חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

“לישראל אולי יש יכולת גרעינית, אך איראן מפתחת אנרגיה גרעינית”

עם כל המהומה מסביב לתכנית לייצור נשק גרעיני ולמתקפות הסייבר האחרונות של איראן, האם איכפת בכלל למישהו שאיראן משלימה את בניית כור האנרגיה הגרעיני המסחרי היחידי במזרח התיכון? כזה שבאמת אי אפשר להגיע באמצעותו לנשק גרעיני?

קל לשכוח שלאיראן ישנה תכנית גרעינית בת 50 שנה, אשר פיתוחה החל בסיוע ארצות הברית בשנות ה-60'. באותו הזמן, הבין השאח של איראן שהנפט ייגמר מתישהו, והחליט על פיתוח גרעין לצרכי שלום. בדיוק כפי שהסובייטים עשו עבור צפון קוריאה וכפי שעשתה ארה"ב עבור פקיסטן.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

הכור החל לפעול ב-1967, מתוך כוונה לספק הכשרה למה שאמור היה להפוך לתכנית להפקת אנרגיה גרעינית. אולם הכל השתנה אחרי המהפכה. בשנת 1974, החלו הגרמנים לבנות לאיראן כור למים קלים בבושהר, אולם תכניות אלו ננטשו (אך לא נשכחו!) לאחר מהפכת 1979.

התיאוקרטיה החדשה החלה במסע קניות ברחבי העולם לצורך הקמת תשתית גרעינית וכדי להקים את ראשיתה של התכנית לנשק גרעיני, לא מעט בגלל תקיפות הנשק הכימי נגדה מצד סדאם חסיין במלחמת איראן-עיראק בשנות ה-80' (גם השאח עצמו בחן את האפשרות לתכנית נשק גרעיני אולם ארה"ב הניאה אותו מכך).


הכור הגרעיני בבושהאר | צילום: רויטרס

ידוע היה כי מהנדס הגרעין הפקיסטני עבדל-קדיר חאן מוכר ידע גרעיני לרודנים כמו קים איל סונג והאייתולות, ממש מתחת לאפם של אלה במערב שלימדו אותו. חאן סיפק לאיראן טכנולוגיות הקשורות בצנטריפוגות וכנראה שגם תכניות נשק.

כשהתברר לארה"ב כמה בעצם פישלה, היא הבינה מאוחר מדי כי נכנסה לעידן ארוך של צרות. כבר אי אפשר להחזיר את השד לבקבוק, צריך רק להבין איך לחיות עם זה.

איראן חידשה את הקשרים עם רוסיה באמצע שנות ה-90'. לאחר דיאלוג ראשוני, שכנע ממשל קלינטון את רוסיה שלא לספק לאיראן טכנולוגית הקשורות בנשק ובצנטריפוגות. איראן מצדה המשיכה בתכנית ההעשרה שלה גם במתקנים גרעיניים אחרים, ללא ספק במטרה להגיע לנשק. אז גם הגיעו משחק החתול והעכבר עם סבא"א והסנקציות.

במקביל התפתח עדיין כור האנרגיה הישן בבושהר, שלפני כשישה שבועות נכנס לפעילות מלאה תוך כדי ביסוסה של איראן כמפיקה המסחרית הראשונה של אנרגיה גרעינית במזרח התיכון. לישראל אמנם יש על פי פרסומים זרים יכולת גרעינית צבאית, אך רק לאיראן יש אנרגיה גרעינית.

הכור בבושהר צפוי להחליף את השימוש בגז טבעי ויאפשר לאיראן לייצא את הגז אשר יניב לה רווחים גדולים יותר. אז מדוע לא מסתפקים שם בכך?

כנראה בגלל שאף אחד לא מקבל כבוד כמו אלה שיש להם פצצה. ומי שהתחילו את התהליך אבל עצרו אותו נוטים להיהרג. תשאל את סדאם חוסיין ומועמר קדאפי. מצד שני, גם מי שמתחיל במסלול זה, סופו עלול להיות מהיר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן