Forbes Israel Logo

“כפרים שלמים רוקדים”: הכירו את היזמים הישראלים שמספקים חשמל לכפרים באפריקה

בחודש ספטמבר האחרון מיליוני בני אדם עצרו את נשימתם. טים קוק, מנכ״ל אפל, הציג לעולם סדרת מוצרים חדשה ובה אייפונים ושעונים חכמים חדשים, אשר זכתה, כמו תמיד, לסיקור נרחב – ונתנה את האות למיליוני לקוחות לצאת ולהסתער על החנויות ברחבי העולם.

הכתבה מופיעה בגיליון פברואר 2019 של פורבס ישראל

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עיקבו אחרינו בפייסבוק ובאינסטגרם

באותה שעה מאות מיליונים נוספים נותרו בבתיהם מבלי יכולת לעקוב אחר המתרחש. אותם אנשים לא ממתינים לאייפון חדיש או לשעון חכם – הם ממתינים לחשמל.

על פי נתוני סוכנות האנרגיה הבינלאומית, למעלה ממיליארד בני אדם חיים כיום ברחבי העולם ללא אספקת חשמל כלל, מרביתם המוחלט באפריקה ובאסיה. המספרים האדירים הביאו גם את האו"ם להכיר בחשיבות העניין ולהכריז על הצורך באספקת חשמל לאותם מיליארד בני אדם כאחד מיעדי העל של הארגון עד לשנת 2030.

כהן. "מקפידים להיות זולים" | צילום: Ignite Solar

אך בעוד המספרים האדירים רק הולכים וגדלים, ברור כי הממשלות המקומיות אינן מסוגלות לספק פתרונות בעצמן. בחלל הזה פועלות כיום חברות בינלאומיות שונות, אשר זיהו פוטנציאל לסיוע ממשי למאות מיליוני בני אדם – ולכניסה לשוק אדיר ובלתי ממומש.

כל הכפר עליו

אחת מהחברות הבולטות בתחום זה היא Ignite Solar, שהוקמה ב־2014 על ידי זוג היזמים אנג'לה חומסי ויריב כהן, ביחד עם המשקיע הראשון בחברה, איש העסקים והפילנתרופ היהודי סת' מארין. חומסי מגיעה מרקע עשיר בעולם ההשקעות, בעוד לכהן ניסיון נרחב בבניית עסקים במדינות מתפתחות ועד לאחרונה שימש כנשיא חברת Camco שנסחרת בבורסה הבריטית ומפתחת פתרונות שונים בתחום האנרגיה המתחדשת.

כהן נולד בגבעתיים, ולמד מתמטיקה ומחשבים כעתודאי באוניברסיטת תל אביב. הוא שירת כקצין בחיל האוויר ולאחר הצבא יזם מספר סטארט־אפים טכנולוגיים. בהמשך סיים תואר שני במנהל עסקים בלונדון ביזנס סקול, שם גם הפך למרצה. בלונדון גם הכיר כהן חבר לכיתה בשם סקוט מקרגור, שהקים את Camco. מקרגור הביא את כהן לחברה, שם שימש כאמור כמנכ"ל ונחשף לתחום האנרגיה המתחדשת.

הסיפור של Ignite החל בארוחת צהריים משותפת שערך כהן ב־2013 בלונדון עם נשיא רואנדה. ״בפגישה איתו הבנתי את הצורך הענק במציאת פתרונות אנרגיה, שיוכלו לתמוך בכמויות גדולות של משתמשים", מסביר כהן (43), שמשמש כמנכ"ל החברה. "לא חשוב אם האנרגיה תהיה ירוקה או לא, העיקר שיהיה חשמל. הבנו שיש פה אפשרות להביא פתרונות שהכרנו מעולמות האנרגיה לשוק האפריקאי וליצור מציאות חדשה עבור מאות מיליונים של משתמשים".

"שילוב בין רווח כלכלי להשפעה חברתית זה לא רק אפשרי, אלא ממש מתבקש״, מבהירה חומסי, סמנכ"לית ההשקעות. ״במציאות שלנו משקיעים לא רק נהנים מהאימפקט של פעילות כזו, אלא גם מרוויחים הרבה יותר״.

