Forbes Israel Logo
מטה אמזון. "שינינו את חייהם של עשרות אלפי עובדים" | צילום: Shutterstock
מטה אמזון. "שינינו את חייהם של עשרות אלפי עובדים" | צילום: Shutterstock

עדיין לא מיליארדר: כמה שווה אנדי ג'סי המנכ"ל החדש של אמזון?

אנדי ג'סי אולי מחזיק בכמות הגדולה ביותר של מניות החברה, למעט ג'ף בזוס, אבל כדי להצטרף למועדון המיליארדרים הנחשק יש לו עוד כברת דרך לעבור

כפי שציין מייסד אמזון ג'ף בזוס במכתבו לעובדים ביום שלישי – ליורשו הנבחר אנדי ג'סי, מי שייכנס לנעליו בקרוב כמנכ"ל החברה, יש ותק וניסיון בחברה כמעט כמו לבזוס עצמו. כאשר ג'סי הצטרף בשנת 1997, שלוש שנים בלבד לאחר הקמתה, אמזון הייתה חנות ספרים מקוונת עם פחות מ-300 עובדים ומכירות של 32 מיליון דולר.

לימודיו בבית הספר לעסקים בהרווארד עזרו לו לעלות על הרעיון לשירותי הענן של החברה AWS – Amazon Web Services. לאחר מכן בילה 14 שנה בכדי להפוך את חטיבת שירותי הענן למכונת הכסף הגדולה ביותר של החברה, עם סגל לקוחות שכולל בין השאר את נטפליקס, זום ו-ESPN. בשנת 2020 הייתה AWS אחראית על מכירות של 45 מיליארד דולר, עלייה של 30% לעומת השנה הקודמת. הנתח השמן הזה גדול הרבה יותר מזה הנובע מרווחי עסקי הקמעונאות הגדולים – ואחראי על כמעט 60% מההכנסות התפעוליות של אמזון.

אנדי ג'סי. המנכ"ל החדש של אמזון. צילום: AWS
אנדי ג'סי. המנכ"ל החדש של אמזון. צילום: AWS

על הישגיו הנאים בשנת 2019 קיבל ג'סי תגמול יפה – בונוס של 349 אלף דולר – אבל, באופן יחסי, קיבל מעט מניות באמזון. למנכ"ל הנכנס יש כיום 81,500 מניות בלבד, אשר שוות בערך 275 מיליון דולר. יש לו עוד כ-162 מיליון דולר במזומנים והשקעות שביצע ממכירת מניות לאורך השנים, מה שמקנה לו שווי נקי של כמעט 440 מיליון דולר.

אחיזה הדוקה בבעלות

סכום מכובד עבור אורח חיים נוח ומפנק? כן. אבל זה מראה גם עד כמה קשה לבנות עושר כשכיר, אפילו באחת החברות המצליחות ביותר על פני כדור הארץ, שמתהדרת בשווי שוק של 1.7 טריליון דולר. ג'ף בזוס שמר על אחיזה הדוקה בבעלות החברה מאז ימיה הראשונים, כשהוא מחזיק בכ-42% ממניותיה כשהפך את החברה לציבורית בשנת 1997.

גם לאחר שהעביר רבע ממניותיו לאשתו לשעבר מקנזי בהסדר הגירושין המתוקשר ומכר חבילות מניות בכדי לרדוף אחר "תחביבים" אחרים (כמו מימון מיזם החלל שלו Blue Origin, או קניית עיתון ה'וושינגטון פוסט' ממשפחת גראהם עבור 250 מיליון דולר), עדיין יש לו 53 מיליון מניות, או 11% מהחברה. זה הופך אותו לאיש העשיר ביותר על פני כדור הארץ, עם הון של כ-195 מיליארד דולר.

אף אחד מהסגנים הבכירים האחרים של בזוס לא הפך למיליארדר בזכות המניות שקיבל. קחו את ג'ף ווילק למשל, מנהל הפעילות הצרכנית של אמזון, שהחל את דרכו בחברה לפני למעלה משני עשורים ונחשב זמן רב לאדם השני בחשיבותו בחברה ואחד המקורבים ביותר של הבוס הגדול. ווילק, שהודיע ​​באופן מפתיע על פרישה לאחר 21 שנים בחברה, שווה על פי ההערכות כ-400 מיליון דולר, בהתבסס על הערכה של החזקה בכ-4 מיליון מניות וכ-245 מיליון דולר נוספים שהרוויח במזומן ממכירת מניות. 

"אין לי עבודה חדשה ואני מרוצה וגאה באמזון כמו תמיד", אמר ווילק בהודעת דוא"ל שהפיץ לעובדים. "עבדנו קשה. והתפוצצנו. אז למה לעזוב? זה בדיוק הזמן. הזמן שאקדיש לחקור תחומי עניין אישיים שנדחקו אצלי הצידה במשך למעלה משני עשורים".

מועדון המיליארדרים

ג'ף בלקברן הוא בכיר נוסף עם מעט מניות יחסית. המנהל הבכיר שפרש זמנית ונמצא כעת בשנת שבתון הצטרף לחברה בשנת 1998, לאחר שסייע בהנפקתה לציבור. ב-2006 הוא הפך לחלק מה-"S-Team" נבחרת היועצים הבכירים של בזוס והוביל תחומי פעילות רבים באמזון, בהם Prime Video, Amazon Studios, Amazon Music – Amazon Advertising פלטפורמת הפרסום המצליחה.

בלקברן שווה כ-345 מיליון דולר, בהתבסס על כ-67 אלף מניות בהן הוא מחזיק על פי ההערכות ועוד כ-118 מיליון דולר שצבר במזומן ממכירת מניות. בלקבורן, שככל הנראה גם מחפש הפסקה מעומס העבודה העז לקחה שנה שבתון בשנה שעברה.

האדם היחיד שהצליח להשתחל למועדון המיליארדרים בזכות הון מניות אמזון שקיבל זוהי גרושתו של בזוס, מקינזי. השניים נישאו בשנת 1993, שנה לפני שבזוס החל למכור ספרים מחוץ למוסך שלו. בהסדר הגירושין שנחתם בשנת 2019 קיבלה מקנזי 19.7 מיליון מניות, מה שהפך אותה לאישה השלישית בעושרה בעולם.

כמובן שלא כל מייסדי חברות הטכנולוגיה שומרים לעצמם כל כך הרבה ממניות החברה. פייסבוק למשל ייצרה מיליארדרים רבים, ולא מדובר רק בשלושת המייסדים שלה, אלא גם כמה מנהלים שכירים כמו הסמנכ"לית שריל סנדברג או סגן הנשיא לשעבר ג'ף רוטשילד. אריק שמידט, מנכ"ל גוגל לשעבר, הוא מיליארדר נוסף שלא נמנה על מייסדי החברה. עם זאת, אנדי ג'סי, מנכ"ל אמזון המיועד נמנה בקרב קבוצה לא קטנה של מנכ"לי ענקיות טכנולוגיה נוספות שאינם נמנים במועדון המיליארדרים, כולל סאטיה נאדלה המנכ"ל המוערך של מיקרוסופט.

צילום קאבר: Shutterstock

https://secure.cardcom.solutions/e/xo64

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.