Forbes Israel Logo

להיכן עפות הדבורים? חיישנים לבישים יפתרו את תעלומת היעלמותן של הדבורים ברחבי העולם

טכנולוגיה לבישה היא הטרנד החם ביותר של השנים האחרונות. שורה ארוכה של חברות כבר מציעות חיישני פעילות, שעונים חכמים ומשקפיים דמויי גוגל גלס. אך באוסטרליה, מדענים כבר עושים בה שימוש נרחב – באמצעות דבורים.

אלפי חיישנים בגודל של 2.5 מילימטר רבוע ובמשקל של 5 מיליגרם, הולבשו על גבי דבורים בטזמניה, שבדרום אוסטרליה. הפרויקט שנערך על ידי סוכנות המדע האוסטרלית הלאומית (CSIRO), נועד לחקור את התפשטות "הפרעת התמוטטות המושבה" – תופעה הכוללת העלמות פתאומית של חלק ניכר מהדבורים בכוורת והתיישבות של טפילים במקומן.

התופעה מביאה לירידה של עשרות אחוזים במספר הדבורים במקומות שונים בעולם, ומעוררת דאגה בשל תפקידם החשוב של הדבורים בהאבקת גידולים. "הדבורים משחקות תפקיד חיוני בשטח בשל שירותי ההאבקה שהן מספקות, ולהן נזקקים כמה מהגידולים החקלאיים על מנת להגדיל את התפוקה", מסביר ד"ר פאולו דה סואוזה, העומד בראש הפרויקט.


לובשת את החיישן. ממשתתפות הפרויקט | צילום: אתר CSIRO

"באמצעות הטכנולוגיה הזו אנחנו מתכוונים להבין את היחסים של הדבורה עם סביבתה. זה יאפשר לנו להבין את התנאים האופטימליים לפרודוקטיביות, כמו גם להרחיב את הידע שלנו על הגורמים להפרעת התמוטטות המושבה", אומר דה סואוזה.

באופן ספציפי, הפרויקט יעקוב אחר ההשפעה של חומרי הדברה חקלאיים על הדבורים. החיישנים המוצמדים אליהן יסמנו בכל פעם כשדבורה תעבור דרך נקודה מסוימת. כל המידע יזרום אל מרכז בו תחושב תנועתן הכוללת של כל הדבורים, על בסיסו יבנה מודל המתאר את פעילותן.

"דבורים הן חיות חברתיות, שחוזרות אל אותה נקודה ופועלות לפי לוח זמנים צפוי מאוד. נוכל לזהות מהר מאוד מתי חל שינוי בתנועתם, ולשים את האצבע על הסיבה", אומר דה סואוזה.
אז איך מחברים חיישנים מיניאטוריים לחיות כה קטנות?

הדבורים מוקפאות לזמן מה, דבר שמכניס אותן למצב של מנוחה, במהלכה אפשר לחבר את החיישן לגבן באמצעות דבק. התהליך אינו מזיק לדבורים, ולא מפריע למעופן או לתפקודן הרגיל.
כעת כבר עובדים בסוכנות המדע האוסטרלית על הקולקציה החדשה של הטכנולוגיה הלבישה שלהם – הפעם היא מיועדת ליתושים ולזבובי פירות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.