Forbes Israel Logo

כמה הם שווים? הפוליטיקאים העשירים בישראל 2019

פורבס ישראל מפרסם את דירוג הפוליטיקאים העשירים 2019. זו הפעם הרביעית שפורבס מפרסם את את הדירוג, כחלק מהמאמץ ליצירת שקיפות מירבית של נבחרי הציבור לקראת הבחירות הקרבות.

הפרויקט מופיע בגיליון פברואר 2019 של פורבס ישראל

לרכישת גיליון

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עיקבו אחרינו בפייסבוק ובאינסטגרם

את פסגת הדירוג כובשים צמד הברקתים (ניר ואלונה), שנכנסים בפעם הראשונה אל הזירה הפוליטית הארצית – ניר ברקת (500 מיליון שקל) ברשימת הליכוד ואלונה ברקת (460 מיליון שקל) ברשימת "הימין החדש". שני הגיסים, שמקורות הונם זהים, שווים קרוב למיליארד שקל.

את מרבית הונם עשו האחים ניר ואלי (בעלה של אלונה) בהייטק. את הרווח הגדול ביותר עשו מהשקעתם בחברת צ'ק פוינט הצעירה – השקעה שהניבה להם קרוב ל-100 מיליון דולר. שני האחים מחזיקים כיום גם בגרעין השליטה במיטב דש.

יצירת שקיפות מירבית של נבחרי הציבור | עיבוד תמונה: פורבס ישראל

בהמשך הדירוג, במרחק רב משני המקומות הראשונים, מככבים ראש הממשלה ושר החינוך נפתלי בנט (32 מיליון שקל), שעשה גם הוא את הונו הראשוני בזכות אקזיט של חברת אבטחת המידע סאיוטה, בה היה שותף.

ראש הממשלה בנימין נתניהו (50 מיליון שקל) צבר את מרבית הונו כאשר יצא למספר שנים מהחיים הפוליטיים, לאחר ההפסד לאהוד ברק בבחירות 1999. אז פנה לשוק העסקי, העביר הרצאות ושימש כיועץ אסטרטגי של החברות BATM ואלקטריק פיול, משתיהן קיבל לצד משכורות נאות גם אופציות. כמו כן, ההערכה היא שהרוויח תמורת הרצאותיו לא פחות מ־5 מיליון שקל.

יו"ר העבודה אבי גבאי (29 מיליון שקל), צבר את הונו במהלך שנותיו כבכיר בבזק. בתקופת עבודתו כמנכ"ל צבר על פי ההערכות הון בשווי 52 מיליון שקל (לפני מס), שמורכב בין היתר מבונוסים, משכר ומאופציות, כאשר 50% מהן, בשווי 15 מיליון שקל, מימש בשנת 2010. שכרו של גבאי בבזק עמד על 175 אלף שקל בחודש, ולצד זה קיבל מדי שנה בונוס בגובה 100% משכרו השנתי. כמו כן בשנת 2010 קיבל בונוס נוסף בסף 1.4 מיליון שקל.

יאיר לפיד (25 מיליון שקל), שחבר לבני גנץ במפלגת כחול לבן, צבר את הונו במהלך השנים הרבות שבהן עבד בתקשורת. בין השאר צבר הון מכתיבת הטור השבועי שלו בעיתון ידיעות אחרונות, הנחיית תוכנית האירוח שלו בערוץ 2, והגשת "אולפן שישי" בחדשות 2. לפיד גם כתב 11 ספרים, היה מרצה ומנחה מבוקש ושימש כפרזנטור של בנק הפועלים.

כמו כן נכלל בדירוג ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק (120 מיליון שקל), שאמנם אינו מתמודד בבחירות, אך מעורב באופן עמוק בהתרחשויות הפוליטיות. ברק הוא הדמות הפוליטית שהונה זינק באופן המרשים ביותר בשנים האחרונות, וכעת אנו מעריכים, כי הוא חוצה את רף 100 מיליון השקלים.

חלק משמעותי מהזינוק בהונו של ברק מגיע מהשקעתו האחרונה בחברת ייצור הקנאביס אינטרקיור, ששווה לו על הנייר 30-35 מיליון שקל. כמו כן, השקעותיו של ברק בנדל"ן הניבו לו עוד עשרות מיליוני שקלים בשנים האחרונות, לצד הון שצבר כמרצה מבוקש וכיועץ ושותף במספר חברות טכנולוגיות.

הפוליטיקאים העשירים בישראל:

1. ניר ברקת – 500 מיליון שקל

2. אלונה ברקת – 460 מיליון שקל

3. אהוד ברק – 120 מיליון שקל

4. בנימין נתניהו – 50 מיליון שקל

5. נפתלי בנט – 32 מיליון שקל

6. אבי גבאי – 29 מיליון שקל

7. חיים כץ – 28 מיליון שקל

8. יאיר לפיד – 25 מיליון שקל

 

גיבורי השעה

הונו של בני גנץ, השם החם של הבחירות, מוערך בכ-8 מיליון שקל. למרות שהממד החמישי שנסגרה היתה החברה ששמו נקשר אליה יותר מכל, גנץ היה מעורב גם בעסקים נוספים. הונו נגזר ממשכורת שקיבל כיועץ לחברת צלחות הלוויין GetSat וכדירקטור באלרון ובאמות. גנץ החזיק גם באופציות באמות שמימש בכ־400 אלף שקל, וב-19 למרץ 2019, פחות מחודש לפני הבחירות, מימש פעם נוספת חבילת אופציות (כ-31 אלף מניות), עליהן עשה רווח של כ-163 אלף דולר לפני מס. 
הונו כולל גם את ערך ביתו בשכונת נווה אפק בראש העין. יש לציין כי בחישוב הונם של הקצינים הבכירים לשעבר, לא נכללה הפנסיה הצבאית, שעבור רב אלוף עשויה להגיע לכ-20 מיליון שקל עד גיל 80.

הונה של שרת המשפטים איילת שקד, שעומדת יחד עם נפתלי בנט בראש מפלגת הימין החדש, מוערך בכ-8 מיליון שקל. מרבית הונה של שקד מקורו בביתה בשכונת רמת החייל בתל אביב.

גנץ. הונו מוערך בכ-8 מיליון שקל | צילום: ראובן קופיצ'ינסקי


הונו של גדעון סער, ששב אל החיים הפוליטיים, ונחשב לאחד המועמדים המובילים לרשת את בנימין נתניהו כיו"ר הליכוד, מוערך בכ-3 עד 4 מיליון שקל. הונו כולל את ערך הידרה שבה הוא מתגורר במגדל ברחוב פנקס בתל אביב (עליה הוא משלם משכנתא). כמו כן צבר סער הון קטן כשעבד כיועץ וכאיש סגל באקדמיה. .

שקד. מקור רוב הונה הוא בביתה שברמת החייל | צילום: ניר סלקמן

הונו של מי שקפץ ברגע האחרון אל המים הפוליטיים, הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי, מוערך בכ-8 מיליון שקל. מקורות הונו של אשכנזי כוללים את הפנטהאוז שבו הוא מתגורר במרכז כפר סבא, וכן הון אותו צבר כיו"ר חברת קידוחי הנפט "שמן", שם השתכר, לפי ההערכה, כ־3 מיליון שקל במשך קרוב לשנתיים. לאחר מכן התמנה לתפקיד יו"ר סוכנות הביטוח גיל ורדי, שבה שותף בנו איתי. אשכנזי הוא גם מרצה מבוקש


אין תגובה

חשוב לציין כי אין כל רע בהחזקת הון רב. פוליטיקאים עשירים אינם הופכים באופן אוטומטי למושחתים, או לפרלמנטרים טובים פחות, אבל זה בהחלט שם אותם בעמדה שבה הם חשופים הרבה יותר לניגודי עניינים – וזו סיבה מספיקה כדי שהונם יהפוך להיות עניינו של הציבור.

זה גם הרציונל מאחורי הדירוג שלנו והדרישה מהפוליטיקאים לחשוף באופן מלא את הונם ומקורותיו.

דירוג הפוליטיקאים העשירים מבוסס על תחקיר עיתונאי מעמיק, בצירוף מידע גלוי, שפורסם בין השאר במסגרת הצהרות הון שפורסמו על ידי נבחרי הציבור לאורך השנים.

באופן טבעי, תיקי ההשקעות של הפוליטיקאים, כמו גם חשבון הבנק שלהם, אינם חשופים, ועל כן הערכות הנוגעות להשקעות הן זהירות מאוד. כן ידועים פרטים על עבודות קודמות, חלק מנכסי הנדל"ן ועסקאות גדולות שבהן היו מעורבים. על סמך אלה ובהתבסס על שיחות עם מקורבים ואנשי מקצוע, יכולנו, ברוב המקרים, לתת הערכה ריאלית בהתבסס על המידע הקיים.

אל כל הפוליטיקאים נשלחה בקשה לחשוף את נכסיהם ולהתייחס אל הערכות פורבס. רובם סרבו להתייחס. חלקם, כמו גדעון סער, יואב גלנט, יאיר לפיד ואבי גבאי, סיפקו מידע כללי על נכסי הנדל"ן שברשותם. אף פוליטיקאי לא חשף בפנינו באופן גלוי לחלוטין ומפורט את כלל מקורות הונו.

הפרויקט מופיע בגיליון פברואר 2019 של פורבס ישראל

לרכישת גיליון 

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עיקבו אחרינו בפייסבוק ובאינסטגרם

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן