Forbes Israel Logo

לא רק חדשנות: מהי הדרך הנכונה לספר את הסיפור של הסטארט-אפ?

נתחיל מהסוף – בזכות ההון האנושי, הרוח היזמית, האקוסיסטם והטכנולוגיה החדשנית, ישראל נחשבת לאומת הסטארט-אפ.

ברמת העניין הציבורי, מרחב ההייטק שומר על מעמד מיוחד. ומעורר התעניינות בעצימות גבוהה בקרב קובעי המדיניות והממשלה. גם העיתונות נותנת ביטוי רחב היקף לחברות וטרנדים טכנולוגיים. ועדיין, לא קשה להבחין כי הדיווחים התקשורתיים סביב תעשייה זו מדגישים את הפתרונות הפרקטיים של החברות, ודנים בעיקר בטכנולוגיה עצמה, במוצר או בשירות. באופן פרדוקסאלי, ברוב המקרים הדיון הציבורי חסר גם התייחסות לשחקנים הקטנים והפחות מוכרים. בדומה לענפים אחרים, גם פה הביטוי שמקבלים ארגונים אשר נמצאים בתחילת דרכם, אינו משתווה בשום פרמטר לחברות ענק ותאגידים הנהנים מיתרונות המותג. משמע, סטארט-אפים חווים קושי להשיג את תשומת הלב הציבורית.

איך ישיג סטארט-אפ את תשומת הלב הציבורית? | צילום: shutterstock

אין זה סוד שמחלקות השיווק כיום תופסות נפח לא מבוטל מהעבודה השוטפת של מותגי-העל. אלא שזאת לא צריכה להיות תפישתם הבלעדית. היום, התחרות הגואה מצריכה גם מחברות הזנק מתחילות, למצוא בידול תדמיתי שיאפשר להן לבלוט בהשוואה למתחרות. הכיצד?

בפריזמה תקשורתית, גישת הסטוריטלינג (Storytelling) משמשת ככלי אפקטיבי לייצור מנוע צמיחה תמידי. היינו, הדרך בה ארגונים מספרים את הסיפור שלהם, כבר מיומם הראשון, הנו גורם מרכזי המשפיע על סיכויי הארגון לצמוח, להצליח לשרוד ולפרוץ לשווקים חדשים. בכל תעשייה ובכל תחום או ענף – סיפור טוב הוא מעין דלקן לארגון. עולה כעת השאלה- מהי הדרך הנכונה לעשות זאת? הנה 6 עקרונות שחשוב להכיר

תסריט תמציתי

כותבי התסריט הטובים ביותר הם אלה שיודעים לתמצת את הרעיון לכדי מסר חד, ברור וקוהרנטי. דהיינו, כל סיפור מתחיל מאיסוף של הרעיונות, תמצות וזיקוק של הדברים האטרקטיביים ביותר. אחת הטעויות הבסיסיות של חברות זעירות, נעוצה בכך שהן מעבירות אחריות לגורמים חיצוניים מתוך אמונה שאלה יבנו, יגבשו ויפמפמו את הסיפור בשבילם. נכון, יש אנשי מקצוע שזו עבודתם, אבל גם אם החלטתם להיעזר בגורמי מקצוע כאלה ואחרים, זכרו כי מעורבותכם האקטיבית כיזמים וכמייסדים דרושה לצורך קידום הסיפור הטוב היותר, זה שמתכתב בצורה טבעית עם הערכים והאג'נדה שלכם.

היו אותנטיים, מציאותיים וריאליים

לעיתים, הניסיון לבלוט עלול להביא לכדי ניפוח בלתי פרופורציונאלי של 'הסיפור'. במהלך בחינת האלטרנטיבות לסיפור המסגרת של החברה או הארגון, יש לשמור בכל העת על אותנטיות. בשום צורה- הרצון לבלוט ולהיות בכותרות, לא יתעלה על הנורמות האתיות. ודאו לאורך כל הדרך שהסיפור שלכם מבוסס על ערכים ריאליים וכי הוא מתכתב עם המציאות.

דעו את אומנות הריגוש וההשראה

סטארט-אפ טוב, אינו רק זה שהמציא מוצר או שירות אפקטיבי, אלא זה שגם מצליח לגרות את הסביבה ולייצר עניין ציבורי. סיפור המסגרת נשען על מספר מרכיבים שמתחברים יחדיו לכדי מנוע שממנף את הארגון. מציאת הסיפור הוא תהליך מרתק לכשעצמו, ואחד המרכיבים הפופולאריים והאפקטיביים ביותר למינופו הוא מרכיב הרגש. סיפורים מוצלחים ייבנו על ידי שילוב של אלמנטים מעוררי השראה.

התאמת המסר לאמצעי המדיה ולקהל

הסיפור שחברות בונות בנוי משכבות וממספר רבדים. מה שיסופר לצרכן הקצה, לאו דווקא יסופר למשקיעים או לעובדים הפוטנציאליים. לאחר בניית הסיפור המרכזי, יש להתאים ולעצב את הפרקים בהתאם לקהל אליו ממוען המסר. כך או כך ברמה המעשית, בפני כל יזם עומד היצע רב של פלטפורמות להעברת הסיפור השלם או חלקים ממנו. החוכמה היא להתאים את הסיפור לאפיק היעיל ביותר עבורכם.

תתחילו קטן ולאט לאט תגדילו

כמדינה המקדשת ומטפחת חדשנות, ישראל, נמצאת בטופ העולמי ושומרת על תדמית חיובית בעיני העולם. הווה אומר – חברות הזנק הפועלות פה בזירה המקומית, הם חלק מכוח גדול יותר. נצלו את היתרון היחסי של התעשייה הישראלית ונתבו את נקודות החוזק שלה לטובת הסיפור הייעודי שלכם. גם סטארט-אפ מתחיל יכול להיעזר במותג העל 'הסטארט-אפ ניישן', ולהישען עליו בעת הצורך.

שמרו על עקביות

חזרו שוב ושוב על הסיפור ודאגו שהוא יחלחל אט-אט בקרב קהל היעד שלכם. היו עקביים בתקשור המסרים ופעלו לאורך זמן תוך התאמת הסיפור לרמת הבשלות וההתקדמות של החברה.

הכותב הוא יועץ תקשורת ואסטרטגיה; עוסק כיום בלימודי מחקר בחוג לתקשורת באוניברסיטת חיפה – מתמחה בהייטק, חדשנות וטכנולוגיה

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.