חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

לא הכל ורוד: הבנקים הבינלאומים הגדולים "מתגרשים" מסין

הבנק הבינלאומי HSBC צפויה למכור בחודשים הקרובים את אחזקותיה בבנק של שנחאי, אחזקות שמסתכמות ב-8%. ענקית השירותים הפיננסית תוכל לקבל עבורן 800 מיליון דולר.

למה אנליסטים חושבים ש-HSBC תמכור את אחזקותיה? האקלים הכלכלי מצביע כי הבנק של שנחאי מתכנן לפנות לגיוס של 2 מליארד דולר על ידי מכירת מניות חדשות שיונפקו בבורסות הונג קונג ושנחאי, בשווי של עד 30% ממניותיה הקיימות. הרישום יתרחש על פי הערכות לפני יוני כך שב-HSBC יצטרכו לפעול עכשיו אם הם לא ירצו להכנס לתקופת המלכוד שבדרך כלל מוטלת על בעלי המניות קיימות לתקופה של עד כשנה.

לפני שנתיים, אף אחד לא העריך כי הבנק ימכור חלק מאחזקותיו בבנק הסיני והנה עכשיו הוא מחפש למכור את כל מניותיו. המכירה לא עומדת לבד בפני עצמה והבנק כבר החל למכור נכסים סינים כשהשנה הוא משלים מכירה של 15.6% מ-Ping An ב-9.4 מיליארד דולר. ושוב, בעבר אותם מניות בחברת ביטוח החיים השניה בגודלה בסין הוגדרה כאסטרטגית.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

בקהילת העסקים יש מי שיודע להגיד כי בעבר אירועים מסוג אלו היו דברים שלא היו עולים על הדעת. ג'ון בונד, שעמד בעבר בראש הבנק רצה להגיד את המניות בחברת ההלוואות הסיניות -Bocom ולהשתלט על החברה, היום דבר כזה נראה רחוק מתמיד.


צילום: רויטרס

למעשה, זה נראה כי הבנק יצטרך לעבוד קשה בכדי למצוא בנק אחר שירצה לקחת מהבנק את המניות בבנק שנחאי. העובדה כי הוא לא הצליח זמן רב למצוא מוסד פיננסי שחושק במניות של Ping An הוא רק עוד חיזוק לתופעה שנקראית הגירושים של הבנקים הבינלאומים מסין. את המניות בPing An- הוא מכר לאחר שלא הצליח לראות מהן שום תשואה אסטרטגית.

גם מבט רחב יותר מצביע על התופעה כאשר HSBC הוא לא היחיד. בנק אוף אמריקה מכר את החלק הארי באזחקותיו ב- China Construction Bank ב-2011, וגם גולדמן זאקס מכר את מניותיו של חברות תעשיותיות ומסחריות בסין בינואר השנה. כמו HSBC גם הגופים הנ"ל היו מאוכזבים מהתשואה וההתנהגות של המגזר העסקי בסין שלא רואה בעין יפה את ההשקעות המסיביות של המערב במדינה.

המציאות מראה כי זה טוב לבנקים זרים ללחוץ על ההדק ולנצל את ההזדמנות. דבר אחד בטוח, מוסדות זרים יוצאים מסין עם רווחים גדולים, כך למשל HSBC הודיע כי ירשום רווח של 2.6 מליארד דולר לאחר המימוש ב-Ping. יותר מכך, המציאות בסקטור הבנקאות הסיני אינה בהירה במיוחד וישנה דאגה אמיתית כי הבנקים יושבים על קיצו של מצוק פיננסי. במקביל כשרווחי הבנקים הגדולים ירדו בשנה שעברה, צעדי המימוש ו-"הגירושים" הופכים לטבעיים.

כאשר אין נתונים אמיתיים בספרים על היקף החוב של הבנקים, אין שום הפתעה במכירות ובמימושים הגדולים של הבנקים המערבים. התהליך יימשך וייתכן כי סיטיגרופ יהיה הבנק הבינלאומי הגדול הבא שיוכיח את אכזבתו מהשוק הפיננסי הסיני.

ועם מישהו עוד צריך סימן לכך שהמצב בסין רע, HSBC מספקת את ההסבר הבהיר ביותר. את הכספים שהיא תכניס מהמימוש בסין היא תשקיע בכדי לייצר רווחים באירופה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן