Forbes Israel Logo

כך הפכה הפיליפינים למגרש המשחקים החדש במאבק בין סין ליפן

מדיניותו הכלכלית של נשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה, הידועה בשם "דוטרטונומיקס", מעתיקה ללא ספק את המילה "איחוי" שעומדת במרכז ה-"אבנומיקס" של ראש ממשלת יפן, שינזו אבה. המדיניות היפנית קוראת לאינפלציה, מיתון במטבע ושיעורי ריבית שליליים. האמביציה המרכזית בכלכלתו של דוטרטה נשענת על גורם אחד: להוציא סכומי כסף עצומים על תשתיות. אם מדובר בכספו של מישהו אחר – זה עדיף; ושתי מדינות מסכימות לכך, כי הן רוצות להיות חביבות על האיש מסיבות גאו-פוליטיות.

הנשיא, שנכנס לתפקידו בחודש יוני שעבר, מציע להוציא 8 טריליון פזוס (161 מיליארד דולר) על תשתיות במסגרת תכנית בת 6 שנים. הדוטרטונומיקס כוללת קיצוץ עמוק ברמות השחיתות והבירוקרטיה הממשלתית, כמו גם אסטרטגיית מיסוי חדשה. אלא שהמשמעות האמתית שבליבת המילה המומצאת הזו היא מה שמתואר באתר האינטרנט הנשיאותי בתור "לבנות-לבנות-לבנות". זאת מכיוון שזה יחבר בצורה טובה יותר את חלקי הארכיפלג, המורכב מכ-7,100 איים, באמצעות מסילות רכבת ונמלים – שתי דוגמאות בלבד למה שדורש שיפוץ שם. הנמלים של היום עמוסים, רעועים, או שניהם, ובכל זאת, אנשים רבים נודדים בין האיים – באמצעות סירות מרוץ. קווי רכבת מתוחים על פני האיים הגדולים יותר, כמו לוזון, אבל הם לא נגישים לרוב רובם של 102 מיליון אזרחי המדינה, שיותר סביר להניח שינדדו על פני הקרקע באמצעות אוטובוסים למרחקים ארוכים.

דורשת טיפול תשתיתי עמוק. מטרו-מנילה; מהערים הצפופות בעולם | צילום: Fotolia

קודמו בתפקיד של דוטרטה, בניגנו אקווינו, קידם את התשתיות כשהוציא ב-2016 כ-5% מהתמ"ג של המדינה על תשתיות, 304.7 מיליארד דולר. הרעיון היה לרתום חברות זרות, כמו למשל החברות היפניות שגילו נכונות, Shimano ו-Brother Industries, לפתוח מפעלים בפיליפינים, במקום להתרחב לסין, היעד שעל פי רוב יפנה אליו יצאן תעשיות מהאזור. המפעלים בתורם היו אמורים ליצור משרות, שהן עוד ברכה עבור המדינה המתרוששת.

דוטרטה תיאר את הרעיונות הכלכליים שלו בפני הפורום הכלכלי העולמי בקולומביה בשבוע שעבר, ובסוף השבוע האחרון חזר עליהם גם באירוע השקעות זרות שהתקיים בסין.

מישהו אמר סין? כן, ואם שמעתם צליל של "קצ'ינג" זה לא סתם. סין מתחילה לקיים חלק מההתחייבויות בגובה 24 מיליארד הדולר שהיא העניקה לפיליפינים בחודש אוקטובר, בתמורה לכך שמנילה תגבה אותה מול האופוזיציה האגרסיבית לריבונותה בחלקים הנתונים במחלוקת בים סין הדרומי. בין דין בינלאומי לבוררות פסק בחודש יולי האחרון כנגד הבסיס החוקי של הטענה הסינית.

שתי המדינות דנו ביניהן על כך שההלוואות הסיניות, או ההשקעות הציבוריות-פרטיות שיזרמו מכיוונה, יבנו 830 ק"מ של מסילת רכבת, בשווי 218 מיליארד פסו, על פני האי הדרומי הרחב והעני מאוד, מינדנדו. בינואר בייג'ין התחייבה להעביר 3.7 מיליארד דולר לטובת 30 פרויקטים בפיליפינים, אך שני הצדדים סרבו לספר מה הם. האירוע שהתקיים בסוף השבוע האחרון נועד להרחיב את מדיניות ההשקעות והבנייה של בייג'ין, שמתמקדת במימון תשתיות בחו"ל במטרה לשרת אינטרסים מקומיים וסיניים כאחד.

למקרה שמישהו דאג שסין תדרוש דבר מה בתמורה מהפיליפינים, שיחסה כלפי בייג'ין התחמם רק במהלך כהונתו של דוטרטה, אז שר המסחר והתעשייה הפיליפיני, רמון לופז, אומר שאין מה לדאוג. "אפילו שאנחנו מדברים על 'לבנות-לבנות-לבנות' ועל מימון של הצמיחה הזו ושל תכנית התשתיות שלנו, אנחנו לא באמת מדברים על הלוואות כבדות כל כך", הודיע לופז באמצעות האתר הנשיאותי. "זה יהיה מתוקצב".

סין ויפן מתחרות על השפעה בדרום מזרח אסיה, והפיליפינים נהנת | צילום: Fotolia

האזכור של יפן מוקדם יותר הוא לא טעות. טוקיו ביססה גם היא את ידידותה עם הפיליפינים של דוטרטה, במטרה לאגף את ההשפעה הכלכלית של סין בדרום מזרח אסיה. ההשקעות לטווח ארוך ותורמים יפנים לצורכי סיוע הודיעו כבר שהם יקצו כמעט 9 מיליארד דולר ל-11 פרויקטים בפיליפינים, לרבות שלוש רכבות נוסעים במטרו-מנילה, הידועה כצפופה ביותר. בנק הפיתוח האסייתי שממומן ברובו על ידי היפנים, הלווה למדינה מאז 2006 סכום ממוצע של 745 מיליון דולר לשנה, במטרה שתפחית את שיעור העוני. סוכנות שיתוף הפעולה הבינלאומי של יפן אמרה שהפיליפינים היא גורם מרכזי שנהנה מהסיוע הרשמי לצרכי פיתוח. ביולי, זמן קצר לאחר שדוטרטה נכנס לתפקידו, אבה הציע הלוואה למימון 10 סירות סיור למשמר החופים הפיליפיני, כשסין הרחיבה את שליטתה בים מערבית לארכיפלג.

"יחס החוב-תוצר הנמוך של הפיליפינים מאפשר לדוטרטה מרחב רב להעניק תנאים משתלמים לשותפים מתחום התשתיות מהמגזר הפרטי, מבלי להקריב את יציבות הכלכלה", אומר מקספילד בראון, איש מודיעין עסקי בחברת הייעוץ Dezan Shira & Associates ממטרו-מנילה. היחס הזה הוא בערך 40%. סין ויפן מקוות "להשיג השפעה במדינה", הוא אומר, ולכן הן "הראו כבר שלא יהיה קשה למשוך מהן השקעות ברמת המדינה".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן