חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

כלכלת סין צומחת – אך בוגרי האוניברסיטאות לא מוצאים עבודה

על פי נתונים רשמיים של משרד התעסוקה הסיני, השנה יסיימו את לימודיהם כ-6.99 מיליון סטודנטים. מדובר במחזור הלימודים הגדול ביותר בהיסטוריה, כ-190 אלף בוגרים יותר מאשר ב-2012. אולם, בממשלת סין מודאגים כי הביקוש בשוק העבודה קטן בהרבה מההיצע וכי רבים מהבוגרים הטריים ימצאו את עצמם מחוסרי עבודה בצאתם אל השוק. 

החודש חתמו כ-52% מהבוגרים על חוזי עבודה במהלך החודש הנוכחי, כ-7% פחות מאשר בתקופה המקבילה בשנה שעברה. מרבית האוניברסיטאות הטובות בסין נמצאות בערים הגדולות, אולם רק 33% מהבוגרים שחתמו על חוזי עבודה הם יוצאי המוסדות הללו. כך למשל מספר הבוגרים המועסקים בביג'ין השנה הוא 98 אלף, ירידה של 14% לעומת 2012. 

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

עקב הירידה במספר הבוגרים המשתלבים בשוק העבודה, מאבדות האוניברסיטאות בסין מקורות מימון. לכן, בחלק מן המוסדות החלו להתנות הענקת תארים או תעודות במתן הוכחה מצד הסטודנט על כך שהשיג חוזה העסקה. כתוצאה מכך, האוניברסיטאות מנפחות את מספר הבוגרים שהשתלבו בהצלחוה בשוק העבודה. 

משבר התעסוקה בקרב בוגרי האוניברסיטאות בסין החל עוד בתחילת שנות ה-90, במהלך המשבר הכלכלי הקודם שפקד את המדינה. באותה תקופה הגבירו האוניברסיטאות את הרשמת המועמדים ללימודים כך שמספר הסטודנטים גדל פי 4.

צילום: רויטרס

היום, כשנתוני הצמיחה של כלכלת סין רק יורדים בהדרגה ושוק העבודה הולך ומתכווץ, לא נראה שצפוי שיפור במצבם של בוגרי האוניברסיטאות. למעשה, בעשור האחרון, הצטרפו בוגרי המוסדות להשכלה גבוהה בסין ל"חוות הנמלים" בסין – קבוצה של צעירים מושכלים שלא יכולים להתקדם בחיים ונתקעים בעבודות זמניות ופשוטות. 

למרבה הצער, נראה כי חוות הנמלים עשויה להתרחב בעתיד. על פי נתוני הממשלה הסינית, כל ירידה של 1% מהתמ"ג במדינה מביאה לאבדן של מיליון מקומות עבודה. 

אחד התחומים הבעייתיים ביותר במשק הסיני הוא ענף הבנייה. אמנם קיימות משרות פנויות רבות בענף, אך מרביתן לא תואמות את הצרכים של בוגרי האוניברסיטאות. רוב העבודות בתחום הבנייה הן בדרגים נמוכים וכמעט שאין בהן הזדמנויות קידום. 

בעיה זו קיימת בענפים רבים במשק הסיני, ביניהם תחום המשפטים, מדעי המחשב ומגוון תחומי הטכנולוגיה. אולם, הממשלה הסינית מנסה להרגיע את הבוגרים המודאגים. משרד החינוך הסיני הודיע לאחרונה כי בחודש יוני צפויה עלייה במספר חוזי התעסוקה לבוגרי אוניברסיטאות. המשרד השיק קמפיין הרגעה לאומי שיבהיר כי המצב במדינה הינו טוב וכי אין סיבה לדאגה. 

עם זאת, נראה כי הנהגת סין דווקא כן מודאגת מהמצב. נשיא סין חי ג'ינפינג ביקר במהלך החודש בירידי תעסוקה ודיבר עם מאות סטודנטים מודאגים. הנשיא התחייב לסייע בשילובם של הצעירים בשוק העבודה והפציר בהם להגביר את המאמצים מצידם כדי למצוא עבודה. דבריו של הנשיא לא תרמו לביטחונם של הסטודנטים, מאחר שלטענתו הסיבה למשבר בשוק העבודה היא המשבר הכלכלי העולמי. כעת צריכים הסטודנטים להמתין ולראות האם הבטחותיהם של מנהיגי במדינה אכן יתממשו. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן