Forbes Israel Logo

"לא מחפשים מיזמים, אלא יזמים": תכנית החדשנות של קרן טרה רוצה לשנות את כללי המשחק

אם הינו מציעים לכם לנסות ולהירשם לתכנית חממה מיוחדת לקידום מיזמים טכנולוגיים -חברתיים, סביר להניח כי התשובה הנפוצה ביותר שהיינו מקבלים הייתה "אבל אין לי מיזם". ובכן, מסתבר כי לא תמיד צריך מיזם – כדי להיות יזם. "Create", התכנית החדשה של קרן טרה, פונה דווקא ליזמים טכנולוגיים שמוכנים לצאת למסע – ולהקים מיזם מאפס, גם אם אין להם מוצר, תכנית או רעיון. אפילו צוות לא צריך. כל מה שצריך, כפי שמסבירים שניים מראשי הקרן בראיון מיוחד, הם כישורים גבוהים – והרבה נכונות.

רוצים למשוך את היזמים המובילים לתחום החברתי. החממה ביקנעם | צילום: יח"צ

"חקרנו את השוק לעומק, וגילינו שיש רוויה מטורפת בארץ בכל מה שקשור לתכניות האקסלרציה", מסביר מנהל התכנית ושותף בקרן טרה, ברק גולדשטיין. "יש היום מצב מצחיק, שיש בארץ יותר תכניות אקסלרטור מאשר יזמים. תוסיף לכך את העובדה שבישראל השוק הוא קטנטן, ותבין למה התחום הופך פחות ופחות רלוונטי עבור היזמים הישראלים. הרי יזם לא יכול לעשות אקזיט רק על בסיס השוק הישראלי. במקרה הטוב השוק בארץ יכול לשמש כפיילוט. בסופו של דבר היזם יהיה חייב לצאת החוצה לשווקים אחרים, ותכניות אקלסרטור ישראליות סגורות לא מקדמות אותו לשם".

לכן, בתכנית החדשה שהקימו החליטו מנהלי קרן ההשקעות "טרה" לתת את הדגש, בראש ובראשונה, על שיתוף פעולה עם תאגידים מובילים מהעולם. חברת הענק "בוש", קבוצת ויזה אירופה, בנק לאומי בישראל ותאגיד האנרגיה הפורטוגלי EDP (אשר פעיל בכל רחבי יבשת אירופה ובדרום אמריקה) הם רק ההתחלה, וגולדשטיין מסביר כי יזם אשר מגיע ללא רעיון חייב בראש ובראשונה להכיר את השוק העולמי – ואת צרכיו. "הדגש שאנחנו נותנים הוא על היזמים ולא על הרעיון. אבל יזם ישראלי, מוכשר ככל שיהיה, לא מכיר באמת את הצרכים של השוק העולמי. מי שהתקבל לתכנית נחשף לצרכים האלו כפי שמעלים אותם התאגידים מרחבי העולם. קודם כל עוברים תהליך של הבנה וניתוח השוק, ורק אז מתחילים לגבש את המוצר. אנחנו בעצם רוצים להיות הגשר שבין היכולות הגבוהות של היזמים הישראלים לבין הצרכים של התאגידים המובילים בעולם".

אך היזמים אשר מצטרפים לתכנית לא נדרשים רק לשמור על ראש פתוח. המיזמים אשר נבנים במהלך חודשי ההשתתפות בתכנית עונים כולם על הקריטריון הראשי לפיו פועלת קרן טרה – היזמות החברתית. כפי שמסביר אסטורה מודנה, שותף מנהל בקרן טרה ונצ'רס, הרעיון בבסיס התכנית החדשה הוא למשוך את מיטב היזמים לתחום המתפתח, ולהבטיח כי המיזמים המובילים הבאים מישראל יביאו לפתרון בעיות חבריות ממשיות – כמו גם לרווח כלכלי גדול. "אנחנו רוצים להביא את היזמים הטובים ביותר ולמקד אותם בתחומים האלו", הוא מסביר. "הפיתוי היום מאוד גדול ללכת לתחומים מאוד 'נוחים' אבל חסרי השפעה חברתית. אנחנו רוצים שאותם יזמים יבינו שאפשר לשלב בין אותה השפעה לרווח אישי, אבל כדי שזה יקרה הרעיון חייב לפגוש את השוק בדיוק בנקודה הנכונה".

"יש פה הרבה מאוד פיתויים". מודנה | צילום: יח"צ

"יש פה, בישראל, קהילת יזמות ברמה מדהימה" ממשיכה מודנה, אשר עלה לישראל מאיטליה, לאחר שעבר גם בפריז. "אבל גם הרבה פיתויים. סצינת הגיימינג וההימורים ברשת, למשל, מאוד מתפתחת פה. והכסף שמגיע עמה מפתה מאוד. אנחנו מאמינים שחייבים למצוא דרך לתגמל בהתאם את היזמים שרוצים לעשות שינוי חברתי. הם לא צריכים להקריב על חשבונם כדי להיחשב כ'יזמים חברתיים'. וגם אנחנו לא עובדים ללא מטרות רווח, הרווח הוא אחד היעדים המשמעותיים ביותר שלנו".

בינתיים, הקרן גייסה כבר כ-30 מיליון דולר – "והיד עוד נטויה", לפי מודנה. בינתיים חברים בחממה 9 צוותים, אשר יהפכו בקרוב ל-9 חברות חדשות. החממה נמשכת בין 18 ל-24 חודשים, במהלכם אנשי הקרן מלווים את היזמים בכל שלבי ההקמה – החל מגיבוש הרעיון, דרך יצירת מוצר ראשוני, פיילוט – ואף התחלת מכירות ופנייה למשקיעים. החברות נשארות בידיהם של היזמים, ואנשי הקרן לא לוקחים שום נתח מהיזמים עצמם. על פי המתווה, הקרן צפויה להשקיע כ-20 השקעות של עד מיליון דולר במסגרת החממה, ובהמשך לצאת בהשקעות נוספות בחברות אשר יותירו חותם על ראשי הקרן. בינתיים, מודנה מספר על שיתוף פעולה מלא והתעניינות הולכת וגוברת מצד החברות והתאגידים ברחבי העולם, שרק רוצים להרחיב את שיתוף הפעולה עם ישראל ועם הקרן: "התאגידים באים כל העת. מכל מקום בעולם, וללא הפסקה. אנחנו שומעים את כל הדיבורים על החרמת ישראל בחדשות, אבל בשטח גם חברות אירופאיות שמחות לשתף עמנו פעולה – והכמות רק הולכת וגדלה".

"תוכניות האקסלרטור חייבות לשנות את פניהן". גולדשטיין | צילום: יח"צ

גם הבחירה במיקום החממה, באזור התעשייה הירוק והפסטורלי בעיר הצפונית יקנעם, נתפס על ידי גולדשטיין ומודנה כאקט של יזמות חברתית. "מעבר לכך שזה מקום מאוד נגיש ויפה, יש גם הרבה השפעה אזורית", אומר מודנה, "וגם היזמים מבינים את זה ואת הכוח של זה על האזור". "ואל תשכח שעם כביש 6 תוך 50 דקות אתה מגיע מתל אביב", ממשיך גולדשטיין, "אותו פרק הזמן שלוקח להגיע ממרכז ת"א לרמת החייל, לדוגמא". אז מה, למשל, עם מיזם חדשני לפתרון בעיית הפקקים בערים הגדולות בעולם? אולי במחזור הבא.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.