Forbes Israel Logo

לא רק בפייסבוק: הסינים מצאו להם מקום אחר לקרוא בו חדשות

כשפייסבוק הופכת להיות מקור החדשות היומיות העיקרי של מספר הולך וגדל של אנשים, אפליקציות שמקבצות דיווחי חדשות כמו Flipboard הולכות ומאבדות מהמשיכה שלהן.

אבל בסין, היכן שפייסבוק אסורה לשימוש, אפליקציה כזו בדיוק נהנית מעלייה מטאורית בפופולאריות בימינו. Jinri Toutiao, המופעלת על ידי חברת Beijing ByteDance Technology, עוקפת את הפורטלים המסורתיים בתחום החדשות במרוץ על תפיסת תשומת הלב של מאות מיליוני צרכני התקשורת הרעבים של סין. אלא שהאפליקציה, שאת שמה ניתן לתרגם בתור "הכותרות של היום", לא מחזיקה בצוות כותבים ועורכים משלה.

במקום זאת היא משתמשת באינטליגנציה מלאכותית בכדי לסנן ולהפיץ תוכן חדשותי. בהינתן המיקום, דגם הסמארטפון וההיסטוריה של המשתמש, האלגוריתם של Toutiao ממיין את החדשות, הפרשנויות והסרטונים העדכניים ביותר מתוך למעלה מ-4,000 אתרים שיש לה עמם שותפות, מתוך מטרה לאתר את התוכן שהיא מאמינה שהוא המתאים ביותר לכל אחד ובכל מצב. אלא שהאפליקציה לא עוצרת כאן. מתוך ניסיון למשוך משתמשים צעירים, נתח גדול מהחומרים שהיא מספקת הם בגודל מזערי של בייט, סיפורים בסגנון Buzzfeed, לצד הנפשות, גיפים, תוכניות המועברות בסטרימינג חי ומדורי שאלות ותשובות אינטראקטיביים – הכל כדי לשמור על האנשים מבודרים.

בסין, אפליקציה מסוג Toutiao נהנית מעליה בפופולאריות | צילום: Fotolia

עד לסוף 2016 היו ל-Toutiao 80 מיליון משתמשים יומיים פעילים, שבילו 76 דקות בממוצע בקריאת חדשות וצפייה בסרטונים באמצעות האפליקציה, כך לפי החברה עצמה. לפי חברת App Annie, שעוסקת באיסוף מודיעין על השווקים, זהו שירות הצעת החדשות המוביל בחנות ה-iOS בסין. יותר מ-70% מהמשתמשים הם בני 30 ומטה, לפי מצגת שפרסמה החברה בשנה שעברה. נפח השימוש הזה מביס אפילו את הממוצע הגלובאלי של פייסבוק, של 50 דקות שימוש יומיות, כך לפי Zhang Xueru, אנליסט חברת המחקר 86Research בשנחאי.

זנג מעריך שהכנסות החברה, שמגיעות בעיקר מפרסום מקוון, גדלו במהלך השנה שעברה פי חמישה ליותר מ-6 מיליארד יואן (869 מיליון דולר). אך הסכום הזה לא בהכרח יניב רווחים השנה, היות שהחברה משקיעה יותר בחומר מקורי כמו סרטונים, כך לפי זנג.

תנועה יציבה ובסיס משתמשים נאמן

אבל המשקיעים אוהבים את מה שהם רואים. שוויו של הסטארט אפ מבייג'ין ByteDance הוערך בסכום עצום של 11 מיליארד דולר בסבב הגיוס האחרון שלו, שלקחו בו חלק גופים כמו Sequoia Capital China ו-CCB International, זרוע ההשקעות של בנק הבנייה הסיני. שווי השוק הזה מגלם זינוק אדיר מסבב ההשקעות הקודם, משנת 2014, שהסתכם ב-500 מיליון דולר. בידיו של המייסד בן ה-34, Zhang Yiming, נאמר כי מוחזקות 30% ממניות החברה.

"המשקיעים בסין אוהבים חברות שמבוססות על פלטפורמה", אומר Ken Xu, שותף בקרן ההון סיכון משנחאי Gobi Partners. "ל-Toutiao יש תעבורה יציבה ובסיס משתמשים דביק. אנשים מוכנים לשים הרבה מאוד כסף בסטארט-אפ כזה".

המייסד זנג לא היה זמין כשפורבס ביקש ליצור עמו קשר. על פי דיווחים בתקשורת המקומית, הרעיון להקים אגרגטור חדשות הגיע לו ב-2008 בזמן שסייע בהרצת אתר הרשת החברתית Hainei.com. באותה תקופה, זנג חשב שהשוק הסיני נשלט על ידי גופי תקשורת מטעם המדינה ואתרים אחרים, שהציעו רק תוכן ארוך וקפוא – ללא וידאו.

כש-Hainei נאבקה, ואחד השותפים בה, Wang Xing, המשיך הלאה וייסד את מה שהיום הפך כבר להיות אתר המסחר והשירותים המקומיים הגדול ביותר בסין, זנג שוטט מעט – הוא כיהן כסמנכ"ל הטכנולוגיה של אתר הנסיעות Kuxun ולאחר מכן מנכ"ל של פורטל הנדל"ן 99Fang. אבל בסופו של דבר המשיכה לעסקי החדשות מיקדה את דעתו סביב הרעיון שעומד במרכזה של Toutiao, אותה הוא ייסד ב-2012.

"כש-Toutiao התחילה להציע תוכן אלטרנטיבי ומותאם אישית, חברות תקשורת סיניות אחרות עדיין התרכזו כל כולן בכתיבה רצינית ביותר", אומר Xu מקרן Gobi. "אבל הדור הצעיר רצה חומרים פחות כבדים – ו- Toutiaoהתאימה לכך במידה רבה מאוד".

מתחרים

אולם כעת ישנה תחרות. שלוש צלעותיו של המשולש הטכנולוגי הסיני – אליבאבא, ביידו (Baidu) וטנסנט (Tencent) – מפתחות כיום שירותי חדשות מותאמים אישית. פורטלי חדשות מסורתיים כמו Sina ו-163com מדביקות את הפער לאט לאט באמצעות הוספה של פידים לאפליקציות שלהם, בהתבסס על היסטוריית החיפושים של המשתמש.

יתר על כן, המתחרים משתמשים במערכת החוק כדי להכשיל את Toutiao. באפריל האחרון Tencent ו- Sohu טענו שבחברה השתמשו בתוכן שלהן ללא אישור, ודרשו מיליוני יואן בתור פיצוי על נזקים, כפי שדווח באתר החדשות QQ של Tencent. אלא שדוברת מטעם Toutiao אמרה שמערכת ההגנה האינטלקטואלית שלהם, שמחפשת בתוכנה כדי לאפיין ולהסיר כתבות של זייפנים וחקיינים, היא "נעלית" בהרבה מעל לתוכנות המקבילות של המתחרות, ואף הוסיפה כי לאחרונה תבעה החברה את Tencent על הפרה של פרוטוקול כתובת ה-IP.

הסינים מצאו אלטרנטיבות לפייסבוק והתחרות מתחילה לצבור תאוצה | צילום: Fotolia

"תחרות היא סיכון מאוד משמעותי עבורם", הוסיף זנג מ-86Research. "המומנטום של החברה נשאר חזק השנה, אבל הלחץ ללא ספק יצטבר בהמשך".

בכדי למצוא מקור צמיחה טרי, Toutiao מתפשטת כעת גם מעבר לים. ByteDance השקיעה בפלטפורמות תקשורתיות בהודו ובאינדונזיה. בפברואר החברה רכשה את אפליקציית הווידאו האמריקאית Flipagram עבור סכום שלא נחשף. העסקה פוקחה על ידי Liu Zhen, מי שהוביל בעבר את החטיבה הסינית של אובר.

אבל סין עדיין מעסיקה את רוב תשומת הלב של החברה. הרגולטורים מהדקים את אחיזתם בתקשורת המקוונת, ו- ByteDanceזומנה לא אחת לשימוע בעקבות וכן פורנוגרפי ובלתי חוקי שקופץ לאורך שידורי הסטרימינג החי שלה ומדורי השאלות והתשובות – אפילו בתוך מה שמכונה "חומת האש הסינית".

"אנו מספקים אמצעי סדיקה וניטור מחמירים על מנת לוודא שהתוכן של הספקים תואם ועולה בקנה אחד עם הסטנדרטים הקפדניים שלנו", נמסר מהחברה. הם עושים שימוש משולב בכוח אדם ובמכונות על מנת לפקח על הפלטפורמות השונות שלה. אבל היות שיש לה כל כך הרבה שותפים חיצוניים שאין לה שליטה עליהם, Toutiao לא אחת נאלצת לשחק "הכה את החפרפרת" עם התוכן הבעייתי שלה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן