Forbes Israel Logo

לא רק מכירות: למה עוד משמש המידע שאוספות עליכם החברות?

השימוש בביג דאטה חוזה דברים בחייכם כמעט בכל דקה מהיום שלכם – בין אם אתם מודעים לכך או לא.

אמזון חוזה מה עוד אולי תרצו לרכוש בכל קנייה שלכם. נטפליקס חוזה במה תרצו אולי לצפות. גוגל חוזה כיצד תגיבו למיילים שלכם. Match.com ואתרי היכרויות אחרים מנסים אפילו לחזות במי תתאהבו.

התחזיות האלו הפכו לכאלה שכיחות, עד כדי כך שאנחנו לא תמיד אפילו שמים אליהן לב. אבל חוקרי דאטה עובדים כדי לחזות דברים הרבה יותר חשובים מאשר התוכנית הבאה שתרצו לצפות בה, והתוצאות שבידיהם מלהיבות.

1. נשירה מבית הספר

בארה"ב, קרוב לאחד מתוך חמישה תלמידים לא יסיים בית ספר, והעובדה שאין להם תעודת בגרות מכשילה אותם בהמשך חייהם במונחים של שכר פוטנציאלי והתקדמות בקריירה. במשך שנים מחוזות נשענו על ראיות אנקדוטיות כדי לפתח את מערכות האזהרה המוקדמות הספציפיות שלהם עבור תלמידים שנמצאים בסיכון לנשירה. אך ביג דאטה יוצר גישה מדעית ושיטתית הרבה יותר כדי לזהות את התלמידים האלו מוקדם, ולמקסם את משאבי ההתערבות המוגבלים על ידי התמקדות קודם כל בתלמידים האלה, שנמצאים ברמת הסיכון הגבוהה ביותר.

2. מזג אוויר

אם לוקחים בחשבון את כמויות חיישני ה-IoT (האינטרנט של הדברים) שיש לנו כיום, במיוחד בסמארטפונים, יש לנו מידע רב יותר מאשר אי פעם על מזג האוויר, במקומות ספציפיים. בעבר אנשים מחוץ לעיר הגדולה היו צריכים להסתכל מחוץ לחלון כדי לראות מה מזג האוויר. אך כיום, ביג דאטה יכול לספק תמונות מצב מדויקות על המזג העכשווי בכל מקום בעולם, ולהשתמש במידע הזה כדי לבצע תחזיות מדויקות אף יותר.

ביג דאטה. נתוני המדיה החברתית מאפשרים לדעת מה אנשים חושבים | צילום: fotolia

3. מתקפות סייבר

כל המידע הזה חייב "לחיות" איפה שהוא. זה קורה בענן. והיכן שיש מידע בעל ערך, האבטחה הופכת לבעיה. אבל מידע יכול גם לסייע לחזות ולעצור מתקפות סייבר. מחשבים יכולים לנתח את מספר ניסיונות ההתחברות או הדרך בה מנסים להיכנס לנכסים מסוימים, ולשלוח אזהרה כאשר הם מזהים התנהגות חשודה, כך שהמשתמשים האנושיים יכולים לנקוט באמצעי זהירות.

4. בריאות ומחלות

המדע למד רבות על גורמי הסיכון שמקושרים עם מחלות. לדוגמא, אנשים שמפתחים סינדרום מטבולי (מה שנקרא לעיתים טרום סוכרת), נמצאים בסיכון גבוה לפתח סוכרת מסוג 2. חברה אחת פיתחה אלגוריתם שמסוגל להסתכל על היסטוריית הבריאות של אנשים, בדיקות הדמיה ונתונים דמוגרפיים, ולחזות מי נמצא בסיכון. בהתאם לכך היא מספקת תוכניות לתרגול אישי, ניהול משקל וניהול הטיפולים שמכוונים לאנשים האלה. תחזיות כאלו יוכלו להיות בקרוב זמינות עבור מחלות וסיבוכים נוספים, שיש להם גורמי סיכון ברורים.

5. התנהגות בלתי הולמת

המרכז למחקר נתונים ומדיניות ציבורית אומר כי אפשר להשתמש בביג דאטה כדי לבחון מגוון של גורמים – מרמות לחץ ועד לסוגים של מקרים שהם מגיבים להם – ולחזות מתי פקיד נמצא בסיכון לאינטראקציה שלילית עם הציבור. אם הסוגים האלו של תחזיות היו בשימוש באופן שגרתי, כאשר פקידים מגיבים למספר גבוה מהרגיל של מקרי אלימות במשפחה, התעללות או התאבדות, הם היו יכולים להעניק תמיכה פסיכולוגית נוספת, הפסקה או התערבות מקדימה אחרת שיכולה למנוע את הפיכת הלחץ הזה להתנהגות בלתי הולמת.

בחירות? זכיות אולימפיות? אלופות גביע העולם?

אין חוקרי דאטה שאני יודע עליהם, אשר מצהירים כי יש להם אלגוריתמים שיכולים לחזות במדויק את התוצאה של כל בחירות – במיוחד לא בזמנים פוליטיים סוערים כאלו, אך עדיין יש לנו יותר מידע מאי פעם על הדעות האמיתיות של אנשים – דרך ערוצי מדיה חברתית. פרויקטים של ביג דאטה בקנה מידה גדול שמכוונים לאירועים חברתיים גדולים נמצאים בדרכם, וההיסטוריה מראה כי ככל שאנחנו מנוסים יותר וככל שהאלגוריתמים של למידה עמוקה הופכים לחכמים יותר, כך סביר יותר להניח שנוכל לחזות את התוצאות של אירועים מרכזיים במדויק.

אין ספק שככל שתחזיות מחשב הופכות למדויקות וספציפיות יותר, אנחנו גם נכנסים לתוך נושאים של פרטיות וזכויות הפרט. אבל כאשר מתמודדים איתן באופן הולם, היתרונות הפוטנציאליים עבור אנשים בודדים ועבור החברה בכלליות הם עצומים – והולכים וגדלים כל הזמן.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן