Forbes Israel Logo

להפוך חיסרון ליתרון: מדוע העידן הגלובלי של ימנו הוא בשורה טובה עבור היזמים הישראלים?

שאול זינגר, מחבר רב המכר אודות סצנת ההיי טק הישראלית "אומת הסטרט אפ", מאמין כי למרות ההצלחה האדירה לה זכה התחום המקומי בשנים האחרונות – הפוטנציאל הקיים בישראל עדיין לא ממומש במלואו. בשיחה מיוחדת שערך בשבוע שעבר עם משלחת אנשי עסקים בכירים שהגיעו ממדינות אמריקה הלטינית טען זינגר כי הוא מאמין שההיי טק הישראלי ימשיך לצמוח גם בשנים הקרובות, ואף העריך כי דווקא היזמים הישראלים נמצאים ב"נקודת הזינוק" הטובה ביותר לקראת עידן השוק הגלובאלי.

"העידן הגלובלי" בו אנו נמצאים למעשה מאפשר לעסקים מ(כמעט) כל מדינה בעולם לפנות לשווקים ברחבי (כמעט) העולם כולו. מוצרי הלבשה, אלקטרוניקה, איפור, תכשיטים, פרטי פנאי, תרופות, אפליקציות ואפילו שירותי מוניות (דוגמת חברת הענק "אובר") פונות כיום לקהל גלובאלי בעשרות מדינות ברחבי העולם, ללא קשר להבדלי השפה, התרבות או הגבולות החוצצים ביניהן.

ולדעתו של זינגר, זוהי בדיוק הסיבה לכך שדווקא היזמים הישראלים זוכים ליתרון על מקביליהם ממדינות אחרות בעולם. בנוסף למגוון הסיבות אשר הפכו את היזמים הטכנולוגיים הישראלים למוצלחים כל כך (לפי זינגר וכפי שפירט בספרו הידוע) ובהן השירות הצבאי, היצירתיות, הנועזות וכו' – כעת הוא מונה יתרון אחד נוסף, ומשמעותי מאוד.

ליזמים הישראלים יש יתרון? | צילום: thinkstockphotos

זינגר טוען כי גודל השוק בישראל, אשר נחשב באופן מסורתי לחיסרון משמעותי עבור היזמים במדינה, הפך בסופו של דבר ליתרון גדול. לראייתו, כבר שנים ארוכות שהיזמים הישראלים אינם מסתפקים בשוק המקומי – ופונים לחפש אחר שווקים נוספים ברחבי העולם. עם שוק מצומצם המונה 8 מיליון אזרחים בלבד, ליזמים לא הייתה כל בררה אחרת. שווקים קטנים ניתן אמנם למצוא גם במקומות אחרים בעולם, אך בניגוד לישראל – שווקים אלו אינם נבלמים בגבול המדיני המקיף אותם. היזמים הישראלים אינם יכולים לשווק את המוצרים והפיתוחים השונים לקהל במדינות השכנות להם, ולכן נאלצים כבר משלב הקמת העסק לפנות ולכוון אל השוק העולמי.

וכך, בעוד היזמים הטכנולוגיים ברחבי אירופה וארה"ב מתחילים רק כעת להתעורר וללמוד כיצד לפנות אל שווקים שונים ברחבי העולם, היזמים הישראלים כבר מתורגלים בכך היטב. למעשה, לדבריו, הצעד הבא של "אומת הסטרט אפ" צריך להיות הפיכתה למרכז כלל עולמי לאקסלרטורים (תוכניות היאץ) אשר יסייעו ליזמים מרחבי העולם ללמוד ולכוון גם את פעילותם שלהם אל עבר השוק הגלובלי המתפתח.

אז האם לשם אכן פניו של שוק הטכנולוגיה הישראלי, והאם ישראל אכן בדרך להפוך למרכז אקסלרטורים בין לאומי? עדיין מוקדם לספק תשובות לשאלות אלה. בינתיים, כשזינגר הסביר את משנתו דווקא במפגש עם יזמים מובילים מהתחום הטכנולוגי שהגיעו כל הדרך ממדינות אמריקה הלטינית, אי אפשר שלא להתרשם מהכבוד הרב אשר הם רוכשים לו ולסצינת ההיי טק הישראלית. לפחות בתחום הזה, נראה כי ליזמים הישראלים יש סיבה טובה לשמור על אופטימיות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.