Forbes Israel Logo

כמה מהדברים שאנחנו רואים מדי יום, אנחנו באמת זוכרים?

סמלים מסחריים של חברות גדולות נמצאים סביבנו כל הזמן ובכל מקום. אנחנו מכירים אותם כל כך טוב, עד שברור לנו שהם נטועים עמוק במוחנו. ויחד עם זאת, אם תתבקשו עכשיו לצייר מהזיכרון את הלוגו של אפל למשל, האם תוכלו לעמוד במשימה?

אתם בטח חושבים שכן, אך מסתבר שיש סיכוי טוב שאתם טועים. חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה ערכו שורה של ניסויים בניסיון לברר עד כמה חזק הזיכרון שלנו ביחס לדברים מאוד נפוצים – כמו למשל הלוגו של אפל, שרובנו נתקלים בו מדי יום.

הם ביקשו מקבוצה של 85 סטודנטים שחלקם משתמשים ב-PC וחלקם באפל, לצייר את סמל החברה ובחנו עד כמה מדויקים מיקום הנגיסה, זווית העלה והצורה הכללית של התפוח. הם גם שאלו את הנבחרים עד כמה הם בטוחים בציור שלהם. התוצאות הראו שרק אחד צייר את הלוגו באופן מושלם, ורק שבעה עשו זאת בצורה קרובה למקור – זאת על אף שרוב גדול הצהירו כי הם בטוחים בציור שלהם.


זיכרון ויזואלי. זה לא קל כמו שנדמה לנו | צילום: thinkstock

בניסוי אחר התבקשו הנבחנים לדרג את מידת ביטחונם בציור לפני שביצעו אותו ואחרי. התוצאות הראו שרוב האנשים היו בטוחים ביכולתם לצייר את הלוגו, אך לאחר שביצעו את המשימה, מידת הביטחון ירדה מכיוון שהם הבינו עד כמה הם מתקשים.

בניסוי האחרון חולקו למשתתפים דוגמאות עם וריאציות של הלוגו ומהן הם נדרשו לבחור את הלוגו האמתי. גם כאן, רובם היו מאוד בטוחים ביכולתם לבחור את הסמל הנכון, אך רובם גם נכשלו.

השורה התחתנה של הניסויים היא אישור של עובדה שקשה לנו לקבל, אך היא חוזרת באופן קונסיסטנטי: הזיכרון הוויזואלי שלנו של דברים שאנחנו רואים כל הזמן, הוא די גרוע. לא משנה כמה פעמים נראה משהו כמו לוגו של אחת החברות המפורסמות בעולם, המוח שלנו לא יצור זיכרון ויזואלי מפורט רחוק טווח שלו.

אחת הסיבות לכך, כפי שמציעים החוקרים, היא שהמוח שלנו קמצן באנרגיה. הוא לא משקיע מאמצים בניסיון לזכור משהו שנמצא מולנו כל הזמן. במקום זאת, הוא יוצר זיכרון כללי, שיכול לומר לנו שמדובר בלוגו כאשר אנחנו נתקלים בו, אך הוא לא מפורט מספיק על מנת שנוכל לשחזר אותו לחלוטין בעצמנו. זו גם הסיבה שנדמה לנו שאנחנו מסוגלים לעשות זאת, בזמן שאנחנו לא.

נסו בעצמיכם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן