Forbes Israel Logo

ללא גבולות: האם גלולה לשיפור יכולות המוח היא רק עניין של זמן?

אחד מתחומי המחקר ה"חמים" ביותר לאחרונה הוא תחום ה"נוירו-ג'נסיס" – חקר יכולתם של אזורים מסוימים במח האנושי לייצר תאים חדשים. מחקרים חדשים אשר התפרסמו לאחרונה הציגו תפנית מרתקת – אשר תשפיע על כיווני המחקר העתידיים בתחום. המחקרים גילו באופן מובהק כי פעילות גופנית, כמו ריצה, מסייעת לשמר ולשפר את ביצועי המוח, ומסייעת לו לייצר תאים חדשים. אך זה לא הכל – מחקר נוסף מגלה כי בעתיד נוכל להנות משיפור ביצועי המוח גם באמצעות גלולה, ללא צורך בפעילות הפיזית עצמה.

החוקרים יודעים כיום כי ההיפו-קמפוס, הוא האזור במוח המקושר לזיכרון וללמידה, מייצר נוירונים חדשים באופן מוגבר לאחר פעילות גופנית מאומצת, ממושכת וקבועה. אך עדיין, האופן המדויק בוא מתרחש התהליך נותר בלתי ידוע.

המחקר החדש גילה כי אימון גופני מגביר את ייצור הפרוטאין FNDC5, המופרש למחזור הדם שלנו כשאנו מזיעים. לאורך זמן, ה-FNDC5 גורם לייצור מוגבר של פרוטאין אחר במוח, הנקרא BNDF, אשר בתורו תורם לייצור תאי מוח וסינופסות (המחברות בין תאי המוח השונים) חדשים, ובנוסף – מסייע לשימורם של אלו הקיימים.

צילום: shutterstock

המשמעות המעשית של כל זה פשוטה: אימון גופני קבוע וממושך, כמו ריצה, משפר את ביצועי המוח – ובאופן ממוקד יותר – את יכולות הזיכרון והלמידה של המוח. לצד שלל הסיבות והיתרונות הידועים של האימון הגופני, זו בהחלט סיבה טובה לקום מהכיסא. וגם אם ריצה אינה הפעילות החביבה עליכם – החוקרים טוענים כי כל פעילות גופנית ממושכת תעשה את העבודה.

אך כאמור, בכך לא הסתיימו הגילויים המדהימים בתחום. מחקר אחר אשר התקיים בבית הספר לרפואה באוניברסיטת הרווארד גילה כי ייתכן ונוכל להנות משיפור ביצועי המוח גם ללא הביצוע הפיזי של הפעילות הגופנית – אלא באמצעות גלולה. אז, נוכל לספק תרופות מרוכזות אשר יסייעו בשימור ושיפור יכולות הזכירה והלמידה, ויוכלו לסייע רבות לסובלים מקשיים קוגניטיביים שונים – ובמיוחד לחולים בשלבים ראשוניים של מחלות כמו אלצהיימר ופרקינסון. "זה מרגש מאוד לחשוב שנוכל לייצר תחליף לפעילות הפיזית הממשית" אומר ד"ר ברוס שפיגלמן, מעורכי המחקר.

בעתיד – גלולה במקום ריצה? | צילום: shutterstock

צוות החוקרים מסייג ומזהיר כי מכיוון שהניסוי נערך על בעלי חיים בלבד, אנו עדיין רחוקים מהיום בו נוכל לטפל גם בבני אדם באמצעות הגילוי המהפכני. אך תוצאותיו המובהקות של המחקר מובילות את התחום צעד נוסף קדימה – אל עבר שיפור יכולותיו הקוגניטיביות של המוח האנושי.

אך אין צורך לחכות עד ליום בו נוכל לקבל כדור המשפר את יכולות המוח – ככל שהמצב מאפשר זאת, צאו כבר היום, לבשו את בגדי הספורט שלכם – ותתחילו להתאמן.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.