה קדמית. כיום יש מספר עצום של חלקים ספציפיים לערכה עצמה (למשל כלים, תאי טייס שנפתחים כלפי מעלה, משגרי נשק וכו').

ועדיין, הבנות שלי עורכות התאמות, או "שיפורים" כפי שהן קוראות לזה. אחת מהן בנתה אופנוע לגו שנהרס כששלחה אותו במורד מדרגות פרקט. במקום להתבאס, היא ראתה הזדמנות. "עכשיו אוכל לעשות את זה טוב יותר", אמרה. "הוא היה כבד מכדי לנסוע במהירות שרציתי". היא פירקה אותו, סילקה חלקים מיותרים, והוציאה אותו שוב לדרך. בסופו של יום, הכול מסתכם בדמיון של הבונה.

כמנהיגים, אתם קובעים את הטון בנוגע לאופן שבו העובדים שלכם יחוו שינוי רחב-היקף. אתם יכולים להיות אלה שיאפשרו חדשנות ונסיינות ללא פחד (אולם כאלה המתבססות על מידע) – או שאתם יכולים להיות אלה שמחזיקים את ספר ההוראות ואומרים, "לא ככה עושים את זה". הבחירה בידיכם.

– קן פרלמן הוא יועץ בחברת Kotter International, המסייעת למנהלים להטמיע וליישם את האסטרטגיות בארגונים שלהם.

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.