חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

כרוניקה של נפילה: נקודות ציון להתנפצות החלום של בטר פלייס

2007: כחלק מהטרנד של התחממות כדור הארץ שהלך ותפס תאוצה החליטו שי אגאסי, בכיר לשעבר בענקית התוכנה סאפ, ועידן עופר, יו"ר החברה לישראל, לנקוט יוזמה של ממש לצמצום ממדי הזיהום של כדור הארץ וסימנו את המזהם העיקרי – הרכב. השניים הודיעו על הקמת מיזם משותף שמטרתו להעביר את העולם למכוניות מונעות בחשמל. הם הצליחו לגייס 200 מיליון דולר, שמחציתם יושקעו על ידי החברה לישראל והמחצית השנייה על ידי מורגן סטנלי, חברת ההשקעות ונטג' פוינט מקליפורניה וקבוצה של משקיעים פרטיים.

ינואר 2008: בטר פלייס חתמה החברה על הבנות עם קבוצת רנו-ניסאן על שיתוף פעולה ביניהן. בטר פלייס תפרוס את התשתית ההיקפית ורנו-ניסאן תייצר את המכוניות, אשר תצוידנה בסוללות ליתיום מתקדמות. נטען כי רמות הביצועים בנהיגה במכוניות אלה יהיו דומות לאלה של מכוניות עם מנוע בנזין בנפח 1.6 ליטר ולוח הזמנים הצביע כי הייצור ההמוני יחל בשנת 2011.

אפריל 2008: הבנק העולמי דויטשה בנק מפרסם סקירה בה הוא טוען כי בטר פלייס תביא לארגון מחדש של תעשיית הרכב כולה והוסיף כי לחברה יש הפוטנציאל לדחוק הצידה את השימוש והתלות של העולם בנפט.

קפלינסקי – עוד מנכ"ל שפרש | צילום: רויטרס

מאי 2008: החברה מציגה דגם אבטיפוס של הרכב החשמלי.

ינואר 2010: הבעת האמון נמשכת והחברה מצליחה לגייס כ-350 מיליון דולר בין היתר מהבנקים HSBC והבנק מורגן סטנלי.

ספטמבר 2010: בתערוכה חגיגית בפאריז, הציגה רנו את המכונית רנו פלואנס Z.E המותאמת למערכת של בטר פלייס.

מאי 2011: בטר פלייס פרסמה את המחירון של רנו פלואנס החשמלית ואת מחירי וסוגי חבילות המנוי שמציעה בטר פלייס ללקוחות שלה. טווח המחירים נע בין 55-65 אגורות לק"מ.

אגאסי – המייסד כבר לא נמצא בחברה | צילום: רויטרס

נובמבר 2011: הקרב על מונופול הטעינה מתחמם: בעוד החברה טוענת שהממשלה צריכה לאשר שהטעינה תתאפשר רק מעמדות טעינה ייעודיות ולא יהיה זה חוקי לטעון מכונית מהשקע הביתי, גופים רבים מתנגדים למהלך וטוענים כי ההחלטה תעניק לבטר פלייס שליטה מוחלטת על שוק הטעינה.

דצמבר 2011: החברה מסיימת את השנה הראשונה מאז החלה לשווק את הרכב באופן חלקי עם 48 מסירות רכבים חשמליים.

פברואר 2012: נחשף מיקום 33 תחנות החלפת הסוללות בישראל רובן בשלבי הקמה
במאי 2012 נמסרו מכוניות ראשונות לרוכשים פרטיים וגדל מספר המכוניות הנעות בישראל לכ-200.

ספטמבר 2012: הבקיעים מתחילים להתגלות ולמרות קמפיין שיווקי רחב היקף, רק כ-80 מכוניות חשמליות נמסרו.

אוקטובר 2012: פצצה בחברת המכוניות החשמליות בטר פלייס: דירקטוריון החברה החליט להדיח מתפקידו את המייסד והמנכ"ל שי אגסי, ולהחליפו באיוון ת'ורנלי, ששימש עד היום כמנכ"ל החברה באוסטרליה.

נובמבר 2012: הטלטלה נמשכת: מנכ"ל בטר פלייס ישראל, משה קפלינסקי, עוזב את בטר פלייס; המחליף – אלן גלמן

ת'ורנלי – מרעיד שוב את האדמה של בטר פלייס | צילום: אהוד כהנים

דצמבר 2012: חדשות טובות? בטר פלייס נבחרה לאחד הפרויקטים המשפיעים על פיתוח התחבורה באירופה.

ינואר 2013: המגמה השלילית נמשכת – בטר פלייס מסרה רק חמש מכוניות בחודש דצמבר ובסיכום שנתי לשנת 2012 הצליחה החברה למסור 518 מכוניות בלבד. סה"כ יחד עם 2011 מסרה החברה 566 רכבים.

16 לינואר 2013: רעידת אדמה נוספת: מנכ"ל בטר פלייס אוון תורנלי עוזב את החברה אחרי 4 חודשים בלבד. הסיבה לעזיבה היא ככל הנראה חילוקי דעות עם עידן עופר.

26 למאי 2013: החברה לישראל מודיעה כי היא מפסיקה את ההשקעות במיזם. חברת בטר פלייס מגישה בקשת פירוק לבית המשפט. טרם ברור מה יעלה בגורלם של יותר מ-300 עובדי החברה, ומה יעלה בגורלן של 940 המכוניות החשמליות שנמצאות כיום בכבישי הארץ, לעמדות ההטענה ולסוללות. דבר אחד ידוע, הסוף לחלום של בטר פלייס

טור דעה בנושא:

הלקחים החיוביים מכישלונה של בטר פלייס

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן