Forbes Israel Logo

להתכונן כראוי: המהפכה התעשייתית הרביעית כבר כאן

בראשית היה הקיטור, אחר כך החשמל ופס הייצור ואז המחשוב והאוטומציה. אז איזו מהפכה תגיע לאחר מכן?

חלק יקראו לכך המהפכה התעשייתית הרביעית, או תעשייה 4.0, אבל לא משנה איך תקראו לזה – היא מייצגת את השילוב בין מערכות סייבר פיזיות, האינטרנט של הדברים והאינטרנט של המערכות.

בקצרה, מדובר ברעיון של מפעלים חכמים בהם למכונות יש קישור לרשת והן מחוברות למערכת שיכולה לבצע הדמיה של שרשרת הייצור המלאה ולבצע החלטות בעצמה. הרעיון הזה כבר בדרך להפוך למציאות והוא ישנה את רוב העבודות שלנו.

פרופסור קלאוס שוואב, מייסד ויו"ר הפורום הכלכלי העולמי, פרסם ספר בשם "המהפכה התעשייתית הרביעית", בו הוא מתאר כיצד המהפכה הזו שונה במהותה משלוש האחרות, אשר אופיינו בעיקר על ידי התפתחות בתחום הטכנולוגיה.

במהפכה התעשייתית הרביעית הזו, אנחנו ניצבים בפני מגוון טכנולוגיות חדשות שמשלבות את העולמות הפיזיים, הדיגיטליים והביולוגיים. אלו טכנולוגיות שישפיעו על כל הדיסציפלינות, תחומי הכלכלה והתעשיות, ואפילו יאתגרו את התפיסות שיש לנו לגבי המשמעות של להיות אדם.

לטכנולוגיות האלו יש פוטנציאל גדול להמשיך לחבר מיליארדים של אנשים נוספים לרשת, לשפר באופן דרסטי את יעילות העסקים והארגונים, לסייע להפיח רוח חיים מחדש בסביבה הטבעית דרך ניהול נכסים טוב יותר, ובאופן פוטנציאלי אף למחוק את כל הנזק שהמהפכות התעשייתיות הקודמות גרמו.

אך טמונים בכך גם כמה סיכונים. שוואב מביע את הדאגות שלו בכך שארגונים לא יוכלו או לא ירצו לאמץ את הטכנולוגיות החדשות האלו, ושממשלות יוכלו להיכשל בחקיקה או ביישום הולם של הטכנולוגיות האלו. בספר הוא מניח כי הכוח בשינוי ייצור דאגות אבטחה חדשות ומהותיות, ואי השוויון יוכל לגדול במקום להצטמצם – אם העניינים לא ינוהלו כיאות.

במהפכה התעשייתית הרביעית עבודות רבות יוחלפו באוטומציה | צילום: fotolia

לדוגמא, ככל שהאוטומציה תלך ותתפשט, מחשבים ומכונות יחליפו עובדים במגוון תעשיות, מנהגים דרך רואי חשבון וסוכני נדל"ן ועד לסוכני ביטוח. לפי הערכה שפורסמה בעיתון הגרדיאן, 47% מהעבודות בארה"ב נמצאות בסכנה בשל תהליכי אוטומציה.

מומחים רבים טוענים כי המהפכה התעשייתית הרביעית תהווה יתרון לעשירים על פני עניים, במיוחד כאשר עבודות במשכורות נמוכות שדורשות כישורים מעטים, ייעלמו לטובת אוטומציה.

אבל זה לא חדש. היסטורית, המהפכות התעשייתיות החלו תמיד יחד עם אי שוויון גדול שלאחריו הגיעו תקופות של שינויים פוליטיים ומוסדיים. המהפכה התעשייתית שהחלה בתחילת המאה ה-19, הובילה לקיטוב ענק בין עשירים לעניים, אך לאחריה היו 100 שנים של שינוי כולל התפשטות הדמוקרטיה, איגודי עובדים, מיסוי מתקדם ופיתוח רשתות ביטחון סוציאלי.

לכן, יהיה זה כנראה הימור בטוח לומר כי המבנים הפוליטיים, העסקיים והחברתיים הנוכחים שלנו לא יהיו מוכנים או מסוגלים להכיל את כל השינויים שהמהפכה התעשייתית הרביעית תביא עימה, ושהשינויים המרכזיים במבנה החברה שלנו יהיו אולי בלתי נמנעים.

שוואב אמר כי "השינויים הם כל כך עמוקים עד כדי כך שמנקודת המבט של ההיסטוריה האנושית, מעולם לא הייתה תקופה שהיו בה הבטחה או פוטנציאל גדולים יותר. יחד עם זאת, הדאגה שלי היא מכך שמקבלי ההחלטות הולכים לעיתים קרובות מדי בעקבות חשיבה מסורתית, ליניארית (ולא חדשנית) או טרודים מדי בדאגות מידיות במקום לחשוב אסטרטגית על הכוח של חדשנות בעיצוב העתיד שלנו".

במטרה לשגשג, מנהיגים עסקיים יצטרכו לעבוד באופן פעיל כדי להרחיב את החשיבה שלהם מעבר למה שנעשה באופן מסורתי, ולכלול רעיונות ומערכות שהם מעולם לא חשבו עליהם. מנהיגים עסקיים חייבים להתחיל להטיל ספק בכל – מחשיבה מחודשת על האסטרטגיות והמודלים העסקיים שלהם ועד לגילוי ההשקעות הנכונות והפוטנציאל של השקעות במחקר ופיתוח חדשניים.

העתיד מתרחש סביב לנו. ואנחנו חייבים להרים את הכפפה כדי לפגוש אותו ולנווט בהצלחה בתוך המהפכה התעשייתית החדשה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.