Forbes Israel Logo

כל המציל נפש אחת

"לפני שבועיים, במהלך עבודה שגרתית במפעל, אצבעותי נלכדו באחת המכונות ונפגעתי קשות בכף היד", מספרת תושבת שדרות. "בזמן שאחת מחברותי לעבודה מדברת בטלפון עם מד"א, במטרה להזמין אמבולנס, הגיעו שני מלאכים בכתום, על אופנוע של איחוד הצלה, והעניקו לי טיפול רפואי עד להגעת האמבולנס. כשהגעתי לבית חולים תל השומר הרופאים אמרו לי שלולא הטיפול הראשוני שקיבלתי בשטח, לא בטוח שהם היו מצליחים לחבר את האצבעות בחזרה".

המטופלת משדרות הגיעה לטקס סיום של קורס הסמכת חובשים מתנדבים באיחוד הצלה, כדי להודות למתנדבים שהצילו את כף ידה. "באתי הערב להגיד לכם תודה על כך שאתם זמינים 24/7 כדי להציל אנשים, תודה שהייתם שם בשבילי ראשונים במקום הנכון תוך שניות ספורות, תודה שטיפלתם בי במסירות והרגעתם אותי ברגעים של היסטריה, תודה על מי שאתם ומה שאתם", אמרה. למתנדבים הנרגשים שסביבה.

אמבולנס איחוד הצלה | צילום: יח"צ

זה היה קורס ייחודי, במסגרתו הוסמכו המשתלמים לרישיון נהיגה לאמבולנס: לאחרונה רכש הארגון לראשונה בתולדותיו 11 אמבולנסים חדישים, שאותם הוא מפעיל במקביל לפעילות המסורתית באמצעות מתנדבים על אופנועים. הארגון הרזה, שלפני עשור היו מתנדביו חיזיון נדיר, הפך לארגון ענק שמפעיל כ־5,000 מתנדבים – חובשים, פרמדיקים ורופאים – מכל רחבי הארץ. בשנה החולפת טיפלו בארגון ב־295,000 מקרי חירום, כשזמן ההגעה הממוצע לאירוע עומד על בין 90 ל־160 שניות: כונן על אופנוע מגיע למטופל בתוך שתי דקות, לעומת רבע שעה בממוצע שנדרשת לאמבולנס.

רפואת טרום אמבולנס

"לעומת שירותי רפואת חירום רגילים הקיימים בכול העולם, בהם מרוכזים המסייעים בתחנות אמבולנסים מהם הם יוצאים לקריאות לסיוע, השיטה באיחוד הצלה שונה", מסביר ראש אגף הרפואה באיחוד הצלה, הפרמדיק אלון בסקר. "יש לנו אלפי מתנדבים שמפוזרים ברחבי הארץ, וכשיש קריאה הג'י.פי.אס קולט את ארבעת המתנדבים הקרובים ושולח אותם אל המטופל. זה מוביל לכך שהמתנדב יכול להגיע בתוך 90 שניות עד שתי דקות למקום הארוע. כל מי שמתמצא ברפואת חירום יודע עד כמה זמן ההגעה של הסיוע הוא קריטי".

זמן ההגעה המהיר למטופל והמקצועיות של אנשי איחוד הצלה הביאו להכרה לאומית על ידי משרדי הממשלה השונים כגוף רשמי שעוסק ברפואת חירום, עזרה ראשונה והצלה. בתור שכאלה, הארגון מופיע במוקד שירותי רפואת חירום של משרד הבריאות ומקבל את כל הקריאות יחד עם ארגוני החירום האחרים. "מהירות התגובה היא היתרון הגדול שלנו", אומר בסקר. "אם אנחנו מגיעים בתוך שתי דקות ויכולים לתת שוק חשמלי לאדם שלבו נדם, זה יכול להיות הבדל בין חיים למוות".

כל אחד מהכוננים מצויד בתיק שבו כל מה שנחוץ לטיפול בשטח – חוץ מאמבולנס שבו יוכל להוביל את המטופל. "המוקד, באופן אוטומטי, מזניק גם אמבולנס אחרינו. אנחנו בעצם רפואת טרום אמבולנס. זאת הנישה שעשתה את המפכה, וזה החידוש העולמי", אומר בסקר, שהגיע לארגון לפני חמש שנים, אחרי מעל 30 שנות ניסיון בתחום רפואת החירום, ביניהן במד"א. לדבריו, יש מדינות שמעוניינות לאמץ את המודל של איחוד הצלה, ובברזיל בודקים כבר איך ליישם אותו.

מאחורי כוח האדם פועמת גם טכנולוגיה מתקדמת, כמו הטלמדיסין: "הטכנולוגיה מאפשרת היום מצב שמאחורי החובש והפרמדיק יש רופא, גם אם הוא אינו נוכח בשטח באותו רגע", מסביר בסקר. "אני משדר למוקד הרפואי את הנתונים שאני מקבל מהמטופל שלי, ואז מקבל הנחיות רפואיות מהרופא, שרואה את כל הנתונים על המסך שלו ויכול לייעץ בהתאם".

אגף הרפואה באיחוד הצלה מתווה את המדיניות הרפואית המקצועית של הארגון, אחראי לקביעת התוכן המקצועי ואת דרישות ההכשרה בקורסים השונים שמקיים הארגון. מנהלי האגף מבצעים תחקירים רפואיים על אירועים ומקרים חריגים בהם טיפלו מתנדבי הארגון זאת על מנת ללמוד ולהסיק מסקנות בנוגע למקרים דומים בעתיד. גם התרופות שמוצעות למטופלים הן העדכניות ביותר בשוק, ונשענות על החלטות של ועדה רפואית, מומחים בתחומם, שנותנים את הגושפנקא המקצועית לאגף הרפואה.

איחוד הצלה אימץ נהלי טיפול ועבודה על פי פרוטוקולים של ארגון הלב האמריקאי AHA ועל פי עקרונות ה־PHTLS החתומים ומאושרים על פי המנהל הרפואי. כמו כן, אגף הרפואה מבצע ביקורות שוטפות ובקרות ציוד למתנדבים בכדי לוודא שהציוד הינו לפי התקן ובתוקף. המקצועיות של חברי הארגון מוכרת גם בחו"ל והם מצטרפים למשלחות סיוע של ישראל לזירות אסון בעולם.

להציע טיפול מקיף

ארגון איחוד הצלה ממומן מתרומות בלבד ולא גובה כסף ממטופליו. "כל תרופה שאנחנו נותנים למטופל הגיעה מאדם טוב שתרם כסף עבורה", אומר בסקר. "לא פעם מתנדבים מגיעים למטופלים ברכב הפרטי שלהם".

על אף שמדובר בארגון התנדבותי, נדרשת מהמתנדבים רמה גבוהה ואחידה, ואין מתפשרים עליה בשום שלב. "את המטופל מעניין דבר אחד – לקבל את הטיפול הטוב ביותר, וזה אומר גם הטיפול המתקדם ביותר", אומר בסקר.

"כל כונן שיוצא לקריאה, פועל לפי התפקיד שלו – אם זה חובש, שמעניק שירותים בסיסיים, או פרמדיק או רופא, ובהתאם לכך הוא מטפל בנזקק. כל מטפל פועל על פי פרוטוקולים, כל מטפל עובר הכשרות ורענונים וכמובן – הוא מדווח לאחור. כך שמבחינתי, כאגף רפואה, כשהאמבולנס מגיע כל מה שנותר לו זה לקחת אותו לבית חולים. אנחנו אמנם ארגון מתנדבים, אבל מקצועי ועדכני ברמות הכי מתקדמות".

בשטח מציעים כונני הארגון טיפול מקיף – בנוסף למיכשור רפואי מתקדם ולתרופות הנכונות, מציע הארגון גם עזרה ראשונית נפשית בזירת האירוע. "אנחנו מפעילים את יחידת חוסן, יחידה לעזרה נפשית", מסביר בסקר. "אם חלילה אדם דורס ילד בדרכו הביתה מהעבודה, הדורס עובר טראומה נפשית, וחשוב להעניק לו עזרה נפשית לצד הטיפול הרפואי לילד. הכוננים שלנו יודעים להציע את הטיפול הזה. במצב של מוות בעריסה, שלא נדע, לצד טיפולי ההחייאה לתינוק אי אפשר להתעלם מהמצב של ההורים, וכך גם באירוע רב נפגעים".

הרגישות הזאת, מספר בסקר, התחילה אצלו בפיגועים של שנות ה־90. "בתור פרמדיקים היינו רצים ישר לטפל בפצועים בגוף ומתעלמים מהקהל", הוא מספר. "היום אנחנו יודעים שבנוסף לפצועים אסור להתעלם מהקהל בזירה, כי גם הוא סוג של נפגעים. אלו הגישות היותר מתקדמות ברפואת חירום, כשהטיפול בשטח הוא בכמה מישורים".

הערכים האלה – רגישות, שיתוף וטיפול כולל – נמצאים בלב לבו של הארגון, שמציע חיבור אמיתי ומהותי בין אנשים. "הארגון הוקם לפני 13 שנה בארה"ב כארגון חרדי בשם ‘הצלה'", מספר בסקר. "אני חילוני, והיום הארגון כולל את כל גווני האוכלוסיה, גם ברמת המתנדבים וגם בניהול – ערבים, יהודים, חילוניים, דתיים, ימנים, שמאלנים, גברים ונשים – הרצון להציל חיים מחבר את כולם ושמים את הדעות בצד. פעם היה לנו מקרה בכפר ערבי. המשטרה אמרה לנו: אתם לא נכנסים. חכו לליווי משטרתי. ואז נתקלנו בעוינות של המשפחה ־ למה הגעתם כל כך מאוחר? אני מבין אותם. אז איך פתרנו את הבעיה? היום יש לנו כוננים בכפר ובכל ישוב. הכונן בא מהקהילה למען הקהילה – למען השכן שלו. הוא הופך להיות גיבור קהילתי. אנחנו אי קטן של אנשים שעושים טוב לזולת".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.