Forbes Israel Logo

כסף נופל מהשמיים: בנק גדול ברוסיה יתחיל להעביר כספים באמצעות רחפנים

באזורים של מזרח אירופה ואפילו קצת לכיוון דרום הים התיכון, כסף הוא מאפיין בולט ביותר. מדובר בחברות עשירות ואוליגרכיות עם כסף שהן יכולות לשרוף וכסף שהן יכולות להסתיר. הן לא ממש רגילות לחוק ולסדר. אלה הן מדינות בהן אנשים יכולים באמת להתפרנס משליחת מטוסים פרטיים שיישאו ארגזים ושקים מלאים בדולרים מדובאי ללונדון, או ממוסקבה למלטה. לכן, אולי זה לא ממש מפתיע שרוסיה הייתה הראשונה שהגתה את הרעיון של שליחת מזומנים באמצעות רחפנים.

סברבנק הוא בנק ההשקעות הגדול ביותר ברוסיה, ויש לו תכנית: שליחת מזומנים באמצעות רחפנים. סגן יו"ר מועצת המנהלים, סטניסלב קוזנצוב, אמר למגזין העסקים הרוסי היומי "ודומוסטי" כי התקווה היא שהעברת הכסף באמצעות הרחפן תשמש בעיקר להעברת מזומנים בין סניפי הבנק בעיר המוסלמית קאזאן, הממוקמת בטטרסטן (רפובליקה בפדרציה הרוסית).

"נוכל להשתמש בשיטה הזו גם עבור סוגים אחרים של משלוחים, ולא רק עבור מסירת מזומנים", אמר קוזנצוב למגזין ודומוסטי. ישנן כנראה מספר הגבלות ממשלתיות על "מעבירי הכסף" החדשים של סברסנק, אבל "אנחנו נעבוד על הקשיים", אומר קוזנצוב, ומוסיף כי "אין לי ספק שכבר בקיץ הקרוב אנחנו נבצע מסירת מזומנים לקאזאן באמצעות הרחפנים".

מנכ"ל סברבנק, הרמן גרף, אמר שזה עומד לקרות, אך נמנע מלציין את לוחות הזמנים בנושא. "יש עדיין שאלות רבות שאין עליהן מענה", הוא אומר, והוסיף כי ברחפנים יותקנו כל מיני פיצ'רים של אבטחה אשר יקלו ויסייעו במידה ומישהו ינסה לגנוב את הכסף (אפילו בשעת המעשה עצמו).

לרחפנים יש יתרונות שונים מאשר לשיטות העברת כספים אחרות כמו משאיות משוריינות למשל, אשר יכולות לשאת כמויות גדולות יותר של כסף בין הסניפים ויש להן גם שומרי אבטחה חמושים. הרחפנים עשויים בסופו של דבר לשמש כדי להעביר כסף בין אזורים מרוחקים יותר של רוסיה. עם זאת, הרחפנים אינם מסוגלים לרחף למרחקים ארוכים מדי, אך קאזאן תהווה את היעד למבחן הטיסה הראשון כשהיא נמצאת במרחק של בערך 800 ק"מ ממוסקבה (מרחק שהרחפן אמור לעשות בין שעה וחצי לשעתיים).

האם הרחפנים באמת יהפכו לאמצעי מקובל להעברת כספים? | צילום: Fotolia

בין אם הפרויקט של סברבנק יצליח ובין אם לא, עתידו של משלוח המזומנים באמצעות טיסות למיניהן ידרוש קביעת רגולציות חדשות מטעם הבנק המרכזי של רוסיה. בשנים האחרונות, רוסיה כבר התחילה לעמוד ב"קצב" הטכנולוגיה של ארה"ב והיא נמצאת בשימוש בתהליכים מסחריים.

בחודש אפריל, הודיעה חברת האינטרנט הרוסית "רוסטלקום", על מכרז קטן שיספק להם כלי תעופה מסוג רחפנים ומזל"טים בהיקף הקרוב למיליון דולר. החברה אמרה כי היא תשתמש בהם כדי למפות קרקעות חקלאיות וכדי לייעל את ניהול משאבי המים. רוסטלקום תמכור את נתוני המיפוי שתשיג לחברות פרטיות בבעלות ממשלתית.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.