Forbes Israel Logo

להסתכל קדימה: 3 טרנדים חשובים שכדאי לעקוב אחריהם ב-2016

שנה אזרחית חדשה היא זמן מצוין כדי לעצור ולהסתכל קדימה. בשנים האחרונות עשינו זאת עם בחינת הדרך בה טכנולוגיית הענן מעצבת מחדש את התעשייה ועם התפתחות הממשקים. פעמים רבות נדמה כי אנו נמצאים בעיצומו של טרנד עצום חדש, שמעצב מחדש את החיים והעבודה שלנו.

ועדיין, דווקא השנה אין משהו חדש באמת שיש לו השפעה גדולה. ישנה כלכלת שיתוף שצומחת יותר ויותר, רובוטים לוקחים לנו את העבודות ואף נראה שאנחנו בעיצומה של מהפכה תעשייתית חדשה, אבל אלו תהליכים שמתרחשים כבר זמן מה – בהמשך לטרנדים קודמים.

זה לא אומר שאין דברים גדולים בדרך. למעשה, אנחנו עומדים בפני כמה שינויים משמעותיים, ונכנסים לעידן חדש במלחמה נגד הסרטן, קרובים לפריצת דרך גדולה באכסון אנרגיה ומפתחים לטובת הכלל את האינטליגנציה המלאכותית בשיטת קוד פתוח. אלו הם לא הטרנדים החמים הטיפוסיים, אבל הם מייצגים פרדיגמות חדשות של משמעות עצומה.

עידן חדש במלחמה בסרטן

במהלך העשורים האחרונים ראינו התקדמות גדולה במאבק נגד הסרטן, בדמות שיפור בסיכויי ההישרדות בשיעור של 1% בשנה. זה הפך להשפעה של ממש עם הזמן. כיום, שיעורי ההישרדות קרובים ל-70% וברוב סוגי הסרטן, כמו שד ובלוטת הערמונית, שיעורי ההישרדות גבוהים אף יותר ומגיעים עד ל-90% ו-100% בהתאמה.

נראה שנזכה לראות בקרוב ציוד חדש בתחום, הודות לשתי פריצות דרך משמעותיות. הראשונה היא טיפולים מכוונים לסרטן, המבוססים על מבחני גנום. במקום להתבסס על ניסוי וטעייה, דרכם רופאים נעים במעגלים על מעגלים של פרוצדורות, הגידולים מזוהים לפי הגנטיקה והטיפול היעיל ביותר יכול להיות מוגדר בשלב מוקדם יותר של תהליך הטיפול.

יש לכך השפעה דרמטית, לא רק על שיעור ההישרדות של הפציינטים, אלא גם על צמצום תופעות הלוואי. התפתחות מבטיחה אף יותר היא הצמיחה של אימונותרפיות (דרכי טיפול חדשות במחלות על ידי הגברה או החלשה של תגובת המערכת החיסונית של הגוף), אשר מסייעות לגוף שלנו לתקוף תאי סרטן. אלו האריכו את חייהם של החולים הסופניים ביותר, כאשר לחלקם היו חודשים ספורים בלבד. כעת הם עשויים לחיות ללא הסרטן במשך כמה שנים.

אך הדרך עוד ארוכה. אנחנו צריכים מפת סרטן שלמה יותר כדי לנהל טיפולים מכוונים בצורה יעילה יותר, ולאימונותרפיות יש שיעור הצלחה בגובה 25% בלבד. יחד עם זאת, יתכן ובו זמנית אנחנו נמצאים על סף תוצאות משמעותיות וטובות יותר. התחזית נראית מספיק מציאותית, עד כדי כך שסגן נשיא ארה"ב ביידן קרא להאיץ את ההתקדמות בתחום בדומה לקידום תכניות בעבר לשיגור חלליות לחלל.

טכנולוגיות חדשות יגרמו למערכת החיסון לתקוף תאים סרטניים ביעילות | צילום: fotolia

החיפוש אחר הבטרייה שתוכל להניע את המאה ה-21

אנרגיה מתחדשת, בעבר מעוזם של מחבקי עצים וחולמים תמימים, רכשה לעצמה כמה מעריצים חדשים. מוסדות השקעות כמו Lazard ו-Barclays חוזים כי אנרגיות רוח ושמש יתפסו נתח גבוה עד סוף העשור. סיטיבנק הוציאה דוח שתיאר את בום הגז הנוכחי כדלק שבסך הכל "מהווה גשר לעתיד נטול פחמן".

למרות ההתלהבות, יש פער בינינו לבין האוטופיה האנרגטית: בניגוד לדלקים מאובנים, אנחנו לא יכולים להשיג גישה לאנרגיות מתחדשות לפי הביקוש. אנחנו צריכים דרך זולה כדי לאכסן אנרגיה כאשר אין רוח וכאשר אין מספיק קרני שמש. הדרך היחידה לעשות זו היא דרך בטריות יעילות יותר.

ישנה התקדמות מסוימת בתחום. שימוש בטכנולוגיות קיימות כמו Powerwall, הבטריה של טסלה, איפשרה להשיג עלות ייצור של 200 דולר לקילוואט לשעה. אבל, זה עדיין רחוק מהיעד, 100 דולר לקילוואט לשעה, שמשרד האנרגיה בארה"ב צופה שעלינו להשיג כדי להפוך את השימוש בטכנולוגיה הזו לכלכלי. לכן, כדי לגשר על הפער, המשרד השיק את המרכז המשותף לחקר אכסון האנרגיה (JCESR).

המאמץ, שמאגד מעבדות ממשלתיות, אוניברסיטאות ויזמים פרטיים בארה"ב, בנוי על מודל SEMATECH (טכנולוגיית ייצור מוליכה למחצה) אשר המריץ את תעשיית המוליכים למחצה של ארה"ב. למרכז הזה יש מטרה שאפתנית ליצור בטרייה חזקה יותר פי 5, זולה יותר פי 5, בתוך חמש שנים. כל הישג קרוב לכך יהיה מהפכה של ממש. ה-JCESR הוא במחצית הדרך בלוח הזמנים שלו וג'ורג' קרבטרי, מנהל המרכז, הצהיר לאחרונה בדוח שהוא מצפה לאבטיפוס פעיל במהלך השנתיים וחצי הבאות. נצטרך להמתין ולראות.

אינטליגנציה מלאכותית בשיטת קוד פתוח

חלום האינטליגנציה המלאכותית החל לפני 60 שנה בסדרה של וועידות בדרטמות' בארה"ב, אשר כללו אנשי מפתח כמו מרווין מינסקי, קלוד שאנון וג'ון מקארתי. באותה תקופה, הם סברו כי הם נמצאים בפתחו של פרויקט בן 20 שנה. הם לא היו מודעים למורכבות ולקושי של מאמץ זה.

למרות זאת, היום ברור כי המאמצים שלהם נשאו פירות. אנחנו מצפים מהמכונות שלנו לייעץ לנו באופן חכם לאיפה ללכת, מה לעשות ומהי הדרך הטובה ביותר לעשות זאת. מדובר בפיתוחים שונים: ממערכות בקנה מידה תעשייתי כמו ווטסון של IBM (מחשב שמסוגל לענות על שאלות דרך בינה מלאכותית), ועד לאפליקציות המיועדות לצרכנים פרטיים, כמו המפות של גוגל וחיפוש באמצעות קול. קשה לזכור שרק לפני עשור חשבנו שכל אלו הם מדע בדיוני.

האינטילגנציה המלאכותית פותחת פרק חדש כעת. IBM, גוגל ופייסבוק – לכולם יש מכונה חשובה שלומדת טכנולוגיות ובנויה בשיטת קוד פתוח, כך שכל מי שרוצה יכול לקבל גישה ולהשביח אותן. כפי שאמר רוב תומאס, סגן נשיא הפיתוח ב-IBM, טמון בכך הפוטנציאל להפוך את האינטליגנציה המלאכותית למשהו גדול בהרבה.

הקוד הפתוח הופך את האינטליגנציה המלאכותית לדמוקרטית – וכולנו נוכל להשתמש בה | צילום: fotolia

"כולם צריכים תובנות על העסקים שלהם, במטרה לבצע החלטות טובות", הוא מסביר. "אוטומציה של תהליך האנליזה מסייעת למנהלים לעשות זאת בזמן אמת. פתיחת הקוד של מנוע הלמידה של המכונה שלנו, מאפשרת להרחיב את מספר האנשים שמשפרים את היכולות שלהם – מאלפי מהנדסים פנימיים לעשרות אלפים, ואף מאות אלפים – בקהילת האופן סורס".

"זהו מאיץ עיקרי. הוא הופך את האינטליגנציה המלאכותית לדמוקרטית", אומר רנדי תרבוש, מנהל טכנולוגי ראשי של Lifeguard Health Networks. "זה משנה את למידת המכונה ממשהו ששמור למועדון אקסלוסיבי, למשהו שכל מנכ"ל יכול לחשוב עליו, מבחינת כיצד זה ישפיע על העסק שלו".

לא רק חדשות: יש למה לצפות

רוב החדשות שאנו שומעים בימים אלו הן רעות. כלכלות במשבר, רשתות טרור עולמיות, שינוי אקלים והחשש התקופתי מפני מגפה. ועדיין, אלו לא צריכות לעוור אותנו מפני העובדה שהתגברנו על אתגרים משמעותיים יותר ושאנחנו ממשיכים בצעדי ענק כיום.

חשוב יותר מכך אולי, הוא שהתמודדות עם אתגרים לרוב מסתיימת בצמיחה של טכנולוגיות חדשות שמגדירות את העתיד. מנוע הקיטור הוביל אותנו למהפכה התעשייתית, אשר העלתה את רמת החיים. ריפוי מחלת האבעבועות השחורות הובילה את החוקרים לרכז את תשומת הלב בתחום האימונולוגיה אשר ממשיך להגן עלינו מפני מגוון מחלות כיום.

וזאת בדיוק הסיבה מדוע פריצות הדרך האלו, אם נשיג אותן, יעשו שינוי גדול כל כך. ריפוי הסרטן יגרום לנו להבין המון על הביולוגיה הכללית שלנו, ואולי אף יאיץ את המדע הרפואי למשך זמן רב. בטרייה בעלות 100 דולר לקילוואט לשעה, שפועלת על אנרגיה מתחדשת זולה, תהווה שינוי בדרך בה אנחנו מניעים את הכלכלה שלנו. אינטליגנציה מלאכותית שתוכל להיות בכל מקום בו זמנית, תוכל להעצים את היכולות האנושיות שלנו.

לכן, בזמן שהשנה האזרחית הקרובה בוודאי תביא עימה מודלים עסקיים חדשים, אפליקציות ויראליות וטרנדים חמים אחרים, מה שנצטרך לשים לב אליו באמת הוא הצמיחה של פרדיגמות חדשות לחלוטין. הן אלו שמחזיקות בתוכן את הפוטנציאל לשנות באמת ובתמים את החיים שלנו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.