Forbes Israel Logo

“להיות שר אוצר שעוסק בקיצוצים ומעלה מסים זו כמעט התאבדות”

מדורי הכלכלה בעיתונים ובאינטרנט התחרו השבוע במציאת ציטוטים כלכליים של יאיר לפיד מתקופת הבחירות ולפניה, כאלה שאולי יש בהם כדי להעיד מה תהיה מדיניותו הכלכלית כשר האוצר. אבל הציטוט שלקח אותם בהליכה היה קליפ וידאו באורך שניות ספורות שרץ חזק ברשתות החברתיות. זה היה קטע מתוך ראיון שנתן בנימין נתניהו כשר האוצר ליאיר לפיד כמנחה התוכנית שנשאה את שמו: "תקשה עלי, תקשה עליי" הזדחח נתניהו, מר כלכלה הבלתי מעורער. ולפיד, כמו תמיד, הביא את הסחורה: "יש לי שתי הסתייגויות", אמר, "האחת – הזמן שלנו בעצם כמעט נגמר. השנייה – אני לא מבין כלום בכלכלה. אז אתה צריך לתת לי תשובה קצרה, ושיבין אותה מישהו שלא מבין כלום בכלכלה".

לפיד העיתונאי היה אומר שזה טקסט עם סמליות מהסוג שרק טרנטינו מסוגל לייצר. ושכמו אצל טרנטינו, גם הטקסט הזה אלמותי, טקסט שנהיה רלוונטי בכל פעם מחדש. שגם היום נתניהו קצת מגחך כשהוא קורא בעיתונים עד כמה לפיד עומד להקשות עליו. ושלפיד היום, יותר מאשר אז, מחפש תשובות קצרות שיבין אותן מישהו שלא מבין כלום בכלכלה.

על העובדה הזו כנראה אין חולק: לפיד לא מבין דבר בכלכלה. הוא לא למד כלכלה מעולם, הוא לא התנסה בנושאים כלכליים ואפילו כעיתונאי הוא לא עסק בנושאים כלכליים. כל מיני מילים כמו "גידור", "סליקה", "פיסקלי", או "תמ"ג", שגרמו לו עד היום לדפדף הלאה, ידרשו ממנו מעכשיו הכרעות מול פקידי אוצר ונערי תקציב מיומנים בתמרון פוליטיקאים. ללפיד גם אין ניסיון ניהולי קודם, כך שלא יהיה לו קל לעמוד בראש משרד מסובך בן מאות עובדים, רווי פוליטיקה פנימית ותככים. הוא גם חסר את הניסיון הפוליטי, את הידע במשיכה בחוטים הנכונים ובניית מרכזי העוצמה הנכונים, שמאפשר לשרי אוצר להבטיח שהחלטותיהם יגיעו אכן לידי ביצוע.

"ברצינות ובענווה"

מצד שני, יכול להיות שדווקא לפיד, האיש והאג'נדה, יכול להצליח במקומות בהם כלכלנים מדופלמים כשלו. טורים טורים של מנהלים ופרופסורים לכלכלה כשלו בזה אחד זה בניסיונות לחלץ את כלכלת אירופה וארה"ב מהמשבר המתמשך הפוקד אותן בשנים האחרונות. לפיד לפחות יודע מה הוא רוצה: להיות ש"ס של מעמד הביניים, להוריד את מחירי הדיור, להפסיק את ההזרמות לחרדים, לקצץ בכל מה שזז: קצבאות ילדים, תנאי שכר של הוועדים, תקציב הביטחון. משפטים קצרים ומובנים. ויש לו עוד שני יתרונות מוחשיים: הוא עומד בראש הסיעה החזקה והצייתנית בכנסת ובממשלה, והוא לא חייב את מקומו לנתניהו, כך שהוא יוכל לפתח דעות משל עצמו.


"לפיד מגיע בלי ניסיון, ולכן הוא חייב סביבה מייעצת" | צילום: רויטרס

למעשה, מעטים מבין שרי האוצר בעבר היו כלכלנים בהכשרתם. פנחס ספיר היה בוגר בית הספר "תחכמוני" בוורשה, יגאל הורוביץ היה בוגר בית הספר התיכון בנהלל, יצחק מודעי, יעקב נאמן, דן מרידור ורוני בר-און הם עורכי דין. מכל שרי האוצר עד כה, רק לסילבן שלום (עורך דין, רואה חשבון וכלכלן) ולבנימין נתניהו (תואר שני במנהל עסקים) יש השכלה כלכלית. אז מה רוצים מלפיד?

אברהם (בייגה) שוחט, שר האוצר בממשלות רבין וברק, הוא בכלל מהנדס בהכשרתו. אבל הוא הגיע לכס שר האוצר אחרי כהונה ארוכה כראש עיריית ערד וראש איגוד ערי הפיתוח, ואחרי שלוש שנים בוועדת הכספים של הכנסת, מהן שנתיים כיו"ר הוועדה. "יאיר לפיד בא בלי כל זה וגם בלי ניסיון בהתנהלות בכנסת, ולכן הוא מוכרח סביבה תומכת ומייעצת", אומר שוחט. "הוא צריך לעשות שני דברים: הוא חייב שיהיה לו אדם שהוא יביא איתו, לא רק חבר שלו, ולא רק כלכלן או איש עסקים אלא מישהו שיש לו ניסיון בענייני אוצר, תקציב ומאקרו כלכלה, והוא צריך קבוצת התייעצות של ארבעה-חמישה אנשים שמכירים את המערכת אבל אינם בתוך המערכת, והם מוכנים לתרום מזמנם ולייעץ". 

"יאיר לפיד יוכל להתמודד עם התפקיד אם ייגש אליו בצורה נכונה", אומר ירום אריאב, לשעבר מנכ"ל משרד האוצר, "ברצינות ובענווה". הוא אומר שלפיד צריך לשאול שאלות, להשתלט על השפה, לקדם את האג'נדה שלו אבל גם להניח לדרג המקצועי לטפל במרבית הדברים. "אני מניח שהוא יבקש להתייעץ עם אנשים מבחוץ ולעשות בקרה על עמדות עובדי המשרד, אבל זו תהיה טעות חמורה אם ינסה להחליף את הדרג המקצועי באנשים חיצוניים".

הר ההחלטות שניצב לפתחו של משרד האוצר בימים אלה עלול להתמוטט על ראשו של שר האוצר החדש. הוא צריך לטפל בגירעון של 43 מיליארד שקל, 4.6% מהתוצר, נכון להיום, בירידה חריפה של ההכנסות ממסים, ביצוא מקרטע על רקע של משבר כלכלי באירופה ובארה"ב, שעלול לפקוד אותנו בכל יום. הוא צריך להחליט על גובה הקיצוץ בתקציב ועל המשרדים שעליהם הוא יחול, על היקף העלאת המסים ובאילו מסים יהיה מדובר, על הפסקת או המשך התקציב הדו-שנתי, על ביטול הפטור ממע"מ על פירות וירקות, על ביטול הפטור ממס על קרנות השתלמות, על העלאת מחיר החשמל, מחיר הקוטג', מחיר הדלק, ובעיקר על יוקר הדיור, הבטחתו העיקרית לפני הבחירות. וזה רק קצה הקרחון. "מדובר במאות החלטות," אומר אריאב. "לפיד לא יכול להיכנס לקרביים של כל דבר. הוא צריך לבחור את הנושאים המרכזיים ובכל שאר ההחלטות הוא צריך לסמוך על הדרג המקצועי". 


ירום אריאב, השבוע בכנס הרצליה | צילום: ארז חרודי – עושים צילום

הכלכלן פרופ' עומר מואב מהאוניברסיטה העברית, מי שהיה יועצו של שר האוצר היוצא יובל שטייניץ, סבור שהסיכוי של לפיד לממש את מרבית הבטחותיו למעמד הביניים אינו גדול: "החיסרון של לקבל את תיק האוצר אינו בכך שאין ללפיד את הידע, אלא בכך שמדובר כמעט בהתאבדות להיות שר אוצר שעוסק בקיצוצים ומעלה מסים, לשבת על הכסף ואחר כך להסביר לבוחרים שלו למה הוא לא היה יכול לממש את החזון שלו". בייגה שוחט שותף לעמדה זו: "אין לו אפשרות לממש את המדיניות שעליה הצהיר. להגיד שאפשר לעשות קיצוץ של 20-25 מיליארד שקל בלי לפגוע במעמד הביניים, זה לא רציני". 

אבל שאלת השאלות היא מה תהיה מידת חופש הפעולה שיהיה ללפיד תחת ראש הממשלה נתניהו: האם יוכל לפיד לקבל החלטות באמת, להתוות מדיניות כלכלית וליישם אותה. שוחט מזכיר שהצלחתו במשרד האוצר נבעה מגיבוי של ראשי הממשלה איתם עבד: "שר אוצר חייב לקבל גיבוי מראש הממשלה לאורך כל הדרך, ואין לי מושג איך יתפתחו היחסים בין לפיד לבין ביבי". פרופ' מואב אומר: "יש הרבה דברים שכולם מסכימים שצריך לעשות אבל אינם אפשריים בגלל שנדרש גיבוי של ראש הממשלה. סוד ההצלחה של נתניהו כשר האוצר היה שראש הממשלה שרון נתן לו גיבוי מלא. לעומת זה נתניהו כראש ממשלה הוא מאוד חלש, נבהל מביקורת ציבורית, ולכן הוא לא נתן גיבוי למהלכים של שטייניץ כמו העלאת המע"מ על פירות וירקות, ואני לא רואה אותו נותן ללפיד גיבוי למהלכים קשים".

כתבות נוספות בנושא:

מדוע חוששים העיתונאים מ"שר האוצר לפיד"?

זליכה: "אם יהפוך את מדיניות האוצר – יאיר לפיד עשוי להיות רה"מ"

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן