לא רק קינואה: החברה שהופכת את השוקולד למזון בריאות

לפני שהשיק מותג מזון, ג'וקה פלטולה עבד בתעשיית המשחקים. הוא עסק בפיתוח משחקים ברוביו, החברה שייצרה גם את אנגרי בירדס, עד שהחליט לשנות כיוון וללא שום ניסיון באוכל או ביזמות, זנח את ימי הגיימינג מאחוריו לטובת מפעל שוקולד.

לטענת פלטולה, יותר ויותר חברות צריכות להתמקד במרכיבים אמינים ואיכותיים שטובים ללקוחות שלהם. בריאות היא הנחת היסוד של גודיו (Goodio), החברה של פלטולה שמייצרת חטיפים בריאותיים וחטיפי שוקולד גולמיים.

"הסתכלתי על תוויות אוכל וחשבתי לעצמי "מי אם היה מותג אוכל שאפשר היה לבטוח בו"? מספר פלטולה בראיון טלפוני ממשרדו בהלסינקי. "זה הרגיש קצת מטורף, לפחות עבור האנשים סביבי, היות ואין לי רקע בעסקי המזון. אבל באופן אישי לא היה לי אכפת, הייתה לי תשוקה וחשבתי שזה עשוי להיות יתרון, לראות דברים מחוץ לקופסא וליצור את השינויים שראיתי לנכון".

בעל ערך תזונתי גבוה | צילום: fotolia

ב-2011 הוא החל לעסוק בשוקולד. "אכלתי שוקולד לעתים רחוקות בגלל שעסקתי בספורט ושמרתי על הגזרה. חשבתי שזה לא יעשה לי טוב, אבל מתברר שכן". כחובב מזון בריאות מושבע, פלטולה חקר את היתרונות של הקקאו – מרכיב שנחשב למושחת ולא בריא. למרות זאת, מכירות השוקולד הגיעו ב-2015 ל-98 מיליארד דולר, רובם מתעשיית ממתקי הסוכר.

עדיין, קקאו גולמי כשלעצמו נחשב למזון בעל ערך תזונתי גבוה, עשיר באנטיאוקסידנטים. חוקרים טוענים שהוא יכול להפחית את לחץ הדם, לעודד את זרימת הדם ומהווה מקור לברזל. הצמח גדל בעיקר קרוב לקו המשנה והוא שימש בעיקר את בני שבט המאיה והאצטקים לפני שחצה את הים האטלנטי לאפריקה באמצעות מטיילים אירופאיים. לא מדובר רק באוכל בריא אלא גם בגידול חקלאי שמשמש כ-6 מיליון חקלאים. חוף השנהב לדוגמא, מפיק 40% מכמות הקקאו העולמית וגידול חקלאי של קקאו הוא מקור ההכנסה העיקרי של החקלאים באזור.

פלטולה אזרח פינלנד, בעל הכשרה בסיסית בחקלאות באזורים טרופיים, היה משוכנע שמותג אמין של שוקולד גולמי יכול לעבוד. בעבודה ישירה מול החקלאים, הוא מייצר חטיפים שמכילים כמות קטנה של סוכר, ומבוססים על שוקולד גולמי ולא הגרסה המעובדת שניתן למצוא בדרך כלל בסופרמרקטים. לקח כמעט שנה למצוא את המרכיבים הנכונים, המכונות המתאימות והמקום להפיק את השוקולד.

פלטולה לא מתבייש בשאיפות שלו. "אנחנו מנסים ליצור את השוקולד הכי טוב בעולם". אבל ההגדרה שלו להכי טוב היא מה שמבדיל אותו מהמותגים הגדולים שמוכרים חטיפים מעובדים ועמוסים בסוכר. "הדרך בה אני רואה את זה היא על ידי אופטימיזציה של הבריאות, שקיפות ואקולוגיה לצד טעם מעולה ומראה מהפנט".

הוא הקים את החברה שלו עם תמיכה כספים של 15 אלף יורו ו-35 אלף יורו שלווה מממשלת פינלנד. מרגע זה ואילך זה התקדם בכוחות עצמו, והשקיע בחברה גם את החסכונות האישיים שלו. "בתקופות מאתגרות במיוחד אכלנו קצת שוקולד. למזלי, השוקולד הזה היה הכי טוב שאפשר להשיג", אומר פלטולה.

פלטולה | צילום מסך מיוטוב

כעבור שלוש שנים ושני שותפים עסקיים חדשים, הוא חצה את מיליון היורו במכירות, כשרוב הרווח חזר לחברה. גודיו מתרחבת במהירות, ויוצאת מחוץ לגבולות סקנדינביה. בשנה שעברה, הם החלו למכור גם בארה"ב, בריטניה והונג קונג.

כיום עובדים בחברה עשרה עובדים במשרה מלאה ועוד עשרה במשרה חלקית. אבל גם עם הצמיחה, הם נותנים תשומת לב מיוחדת לשקיפות ותרומה לקהילה. הצוות כולל אנשים עם מוגבלויות שאפשרויות העבודה שלהם מוגבלות. "שכרנו אנשים שהתקשו למצוא עבודה במקומות אחרים, כולנו שווים", מסביר פלטולה.

יחד עם הצוות שלו הוא מחפש להגדיר מחדש כל חלק במודל העסקי המסורתי. המרכיבים של המוצר שמים דגש על בריאות, הצוות מבטא שיתוף והכללה, שרשרת הרכיבים מבטאת סחר הוגן וקנייה ללא מתווכים, והאריזה שמה דגש על מחזור. בנוסף, פלטולה מתכנן להפוך את מתקן הייצור לסטודיו יוגה וחדר כושר, שיספק אנרגיה לאגף הייצור, ויהפוך אותו לבר קיימא תוך קידום פעילות גופנית.

"אנחנו רוצים להביא לשינוי מהבסיס בתעשיית האוכל והרגלי הצריכה בעתיד הקרוב. האוכל שלנו יקדם בריאות, לא מחלות. יותר חברות צריכות לחשוב לעומק על רווחת הצרכנים שלהם כשהם עושים רווח", אומר פלטולה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן