Forbes Israel Logo

לא רק משנה שווקים: חדשנות היא דרך להתמודד עם אתגרים מהותיים

כאשר סטיב ג'ובס ניסה לשכנע את ג'ון סקאלי להיות המנכ"ל של אפל בתחילת שנות ה-80, הוא שאל אותו, "אתה רוצה למכור מי סוכר במשך שארית חייך, או שאתה רוצה לבוא איתי ולשנות את העולם?" סקאלי השיג מעט באפל, אבל ג'ובס הפך אותה לאחר מכן לחברה עם השווי הגבוה ביותר בעולם.

האם ג'ובס אכן שינה את העולם? בטח, הוא היה אדם מצליח, אבל האם העולם היה עד כדי כך שונה עם PC ובלי מקינטוש? עם אנדרואיד ובלי אייפון? דרימוורקס ולא פיקסאר? משהו היה חסר, אולי. ועדיין, קשה לטעון שהדברים היו שונים בצורה משמעותית.

אין בכך כדי להפחית מההישגים של ג'ובס, אבל הם כן נראים ככאלו מהסוג של הווארד שולץ מסטארבאקס או פיל נייט מנייק מאשר מהסוג של איינשטיין, פסטור או אפילו אדיסון. האמת היא שב-20-30 שנה האחרונות, החדשנות התמקדה יותר בשיבוש שווקים ובשינוי שלהם מאשר בשינוי העולם.

כלכלה עם אפס פחמן

ביל גייטס מאמין שהאתגר המרכזי של זמננו הוא שינוי האקלים. כדי להימנע מקטסטרופה, הוא אומר שאנחנו צריכים להפחית את הפליטות הגלובליות ב-80% עד 2050, ולאפס עד סוף המאה. אם לוקחים בחשבון שאנחנו משחררים 36 מיליארד טונות של פחמן דו חמצני לאטמוספירה בכל שנה, מדובר בדרישה גבוהה.

ועדיין, אנחנו מתקדמים בצעדים חשובים. אנרגיה סולרית צפויה להוות 50% מצורות האנרגיה עד 2020. חומרים חדשים, כמו פרבוסקייט (מינרל שמכיל תחמוצת של סידן וטיטניום), מבטיחים שההתקדמות נמשכת בעתיד הנראה לעין. כלי רכב חשמליים צפויים להחליף כלי רכב שמונעים על ידי גז בעשר השנים הבאות.

ועדיין, יחד עם השינויים שנעשו, יש עדיין כמה אתגרים. הראשון הוא אחסון אנרגיה. הטכנולוגיה הקיימת, בטריות ליתיום, קרובה לגבולות התיאורטיים שלה. כמה צורות של אנרגיה גרעינית, יהיו גם הן מפתח לעתיד עם אנרגיה נקייה.

סביר להניח שנצטרך שילוב של שניהם כדי לעבור את הזמנים בהם השמש והרוח לא יהיו מספיקות. איך נעשה זאת? כרגע אף אחד לא באמת יודע. נצטרך כמה תגליות חדשות משמעותיות כדי שהכל יעבוד.

צריך יותר מקוד חכם כדי לשנות את העולם | צילום: fotolia

תרופה לסרטן

כאשר סגן הנשיא ביידן קרא לשגר חללית אל הירח למען הסרטן בשנה שעברה, היה זה יותר מהתאבלות של איש חזק על בנו שנפטר קודם לכן. ביידן התייעץ עם בכירים בעולם האונקולוגיה והשתכנע כי תרופה לסרטן נמצאת בהישג יד.

מסלולן של האפשרויות החדשות הוא הודות לשני מאמצים ארוכי טווח שנתמכו על ידי הממשלה הפדרלית בארה"ב. הראשון היה פרויקט הגנום האנושי, אשר יצר מיפוי של הדי.אנ.איי. שלנו. השני, אטלס הגנום הסרטני, שהחל ב-2005 והוא יוצר מיפוי דומה לגידולים, אשר יאפשר לסווג סוגי סרטן על בסיס ההרכב הגנטי שלהם.

התקדמות כזו הובילה לטיפולים חדשים בעלי פוטנציאל עצום. אחד הוא ריפוי סרטן מכוון, שמאפשר לרופאים לטפל בגידולים על בסיס סימני הדי.אנ.איי שלהם, במקום באיברים בהם הם התגלו, כמו שד או ערמונית. טיפול מבטיח אולי יותר הוא האימונותרפיה, אשר מסייע לגוף להגן בעצמו ולהילחם בתאים סרטניים.

למרות ההתקדמות הגדולה, יש עוד הרבה עבודה לעשות. אימונותרפיה, לדוגמא, הראתה תוצאות מדהימות בחלק מהמטופלים אך השפעה מעטה באחרים. בנוסף, מידע שהתגלה לאחרונה על גנים סייע לחשוף כמה מעט אנחנו יודעים על הפרוטאינים שמקודדים אותם. תרופה אמיתית לסנטר נותרת אתגר עצום.

שיתוף פעולה הוא היתרון התחרותי החדש

גמישות היא המנטרה של עידן הדיגיטל. ועדיין, מודל ה"חזרה, אימוץ וסיבוב על הציר" הביא אותנו רק עד כה. זה נהדר להתקדמות בתוך תפיסות ידועות היטב, אבל חסר לחלוטין עבור גילוי תגליות חדשות.

"היכולות שהולכות ועולות של טכנולוגיה דיגיטלית, העצימו אינדיבידואלים באופן שלא היה כמותו בהיסטוריה", אמר ד"ר אנג'ל דיאז, סגן נשיא לטכנולוגיית ענן וארכיטקטורה ב-IBM. "נער כיום מחובר לענן ויש לו יותר משאבים ואינפורמציה ברשותו, מאשר למהנדס שעבד בחברה גדולה לפני עשור".

"התהליך הזה ימשיך", הוא מוסיף. "אבל כדי לשנות באמת את העולם של היום אנחנו צריכים הרבה יותר מאשר קוד חכם. אנחנו צריכים שמדעני מחשב יעבדו עם חוקרי סרטן, עם מדעני אקלים וממחים בתחומים אחרים כדי להתמודד עם אתגרים גדולים ולהשפיע באופן משמעותי על העולם".

האמת היא שאנחנו נכנסים לעידן חדש של חדשנות. במקום להסתכל על שווקים שאפשר לשבש אותם, אנחנו צריכים להסתכל על מאמצים אנושיים שאפשר להעצים אותם. אי אפשר לעשות את זה רק דרך יצירת אבות טיפוס מהירים, מודלים עסקיים חדשים או אפילו מוצרים שהם "נהדרים באופן יוצא מן הכלל". האתגרים שאנחנו מתמודדים איתן כיום, מחייבים אותנו לחשוב מחדש על גבולות האפשרי.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.