הפתרון שמספקת Ignite Solar פשוט, אך מותאם במיוחד למאפייני החיים של המשתמשים במדינות היבשת. החברה מתמקדת באזורים הכפריים המרוחקים ביותר באפריקה, אלו שנמצאים הרחק מרשת חשמל פיזית, אם כזו בכלל קיימת באזור.
כדי לחבר את הכפרים הללו לרשת חשמל ארצית יידרשו שנים של עבודה והשקעת מיליארדי דולרים. לכן Ignite פונה לכיוון אחר – משאב שנמצא בשפע במיוחד באפריקה: אור השמש.

סנט אחד לשעת חשמל. סוכנת של החברה בפעולה | צילום: Ignite Solar

עובדי החברה מגיעים לכפרים, ובתיאום עם ראש הכפר המקומי עורכים הדגמה לתושבים. לאחר מכן מתחילה המכירה, ומיד אחריה מתקינים הסוכנים על קירות בתיהם של המשתמשים קולטנים סולאריים ייחודיים. כל מכשיר קולט את אור השמש ומפיק ממנו חשמל שמספיק למספר שעות ביממה. כך יכולים הכפריים להטעין בפעם הראשונה באופן קבוע, מביתם, את המכשירים הסלולריים שלהם, למשל. החברה מספקת גם קולטנים גדולים יותר, שיכולים להפיק חשמל מספיק עבור מכשירים גדולים יותר, דוגמת טלוויזיה ומקרר.

כהן מספר כי הביקוש אדיר. ״אנחנו מקבלים תמונות ודיווחים מסוכני השטח שלנו עם תיעוד של כפרים שלמים רוקדים ושרים אחרי התקנות״. לדבריו, לא מזמן קיבלה החברה פנייה מלקוח, שלא הבין מדוע המערכת הפסיקה לעבוד כבר בשעה ארבע לפנות בוקר. "כששאלנו אותו, התברר שביום הראשון אחרי ההתקנה, בלילה הראשון של המשפחה עם אור מלאכותי, הוא אירח בביתו את כל הכפר והטעין לכולם את הטלפונים. היינו צריכים להסביר לו שהקיבולת של הקולטן מוגבלת למשפחה. היום יתר תושבי הכפר מחזיקים גם הם בקולטנים משלהם".

שירות של אמזון

Ignite היא לא הראשונה שמנסה לגשר על הפער הטכנולוגי בין המערב ובין אזורים נידחים באפריקה. כהן טוען שהמפתח להצלחה הוא בהתאמה ללקוחות. הביקוש הוא כמובן גבוה, אך היכולת של הלקוחות לרכוש פתרונות טכנולוגיים שישדרגו את איכות חייהם היא מוגבלת מאוד.

המודל של Ignite לוקח את זה בחשבון ומציע את השירות עבור סנט אחד בלבד לשעת חשמל. "אנחנו מאמינים שהמחיר הוא הדבר החשוב ביותר עבור הצרכן", מסביר כהן. "לכן אנחנו מקפידים להיות זולים באופן משמעותי מהמתחרים שלנו. בסופו של יום רבים מהמשתמשים מרוויחים דולרים בודדים בשבוע, ואנחנו רוצים להנגיש להם את הפתרון עד כמה שאפשר". החברה פועלת למעשה במודל ליסינג, כשהיא נושאת בעלויות המערכת, והתשלום החודשי של המשתמשים מחזיר את ההשקעה בתוך שנתיים.

אתגר נוסף נוגע באופן התשלום. למרבית הלקוחות באפריקה הכפרית אין כלל חשבון בנק. לפי כהן, 94% מלקוחות החברה לא מחזיקים בחשבון. הפריסה הפיזית של הבנקים מוגבלת מאוד, "וגם ככה האמון בבנקים בקרב הציבור נמוך אפילו יותר מאשר בארץ. הם מאמינים שאם ישימו את כספם בבנק, הכסף לא יחזור".

אבל באופן מפתיע, בעוד רוב מוחלט של התושבים חי ללא חשבונות בנק, אחוז הטלפונים הניידים באותם כפרים נושק ל־100%. אפילו בהיעדר חשמל ביתי, כמעט כל תושב מחזיק במכשיר סלולרי (רבים גם מחזיקים בשניים), שאותם הם מטעינים בעמודי חשמל ציבוריים ובקיוסקים ייעודיים. ״השילוב בין היעדר חשבונות בנק לשימוש הרווח בסלולר הוליד יצור חדש: חברות טלקום ענקיות, אשר מאפשרות ביצוע תשלומים באמצעות "מובייל מאני".

למעשה, חברות הסלולר מאפשרות למשתמשים להוסיף תשלומים לחברות גדולות אל חשבון הסלולר שלהם, שאותו הם משלמים במזומן באמצעות מערך סוכנים נרחב של אותן חברות.

אנשים נהנים בפעם הראשונה מחשמל בבית | צילום: shutterstock

Ignite פועלת באופן דומה. היא אוספת את התשלום מהמשתמשים באמצעות מכשיר הסלולר שלהם. לאחר קבלת התשלום, המשתמש מקבל הודעת SMS עם קוד אישי, שאותו הוא מזין בקולטן. לאחר הזנת הקוד הקולטן נפתח לפעילות למשך חודש שלם. כך שאם משתמש לא יכול להרשות לעצמו את התשלום במשך חודש אחד, הוא פשוט לא משלם. הקולטן יישאר ברשותו, אך לא יספק חשמל באותו חודש. "הדבר החשוב ביותר זה ההתאמה למאפייני השוק", חוזר ומדגיש כהן. "יותר מהטכנולוגיה, צריך הרבה עבודת שטח כדי להתאים את המודל באופן הטוב ביותר למשתמשים. זו עבודה קשה ומאומצת, אבל החשיבות והפוטנציאל עצומים".

עיקרון חשוב נוסף הוא מהירות ההתקנה ופשטות השימוש. כך, למשל, כהן מספר על "לקוח שהתקשר פעם וביקש להתקין קולטן בביתה של אימו בכפר מרוחק. 24 שעות לאחר מכן היא כבר נהנתה מהחשמל בבית. אנחנו נוכחים היום ב־6,000 כפרים ויכולים לבצע התקנות מהירות, אפילו כפר שלם תוך שעות בודדות – אנחנו נותנים שירות של אמזון פריים, אבל באפריקה".

המיליון הראשון

החברה התחילה את פעילותה, כאמור, ברואנדה, שם כבר סיפקה קולטנים ללמעלה מ־700 אלף איש. מאז הרחיבה את פעילותה, וכיום היא פועלת בחמש מדינות ביבשת, מעסיקה כ־600 עובדים (נוסף על כ־2,500 מתקינים מקומיים) ומספקת חשמל ללמעלה ממיליון משתמשים. החברה גייסה עד כה כמה עשרות מיליוני דולרים בהובלת משקיעים אמריקאים.

מוקדם יותר השנה הודיעה Ignite על הסכם עם ממשלת מוזמביק, שלפיו תספק קולטנים ל־1.8 מיליון תושבי המדינה (מהם 1.2 מיליון ילדים) עבור 48 מיליון דולר במהלך שלוש השנים הקרובות. כהן משוכנע כי זוהי רק תחילת הדרך. "יש היום 600 מיליון בני אדם שחיים ללא חשמל באפריקה – אנחנו רוצים לספק חשמל ללפחות 100 מיליון מהם במהלך השנים הקרובות". להערכתו, בשנה הקרובה תרחיב החברה את פעילותה לשמונה מדינות נוספות: "החלק הכי קשה היה להגיע למיליון הראשון. עכשיו רק צריך להמשיך ולצמוח".

כהן מאמין, כי השוק האפריקאי טומן בחובו שילוב נדיר שלא קיים בשום מקום אחר בעולם: פוטנציאל כלכלי־עסקי עצום ביחד עם יכולת השפעה ושינוי חייהם של מיליונים. לראייתו, שינוי אמיתי יושג רק באמצעות עסקים ממשיים, לא באמצעות תרומות.

"תרומות טובות במצבי חירום", מסבירה חומסי, "אבל אי אפשר להסתמך עליהן לאורך זמן. אנחנו מאמינים שכדי להביא שינוי צריך להביא ערך ממשי למשקיעים, צריך להציג להם מודלים ייחודיים שיאפשרו רווח כלכלי ביחד עם האימפקט האדיר. זה מאתגר מאוד ודורש הרבה מחשבה מחוץ לקופסה, אבל זו הדרך היחידה לפתור בעיות בקנה מידה כזה".

הכתבה מופיעה בגיליון פברואר 2019 של פורבס ישראל

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עיקבו אחרינו בפייסבוק ובאינסטגרם

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן