Forbes Israel Logo

לכל הרוחות: הכירו את המעלית שיכולה לנוע לכל הצדדים

משהו חדשני מתרחש בעיר רוטווייל, עיר מימי הביניים שממוקמת איפשהו בין היער השחור לבין רכס ההרים שוויבישה. הודות לחברת ThyssenKrupp, יצרנית הפלדה הגדולה ביותר בגרמניה, ברוטווייל יבנה מגדל התצפית הגדול ביותר במדינה. כדרך הוקרה לעיצוב המעלית החדשנית של החברה, המגדל יתחבר לעיר על ידי הגשר התלוי הארוך ביותר שיהיה גרמניה.

אבל אלה הם רק פיתוחים שוליים עבורThyssenkrupp . סיסמת החברה היא "להנדס ביחד את המחר". החברה מחולקת ל-670 חברות בת ברחבי העולם ומעסיקה סך של 156 אלף עובדים.

בעיית המעבר

חטיבת המעליות שלה מצטיירת כקבוצה חזקה, שמונעת מתוך שליחות שאפתנית לפתור את בעיות המעבר של אנשים בבניינים, שנוצרה עקב בניה מרובה של בניינים גבוהים בעולם שעובר תהליך מהיר של עיור.

זו הסיבה שמומחי המעליות העולמיים סופרים לאחור מעשר לאפס, בזמן שהם נאספים סביב למגדל הבדיקה החדש שלThyssenkrupp . שתיקה מהוסה מתעוררת לפני שמתקני הפלדה יורדים למקומם. לצלילי תשואות נלהבות, המעלית מיד מדשדשת הצידה לפני שנסוגה שוב.

ברוכים הבאים למעלית הראשונה בעולם בסטייל ווילי וונקה. איזה ווילי אתם שואלים? אנשים בעלי הבחנה דקה וזיכרון טוב עשויים להיזכר במעלית המרחפת עשוית הזכוכית מספרו של רולד דאל שנכתב בשנת 1971 – "ווילי וונקה ומפעל השוקולד".

האם המציאות חיקתה בדיה? ובכן, בגרמניה לא חושבים כך. המעלית מכונה "מולטי", מכיוון שהיא נעה בכיוונים מרובים. על ההמצאה הזו עבדו שנתיים וחצי שנים, והיא דרשה נתח גדול למדי מתקציבה של חטיבת המחקר והפיתוח.

השראה מהמזרח

המעלית נבנתה באמצעות הטכנולוגיה המגנטית בה משתמשים ברכבת ביפן. מדובר במעלית הראשונה בעולם שאינה מוחזקת על ידי חבלים. במקום תא אחד לכל פיר אשר נע מעלה ומטה, נבנו תאים רבים הפועלים על לולאות, כמו מערכת של רכבת תחתית שנמצאת בתוך בניין אחד.

ללא שימוש בכבלים, "מולטי" רצה על גבי מערכת בלמים מרובת רמות וכוח חשמלי. מכיוון שהיא יכולה לזוז הצידה, כמו גם מעלה ומטה, היא תוכל להוביל לאפשרויות חסרות תקדים בנושאי ארכיטקטורה ועיצוב של מבנים. מולטי מסוגלת להשיג עד 50% קיבולת תחבורה גבוהה יותר, ולקטין את צריכת האנרגיה עד כ-60%, לעומת מערכות מעלית קונבנציונאליות.

"זוהי טכנולוגיה המאפשרת לשנות את צורת הערים ולשנות את התרבות בתוך הערים הללו, במידה שווה או גבוהה יותר כנראה מזו של המכונית האוטונומית", אומר בהשקה הפוטוריסט הבריטי בן המרסלי, שגם טוען שהמציא המילה "פודקאסט".

"זוהי טכנולוגיה שיש לה פוטנציאל לשנות את העולם שאנו רואים כיום בערים", הוסיף אנדראס שיירנבק, מנכ"ל יחידת המעליות שלThyssenKrupp . "במהלך 20-30 השנים הבאות, יותר אנשים יעברו לערים. תארו לעצמכם מה זה אומר עבור אותן ערים. איך הם יתמודדו עם זה? האנשים החדשים שיבואו זקוקים לדיור, אנרגיה, תחבורה וניידות עירונית.

"זה אתגר עצום. זה אומר שבמשך 20-30 השנים הבאות, אנחנו צריכים לבנות בכל יום אתרים בגודל של מנהטן, וזה יקח הרבה מהאנרגיה, שכן שליש מהאנרגיה של העולם משומשת על ידי מבנים. גם מעליות משתמשות בעד כ-10% מהאנרגיה של הבניין.

"הפתרון שניתן עבור בניינים בעולם הוא לבנות אותם יותר ויותר גבוהים. מאז שנת 2000, מספר הבניינים בעולם בגובה של מעל 200 מטר שולש, ובניין בגובה של 200 מטר כבר לא נחשב לגבוה כל כך. אנחנו מקימים בניינים של 600 מטר ו-800 מטר, וחולמים על מגדלים בגובה של קילומטר, אבל זה לא משנה כמה גבוה אנחנו בונים. קבלת אנשים פנימה ויציאתם החוצה בצורה יעילה היא חיונית".

בניית בניינים גבוהים זה לא הפתרון | צילום: Fotolia

ב-ThyssenKrupp מאמינים כי המערכת החדשה תחסוך למפתחים שלהם מקום במבנים שלהם, שכן לא יהיו פירים שיכולים להחזיק רק בתא אחד או שניים בכל פעם.

"40% משטח הרצפה בבניינים גבוהים מאוכלס על ידי פירים של מעליות," אמר שיירנבנק, "ואם נבנה גבוה יותר נצטרך עוד מעליות ועוד פירים.

"אז מה הן השאלות הנכונות שיש לשאול את תעשיית המעליות? האם זה מספר הפירים או המהירויות אליהן ניתן להגיע? או שזה משהו אחר? השאלה הנכונה לשאול את תעשיית המעלית היא לא כמה מהירה תהיה המעלית, אלא מה היא התחבורה הדרושה בבניין וכיצד אפשר לפתח אותה? מהירות היא לא התשובה".

ישן-חדש

ThyssenKruppחיפשה דווקא השראה בהיסטוריה בת 160 השנים של המעלית, וניסתה לחקות את רווחי היעילות של המעלית הפאטרנוסטר, מערכת מעלית המורכבת משרשרת של תאים פתוחים הנעים לאט וללא הפסקה סביב לולאה למעלה ולמטה.

בנייתם של פאטרנוסטרים חדשים הופסקה בשנות השבעים עקב תקלות בטיחות, אך ישנן עדיין דוגמאות של מאות מעליות כאלו באירופה, כולל אחת באוניברסיטאות שפילד בבריטניה.

"כניסה ויציאה ממעלית פאטרנוסטר יכולה להיות מאתגרת", אומר שיירבנק. "אל תנסה את זה בכיסא גלגלים או בזמן שאתה סוחב מזוודות. אבל מנקודת מבט של תחבורה יש לה יתרון אחד גדול, כי יש לה יותר מתא אחד עבור כל פיר. חשבנו שהפאטרנוסטר הוא רעיון מעניין, ונראה מה נוכל לעשות בו".

ThyssenKrupp עוד לא קיבלה אישורים עבור המולטי, אך היא תמשיך לבצע מבחנים למעלית ברוטווייל בדיקות עד שתעבור את כל הדרישות הנדרשות.

עם זאת, היא כבר השיגה את הלקוח הראשון שלה. החברה האירופית ליזמות נדל"ןOVG הודיעה בהשקה ברוטווייל כי היא תשלב את מערכת המולטי בבניין רב קומות חדש בברלין.

"אנו מאמינים כי מולטי באמת משנה את חוקי המשחק ואת הדרך בה אנשים עוברים ממקום למקום, כמו גם את הדרך בה הם עובדים וחיים בסביבה הבנויה", אומר כהן ואן אוסטרום, מנכ"ל OVG.

"זה יקטין את זמני ההמתנה לנוסעים וייקח פחות שטח בתוך הבניין. מולטי מציעה פתרון שעשוי להיות אבן דרך של ממש בתעשיית המעליות", הוא אומר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן