Forbes Israel Logo

“להוביל חברה גדולה? אני לא יודע, לא חשבתי על זה”

אחרי כשנתיים וחצי שבהן פעל מתחת לראדר, לפני כשלושה חודשים יצא לאור הסטארט־אפ APERIO Systems וחשף את המוצר שעליו עמלו בחברה ושכבר מחולל מהפכה של ממש בעולם הסייבר. מדובר בטכנולוגיה מתקדמת שנועדה להגן על מערכות ניטור ובקרה של מתקני תשתית קריטית, כמו כורים גרעיניים, אסדות גז ותחנות כוח מפני איומי סייבר. המערכת מצליחה לגלות קריאות מזויפות של נתונים ולתקן אותן בזמן אמת.
עם חשיפת החברה נחשף גם מי שייסד אותה ועומד בראשה, יבגני נוגין בן ה־29. חיפוש מהיר בגוגל לא מעלה תוצאות רבות על שמו, מלבד ידיעות המספרות כי הסטארט־אפ גייס זה מכבר שני מיליון דולר מקבוצת משקיעים פרטיים, וידיעה נוספת החושפת כי שיחק שחמט כשהיה ילד והצליח בכך מאוד.

לרשימת Under30 2018


נוגין. צילום נעם דינר

הימור על המוניטין

המכרים של נוגין מספרים על בחור חד מחשבה ויחד עם זאת סימפטי להפליא. כך עולה גם בשיחה עמו, שמתקיימת בעודו שוהה בחניית ביניים בהונג קונג, בדרך חזרה לארץ לאחר התקנה באוסטרליה. "אנחנו עובדים גם באיטליה ובפורטוגל, והמוצר מתוכנן להיות מותקן ברשתות אנרגיה נוספות בעולם", הוא אומר.

לדבריו הרעיון למוצר עלה מלירן טנקמן, מי שב־2015 מכר לפייפאל את CyActive, החברה שייסד ושפיתחה טכנולוגיה לחיזוי גרסאות עתידיות של וירוסים. השניים מכירים משירותם הצבאי באחת מיחידות המודיעין המובחרות. "הרעיון להגן על מערכות בקרה התחיל מלירן. נפגשתי איתו אחרי שמכר את החברה שלו. הוא זרק את הרעיון באוויר, ואז הורדתי אותו לקרקע", אומר נוגין. "יחד עם מיכאל שליט התחלנו לפתח את הרעיון ועכשיו אנחנו עם מוצר ביד".

זה היה תהליך מהיר מאוד.
"בעולם שלנו או שאתה עושה הכל מהר וטוב או שאתה לא מצליח. זה טבע הדברים. הכרחי להגיע לשוק מהר ולהתחכך במציאות. כמובן, אתה חייב להביא מוצר טוב שפותר בעיה ברמה עולמית ושם האתגר האמיתי. יש אתגר גדול בהקמת חברה, אבל אחר כך צריך לגרום לה לעבוד טוב ולהפוך מסטארט־אפ לחברה אמיתית, שתשפר משהו בעולם, ושהלקוחות ירצו את המוצר ויהיו מוכנים לשלם עליו. אני מקווה שנעבור את השלב הזה בקרוב ונהפוך לחברה גדולה".

לאיזה מבין השלבים אתה מתחבר יותר?

"יש קסם מיוחד בדרך שבה מחשבה על רעיון שעולה באוויר הופכת למשהו מוחשי. אחר כך צריך קור רוח ונחישות והרבה סבלנות כדי להרים את זה. נהניתי מאוד מהשלב הראשון, ועכשיו השלב השני לפתחנו ולשמחתי, יש לנו אנשים טובים שעוזרים, וכולנו עובדים יחד בצוות".

היו בוודאי גם רגעים קשים.
"כמובן. אתה מפתח טכנולוגיה חדשה ויודע שאין מישהו אחר שעושה משהו דומה. מצד אחד זה מגניב ומטורף ומצד שני אתה לא יכול שלא לחשוב, שאולי אנחנו עובדים על מוצר שאף אחד לא צריך. חולפות הרבה מחשבות בראש: אולי הטיימינג לא נכון, וכמה זמן יעבור עד שנצליח. זה קשה, כמו הימור שאתה עושה עם עצמך.

"לכל היזמים יש הרבה אלטרנטיבות, והם יכולים לעבוד בעבודות קונבנציונליות. כדי להיות יזם אתה לוקח סיכון של זמן וכסף וגם של המוניטין שלך בסופו של דבר. אף על פי שאנשים אומרים שאין מה להפסיד מלהיות יזם, יש מחיר נפשי גדול והרבה לחץ. זה לא משתווה למשהו אחר ברמת האחריות שיש עליך. המסלול לא קל".

כמו קוץ

נוגין נולד בקייב שבאוקראינה. בשנת 1991, כשהיה בן שלוש, עלה לארץ עם משפחתו. אמו מהנדסת תוכנה ואביו מהנדס חשמל שעובד בחברת החשמל. "רוב הזמן גרנו בחיפה, שם אבא שלי עבד", הוא מעיד. עוד כילד תכנת משחקי מחשב ובהמשך העמיק ללמוד ואף השתתף בתחרויות שונות.

הוא בוגר יחידת העילית תלפיות של צה"ל. למד לתואר בהנדסה ובמשך שש השנים ששירת בקבע פיתח מערכות ואלגוריתמים, היה חוקר וראש צוות. "ניהלתי אנשים ויצא לי להקים תחומים חדשים ולהצטרף להקמה של גוף חדש, כמו סטארט־אפ קטן", הוא אומר. "אני חושב שזה היה בית הספר הכי טוב שיכולתי לקבל".

חשבת להמשיך בצבא?
"כן, אבל הבנתי שעשיתי הרבה ורציתי לדעת מה אני יכול לתרום ברמה האזרחית".

אפשר להניח שקיבלת הצעות לא מעטות מהשוק האזרחי?
"התקשרו כמה מהחברות המפורסמות והגדולות, אבל כבר לקראת השחרור הייתי נעול על אפריו. פחות או יותר שבועיים אחרי שהשתחררתי התחלתי בחברה. זה היה כמו קוץ, אתה חייב לעשות משהו כדי להוציא אותו. לא יכולתי לחכות יותר".

אתה רואה את עצמך ממשיך באפריו כשהיא תגדל?
"יש לי פנקס גדול של רעיונות. בעולם שלנו יש הרבה דברים שצריך לשפר ולפתח, והבעיה היא שאין מספיק זמן ביממה ואין מספיק אנשים שמוכנים לממן כל רעיון. בינתיים החברה מצליחה, והמטרה היא להביא מוצר שעובד. הזמן הקרוב יהיה המבחן לאפריו: לראות שאנחנו מצליחים להביא מוצר שמגיע למכירות משמעותיות ומוכיח את עצמו. האם אני האדם המתאים להוביל חברה גדולה? אני לא יודע, לא חשבתי על זה. כנראה שהייתי מתאים לשלב הראשון, ובהמשך העניין פתוח. חברות משתנות ומתקדמות, וצריך שכל אחד יהיה טוב במה שהוא עושה".

לרשימת Under30 2018

לרכישת גיליון Under30 לחצו כאן או חייגו 077-4304645

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עשו לנו לייק בפייסבוק


 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן