Forbes Israel Logo

ליידרמן: "מעולם לא הוגשה נגדי תלונה; טירקל היה מאשר אותי"

עד היום הוא שתק. את סוף השבוע הוא העדיף לעשות בחיק משפחתו. בעקבות פנית דה-פוסט לקבלת תשובות לשאלות הנוגעות לעניין מינויו לנגיד ותפקודו בבנק הפועלים, מגיב פרופ' ליאו ליידרמן, לראשונה להחלטתו להסיר את מועמדותו, ואומר: "כואב לי שחלום הנגידות שאותו רציתי כל כך לא יתגשם. אני ממליץ כעת להתמקד בהליך הבחירה לתפקיד הנגיד ובשאלה מי יהיה הנגיד הבא, ולא בטענות כלפי שאין להם כל יסוד".

הבוקר (א') חזר ליידרמן לעבודתו בבנק הפועלים לאחר שקיבל את הגיבוי מבכירי הבנק וגם מנשיא אוניברסיטת ת"א (גם שם הוא מועסק). לקראת סוף 2002 בתקופת עבודתו בדוייטשה בנק, ארגן פרופ' ליאו ליידרמן כנס פיננסי בינלאומי בוושינגטון. לכנס הוזמנו על ידו עיתונאים מישראל. הכנס היה ערוך ומוכן, אך ביום הפתיחה ליידרמן לא הופיע. מי שניסה לברר מה עלה בגורלו לא קיבל מענה.

עיתונאי "הארץ" אמיר אורן טען שהסרת מועמדותו כנגיד, ערב הדיון "בועדת טירקל", מוסברת בנסיבות פרישתו מדוייטשה בנק, הכרוכות בהטרדה מינית לכאורה. ליידרמן מכחיש זאת מכל וכול ומדגיש שהחליט לפרוש כי לא היה מוכן לעבור את הסיוט שחווה המועמד הקודם יעקב פרנקל.

"הרקורד שלי נקי לחלוטין", אמר ליידרמן לדה פוסט, "מעולם לא הוגשה תביעה או תלונה מכל סוג שהוא נגדי בכל 34 שנות עבודתי באוניברסיטת ת"א, בעשר שנים בבנק ישראל, עשר שנים בבנק הפועלים ובשנתיים וחצי בדויטשה בנק".

גורמים בוועדת טירקל מסרו לדה פוסט שאם ליידרמן היה מתמיד במועמדותו, על פי ההערכות, היא היתה מאושרת בסופו של דבר עם סיום הליך הבדיקה.

ליידרמן מקבל את ההערכה הזו ומוסיף: "אין לי ספק שוועדת טירקל הייתה מאשרת את המינוי שלי, לו הייתי ממשיך, אבל זה היה לוקח יותר מחודשיים. לא הייתי מוכן לזה מטעמי הבריאות שלי ושל משפחתי. שוחחתי עם טירקל ביום שישי ושאלתי אותו האם במכתב התלונה נגדי הוזכרה המילה הטרדה מינית. טירקל אמר שאין דבר כזה. 'בחומר אצלנו אין אזכור למילים הטרדה מינית'.

ומה נכתב במכתב התלונה?
"במכתב שנשלח על ידי מישהי שאני מכיר נכתב כך: 'אני ממליצה לבדוק את הנסיבות להתפטרותו הפתאומית של ליאו ליידרמן מדוייטשה בנק. שום דבר מעבר לזה".

ליידרמן, "ועדת טירקל היתה מאשרת אותי". צילום: יח"צ

"ליידרמן עזב את דויטשה בנק כי רצה שינוי"

פרופ' ליידרמן גויס ב-2003 לבנק הפועלים על ידי שלמה נחמה, לשעבר יו"ר דירקטוריון הבנק. נחמה, שהיה באותה השנה הגורם הכל יכול בבנק, העריך את יכולותיו המקצועיות והחליט שליידרמן הוא האדם המתאים להחליף את פתחיה בר שביט, הכלכלן הראשי הקודם.

נחמה פנה למנכ"ל דוייטשה בנק העולמי והתעניין בדבר הנסיבות שהביאו לסיום כהונתו של ליידרמן. לדה-פוסט הוא אמר: "אכן פניתי למנכ"ל דוייטשה בנק שהכרתי אישית ושאלתי למה ליידרמן עוזב. המנכ"ל השיב לי שליידרמן רצה לעשות שינוי ולחזור ארצה לחיק משפחתו. מבחינתי זה הספיק. הערכתי אותו אז ואני עדיין מעריך אותו ככלכלן מצוין". נחמה מכחיש כי היה מעורב בקידום מועמדות ליידרמן כנגיד אצל בנימין נתניהו: "תבדוק אצל גורמים אחרים".

ליידרמן מחזק את גירסתו של נחמה: "התפטרותי מדוייטשה בנק היתה רצונית ונועדה לחזור לחיק משפחתי". גורמים בבנק הפועלים מתארים את עבודתו בעשור האחרון בבנק כמקצועית לעילא ולעילא. סקירותיו הכלכליות היו איכותיות. עם ציון קינן, מנכ"ל הבנק הנוכחי, הייתה לו מערכת יחסים מצוינת, וכך עם יו"ר הדירקטוריון יאיר סרוסי. ליידרמן סיפק לקינן רעיונות ותכנים מקרו כלכליים לנאומים שנשא בפורומים שונים.

כשפרצה פרשת השקעת הנפל באגרות מגובות המשכנתה מסוג MBS בארה"ב הושמעו טענות שליידרמן לא קרא את המפה. "הוא לא דפק על השולחן ולא הזהיר מפני הבעייתיות שבהשקעה באגרות אלה ומפני הבועה הפיננסית המתפתחת שם", מסר לדה-פוסט בכיר לשעבר בבנק.

מערכת היחסים עם מנכ"ל הבנק הקודם צבי זיו הייתה טובה פחות מזו עם קינן. לפני כחמש שנים שקל זיו משיקולים של פוליטיקה פנימית להפסיק את עבודת ליידרמן כבנק, אלא ששבועיים מאוחר יותר חזר בו זיו – וליידרמן נשאר בתפקידו. צבי זיו סירב בתגובה לפנית דה-פוסט להתייחס לסערה סביב פרישתו של ליידרמן או לנסיבות שגרמו לכך. "אני לא מוכן להתייחס לכל מה שקשור לליידרמן", הוא מסר. גם בבנק הפועלים סירבו להגיב.

ליידרמן מסר בתגובה: "אני מעדיף שלא להתייחס לטענות או לרכילויות שכל מטרתן פגיעה בשמי הטוב".

לאתר דה פוסט.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.