Forbes Israel Logo

להיפטר מהתלות בדלק: מה יש לארצות הברית ללמוד מסעודיה?

ארצות הברית הולכת והופכת בשנים האחרונות למעצמת אנרגיה הודות לשיפורים טכנולוגיים משמעותיים המאפשרים הפקת אנרגיה מפצלי גז. כבר כיום היא היצרנית הגדולה ביותר בעולם של גז מפצלים, אך ארצות הברית אינה יכולה להרשות לעצמה לחזור על טעויות העבר. השימוש בפצלים להפקת אנרגיה, צריך להפוך להזדמנות להפטר מהתלות המוחלטת שלה בדלק פוסילי.

בעניין הזה, ארצות הברית יכולה ללמוד משהו ממדינות המפרץ, אשר לתלות שלהן בנפט אין מתחרים בעולם.

בשנים האחרונות, מדינות כמו סעודיה ואיחוד האמירויות גילו שעושר הנפט גם יוצר תלות הולכת וגוברת בו, מה שמכונה "קללת הנפט". ככל שהכלכלות שלהן גדלו, כך גדלה גם צריכת האנרגיה שלהן ותוך כמה עשורים, הצריכה המקומית עשויה לשאוב את כל תפוקת הנפט של מדינות אלה.

לפני מספר שנים, החלו לקדם בסעודיה מיזם של בניית חוות סולריות להפקת אנרגיה במרכז המדינה. המטרה הייתה לצמצם את צריכת הנפט המקומית, כך שסעודיה תוכל להמשיך לייצא את מרבית הנפט שלה לעולם. הפרוייקט הסעודי נמצא עדיין בתהליכי הקמה, אך בדובאי כבר פועלת תחנת כוח סולארית וכעת מתוכננת הקמתה של אחת נוספת. איחוד האמירויות גם מקימה שתי תחנות כוח גרעיניות שצפויות להתחיל לפעול עד 2017.

לוחות סולריים לייצור אנרגיה | צילום: רויטרס

כמובן, שמימון של פרויקטי תשתיות בסדר גודל כזה הוא קל יותר במפרץ הפרסי מאשר בארצות הברית. בסעודיה למשל, המלך יכול פשוט להורות על ההקמה וכתוב צ'ק שמן, מבלי לשקול האם מערך של לוחות סולריים המדבר יניב רווח כלשהו. בארצות הברית קשה יותר לעבור למקורות אנרגיה חלופיים כמו רוח ושמש מאחר שהם אינם משתלמים מספיק מבחינה כלכלית.

אופי הכלכלה במדינות המפרץ אומנם מאפשר להן תכנון ארוך טווח של צרכי האנרגיה, אך לארצות הברית יש כמה יתרונות כאשר היא ניגשת לסוגיה. החדשנות והייזמות האמריקאית מאפשרת בחינת יותר אלטרנטיבות ובדיקת היותן ברות יישום. ארצות הברית צריכה להתחיל לחשוב יותר כמו ייצרן ופחות כצרכן של נפט וגז.

בפיתוח של מקורות אנרגיה מסוג מסוים מעורבים כמובן שלל אינטרסים ולוביסטים, אך השימוש ההולך וגדל בפצלי גז, נותן לארצות הברית את הזמן הדרוש על מנת לשקול את מקורות האנרגיה העתידיים שלה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן