Forbes Israel Logo
AppHarvest מתכננת להקים עוד 15 חממות במהלך 5 השנים הבאות. צילום: shutterstock
AppHarvest מתכננת להקים עוד 15 חממות במהלך 5 השנים הבאות. צילום: shutterstock

AppHarvest רוצה לגדל ירקות באמצעות מי גשם והמשקיעים אוהבים את זה

סטארט-אפ החממה, שמגובה בהשקעה של סלבס כמו מרטה סטיוארט, יוצא להנפקת SPAC ומנסה לגייס 460 מיליון דולר. המטרה: לגדל 720 אלף עגבניות

AppHarvest לא גידלה ולו עגבניה אחת כשהודיעה כי היא נערכת להנפקה לציבור באמצעות מיזוג SPAC, שמעריך את סטארט-אפ החממות ביותר ממיליארד דולר, והיא אמורה לגייס 460 מיליון דולר כאשר תחל להיסחר בשבוע הבא.

אלה מספרים מפתיעים עבור חווה מקורה של 240 דונם שהחלה לשנע את היבול הראשון שלה רק בשבוע שעבר, עם אשכולות של עגבניות אורגניות שיועדו למשקיעים המוקדמים שכוללים את מרתה סטיוארט וסופרת רבי המכר JD Vance, כמו גם קמעונאים גדולים, ביניהם וולמארט, קרוגר, מייגר ופובליקס.

בדרך כלל, יבול ראשון לא יהווה אבן דרך משמעותית, אך עבור AppHarvest, זהו אחד הצעדים המוחשיים שצריך לבחון כדי לבדוק את השווקים הציבוריים. אם הרעש סביב החברה הוא אינדיקציה כלשהי, המניות יעלו. מניות Novus, "השלד" ש-AppHarvest מתמזגת איתו, עלו ב-130% מאז הוכרזה העסקה בספטמבר, וככל שמתקרבת הצבעת בעלי המניות, היא נסחרת בשיא של כל הזמנים (25 דולר), מה שמקנה לחברה שווי שוק של כ-2.5 מיליארד דולר. המשקיעים רעבים לסיפור על ארגון שכולל ולו רמז קטן לקיימות, ול-AppHarvest מקנטקי ארה"ב יש את זה בשפע, עם שימוש ב-90% פחות מים מאשר בחקלאות מסורתית, כולם ממוחזרים ממי גשם. היא מתכננת לפתוח שתי חממות נוספות בקנטקי בשנה הבאה. ובכל זאת, לחברה נותר הרבה מה להוכיח.

720 אלף שתילים

"עשינו את כל הדברים בחיים בבת אחת", אומר המייסד והמנכ"ל ג'ונתן ווב ומסיר את הספקנות. "שתלנו את העגבניות הראשונות שלנו. פתחנו את החממה הראשונה שלנו. התחלנו לבנות את המתקנים הבאים שלנו, עם הציפייה למימון שיוזרם בחודש הקרוב מהעסקה עליה חתמנו".

החברה לא מגלה כמה עגבניות נקטפו או נשלחו עד כה, רק שהחממה הראשונה שלו מכוונת ל-720 אלף שתילים שיפיקו עגבניות בשווי של כ-45 מיליון פאונד בשנה.

"בנינו את אחד המתקנים הגדולים בעולם באמצע מגיפה עולמית, ועמדנו בזמן ותקציב", אומר ווב. "הלכנו למועצת המנהלים שלנו ואמרנו שאנחנו רוצים לבנות 10 או 15 פרויקטים נוספים בחמש השנים הקרובות, מה הדרך הטובה ביותר לעשות את זה? היו לנו הזדמנויות לקחת הון פרטי ויכולנו לצאת בהנפקה לציבור. די מהר הבנו שזה הדבר הנכון לעשות עבור החברה".

חממות וטכנולוגיות מזון גייסו יותר ממיליארד דולר בחמשת החודשים האחרונים בלבד, והפכו את הענף לאחד הצומחים ביותר בתחום המזון. החקלאות המקורה עברה לאור הזרקורים כיוון שנעשה בה שימוש בשבריר ממשאבי החקלאות היבשתית המסורתית. חברות חקלאות מקורה כמו Gotham Greens, שמוכרת חסה ב-2,000 חנויות ב-40 מדינות, קיבלו גם כן הצעות להנפקות SPAC, אך בחרו להישאר פרטיות לעת עתה.

התעניינות בינלאומית

AppHarvest הוקמה בשנת 2017 כאשר ווב עזב את וושינגטון הבירה, שם עבד עם הצבא על התקנת פאנלים סולריים. הוא הבין שחוות הייטק יכולות להחיות אזורים מסוימים והחליט לחזור למקום שבו גדל במזרח קנטקי כדי לנסות זאת. הוא גייס במהירות משקיעים וחברי דירקטוריון כמו סטיוארט, ואנס, חברת ההשקעות רבולושן של המיליארדר סטיב קייס, המשקיע הפעיל ג'פרי אובן ודיוויד לי, שהיה אז סמנכ"ל הכספים של Impossible Foods. לי נכנס לתפקיד נשיא AppHarvest בתחילת החודש.

"תמיד קשה לעזוב מקום שאתה מאמין בו. הייתי עוזב את Impossible Foods רק עבור חברה עם משימה גדולה וחשובה לא פחות", אומר לי. "אני רואה הזדמנות גדולה עוד יותר עם AppHarvest ואני רואה הזדמנות להצטרף בזמן שהחברה עדיין בונה את אסטרטגיית היציאה לשוק".

ווב אומר שהעגבניות – וההנפקה – הן רק ההתחלה. הוא מתכנן לגדל מלפפונים, פלפלים ואולי אפילו תותים ואומר כי הביקוש לכל זה חרג בהרבה מציפיותיו הפרועות ביותר.

"מכמה מהמשקיעים הגדולים ביותר באסיה ועד המשקיעים הגדולים בחלק המערבי של העולם, בדיוק קיבלתי שיחות טלפון ויש עניין עצום בענף זה, ובמה שהיא יכולה לתרום לעולם החקלאות", אומר ווב.

צילומים: Shutterstock

https://secure.cardcom.solutions/e/xo64

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן