Forbes Israel Logo

לא רק גולן: מוקדם להכריז על מותה של הרפורמה בענף התקשורת

תהיה ההחלטה לגבי חברת גולן טלקום אשר תהיה, הגיע הזמן להודות ולהיפרד ממייסדה. היזם המוכשר מיכאל גולן אולי עוד יישאר בישראל, אולי אפילו בחברה הקרויה על שמו, ואולי אפילו בחברת גולן טלקום, שעשויה לשרוד ולהמשיך לספק שירותים לאלפי לקוחות מרוצים, לאחר שנאסר עליה להיעלם בדרך של מיזוג עם סלקום. אבל גולן הוא לא רק יזם, מותג או שם מסחרי. גולן הפך שם נרדף לתחרות אגרסיבית ושירות מבוקש במחירים אפסיים. אם ה"כחלוניזם" היה רוח ודגל של רפורמות לטובת הצרכן, גולן היה ההתגשמות המעשית וההנגשה של אותה רוח החדשה. בשיאה של האופוריה אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו לשריו "תהיו כחלונים", אבל לנתניהו לא קמו עוד כחלונים (הוא לא באמת חיפש כאלה…) ותנופת הרפורמות שיזם כחלון, גם בתפקידו כשר האוצר, לא הקימה עוד גולנים.

אין זה מקרי: גולן היתה חלק מהשינוי הגדול בענף והובילה תחרות מחירים אגרסיבית. אבל היא לא פעלה בחלל ריק ולא סללה את הדרך. מעטים זוכרים היום שהתחרות בענף התקשורת החלה להחריף עוד לפני שגולן נכנסה לשוק. המהלך המכריע היה שחרור הלקוחות מחוזי הנאמנות הדרקוניים של חברות הסלולר: החברות יצרו מחיר מלאכותי גבוה מאוד ללקוחות שלא רצו להתחייב לשירות של שלוש שנים, ומחיר נמוך יותר, אם כי עדיין גבוה מאוד, ללקוחות שבחרו להתחייב לשלוש שנים. לקוחות שביקשו להשתחרר באמצע תקופת ההתקשרות חויבו בקנסות גבוהים. הסדרים אלה, שלא היו מתקיימים בשום מדינה שבה יש רשות להגבלים עסקיים הראויה לשמה, הפכו את חברות הסלולר לאוליגופול – פרקטיקה עסקית הנחשבת לגרועה ממונופול.

מהבטחה גדולה לעתיד לא ברור. מיכאל גולן | צילום: שוקה כהן

התחרות האמיתית פרצה כאשר שר התקשורת משה כחלון, בשיתוף פעולה נמרץ עם חברי ועדת הכלכלה בכנסת, יזם את ביטול "קנסות היציאה" של חברות הסלולר, במקביל לסדרת מהלכים משלימים, כמו הורדת דמי הקישוריות לשיחות בין רשתות, ניידות המספרים, שאפשרה ללקוח לעבור למפעיל אחר ללא החלפת מספר הטלפון שלו, וניתוק בין תשלום עבור שירות לרכישת מכשיר בתשלומים.

מהלכים אלה גרמו לצניחת מחירים בענף הסלולר. ההכנסה הממוצעת של חברות הסלולר ממנוי צנחה בין השנים 2010 ל־2011 ביותר מ־25% – קצב ירידה שלא נראה כמוהו במחירים מקומיים, בעוד שגולן השיקה את שירותיה רק במאי 2012. בשנה זו ירדה ההכנסה הממוצעת ממנוי בשיעור של 14% ובשנה שלאחר מכן התמתן שיעור הירידה ל־11%.

שכחו מהטכנולוגיה

אין בכך כדי לבטל את חלקו הגדול של גולן בדרבון התחרות ובניצול השיפורים ברגולציה. אבל גולן לא היה לבד. לצדו נכנסה לתחום הסלולר חברת הוט מובייל, שגם היא נאלצה להוריד מחירים בשיעור ניכר כדי לחדור אל השוק, ולהגיע למסת הלקוחות והפריסה הנדרשות לפעולה יעילה ולעמידה בדרישות המכרז. במקביל נרשמו ירידות מחירים דומות גם במדינות אחרות, על רקע התגברות התחרות, שיפורים טכנולוגיים, ירידת מחירי התשתית וגורמים נוספים.


תרומתו לחיסכון הצרכנים רחוקה מלהיות מכרעת. גולן | צילום: שוקה כהן

כלכלני משרד האוצר התעלמו מעובדות אלה, כשכתבו בנייר עמדה שבו הביעו התנגדות למיזוג גולן תקשורת עם סלקום: "…למעט כניסתה של גולן כמחולל תחרות, לא חלו שינויים טכנולוגיים שמסבירים מדוע החברות לא הורידו מחירים בשנים שעברו". כלומר, החיסכון לצרכנים, המצטבר עד כה ל־17 מיליארד שקל, משויך כולו לגולן. אבל תרומתו של גולן בפועל צנועה יותר, ורחוקה מלהיות מכרעת. מהחיסכון לצרכן יש לנכות גם סכום משמעותי שנגרע ממנו בשל ירידה ברמת השירות ללקוח, השקעת חסר בתשתיות והפיגור המשמעותי בשדרוג הרשת הסלולרית לתקנים המקובלים במדינות מפותחות.

העליות בפתח

הפרת ההתחייבות של גולן להשקעה ברשת וכוח המיקוח הגדול שלו הניעו את חברות הסלולר לספק לו תשתיות שירותים בעלות נמוכה מהעלות הכלכלית המייצגת את חלקם של לקוחותיו של גולן בעלויות. סבסוד ההנחה שקיבל גולן לשימוש ברשת באמצעות הכנסות מלקוחות אחרים הוא מצב שלא היה יכול להימשך לאורך זמן, וכבר בהסכמים האחרונים שחתם גולן עם סלקום גלומה עליית מחירים משמעותית עבור לקוחותיו, ועליית מחירים מסוימת צפויה ממילא, עם גולן או בלעדיו.

חברות הסלולר, שחלקן כבר מדווחות על הפסדים, ייאלצו להעלות מחירים, לאחר שמיצו את פוטנציאל ההתייעלות שלהן. אבל עם שוק של ארבעה מתחרים וללא חסמי התחרות שהיו בטרם נכנס גולן לשוק, אין סיכוי שהשוק יחזור לרמות מחירים גבוהות משמעותית מהמחירים הקיימים, עם גולן ובלעדיו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.