Forbes Israel Logo

לפנק, לפנק, לפנק: מיהם המלונות הטובים ביותר בישראל?

החוויה משהות במלון מורכבת מפרמטרים רבים, חלקם ברורים ואותם אנחנו מחפשים, כמו הרמה הקולינרית, המיקום (הן בארץ והן בתוך העיר או האיזור שבו הוא נמצא) והנוף הנשקף ממנו (שיכול לנוע בין הרים, מרחבים פתוחים וים ועד נוף אורבני, שמראה הווילונות המוגפים בחדר עדיף על פניו). גם הפסיליטיז שמציע המלון הם פרמטר חשוב – החל בטיפולי ספא, בריכה, חדר כושר ופעילויות לילדים, ועד עיצוב החדרים והאבזור: איכות התכשירים ומוצרי הטיפוח והמגוון שלהם, הימצאותם של ערכת קפה או מכונת קפה (ומספר הקפסולות), מים מינרליים, תפריט כריות וקולבים מסאטן – אלה הפכו לסטנדרט ברבים מהמלונות הטובים בישראל. במהלך איתור המלונות הטובים, חיפשנו גם הטבות שאינן כלולות באופן "טבעי" כשמזמינים לילה + ארוחת בוקר, כמו שימוש חופשי באופניים, עיתון יומי או סיור מודרך במלון (יש כאלה!) או בסביבתו.

בדקנו עשרות מלונות מצפון ועד דרום, בכולם ערכנו סיור, בחלקם הוא כלל גם לינה. בכל המלונות טעמנו את ארוחת הבוקר, שהיתה הפרמטר הקולינרי היחיד שנבחן. ארוחה זו היא הנדבך המרכזי בקולינריה של המלונאות הישראלית, בין שבמלונות נופש, עסקים או ספא עסקינן. זו הארוחה שכל מלון מציע (מלונות בודדים בתל אביב הם בחזקת ROOM ONLY). בארוחת הבוקר בחנו את המבחר (במיוחד את איכות הקפה והלחם), את צורת ההגשה, כלי האוכל והניקיון.

בחלק מהמלונות גם מסעדות ותפריטים לשירות חדרים, לובי, טרקלין עסקים ובריכה, שלא נבדקו.
  
על טעם ועל ריח

פרמטר משמעותי במיוחד המשפיע על איכות החוויה במהלך שהות במלון, הוא האווירה הכללית שבו, אווירה שנוצרת מגורמים שלא תמיד אנחנו מודעים להם, למשל העיצוב (מודרני או עתיק, אחיד או אקלקטי), עוצמת התאורה הטבעית והמלאכותית, האקוסטיקה, מוזיקת רקע, פכפוך מים בבריכת נוי, רעש מהמטבח או שיח בקול רם של אנשי הצוות. גם ניחוח נעים או ריח טחוב של שטיחים (מכירים?) ואפילו הטמפרטורה מעצבים את האווירה במלון, בין שבמרחבים הציבוריים או בחדרים, כל אלה משפיעים על ההתנהגות של האורחים. תאורה חלשה תביא לשיחה בשקט יחסי, מוזיקה רגועה תגרום לאורחים ללכת לאט יותר ובנחת.

במכלול השיקולים נבחן כמובן, ובעיקר, השירות. בין היתר, בדקנו את מספר העובדים במלון ביחס למספר החדרים. לא נטעה אם נאמר שבכל מלון יתגאו קודם כל בשירות שהוא נותן, במספר האורחים החוזרים ואף בהיכרות אישית עם האורחים ועם העדפותיהם הייחודיות. האורח צריך להרגיש כמלך, והמלונאים אמורים לארח, כאילו שהם מארחים בביתם הפרטי. ההתייחסות של המארח לאורחיו מעידה גם על האופן שבו המארח תופס את עצמו ואת המיתוג שלו.


מלון אמריקן קולוני. נכנס אל הדירוג | צילום: יח"צ

לא נעים להודות, אבל תודעת שירות אינה טבועה ב־DNA שלנו, הישראלים. מה שכל כך טבעי לדיילים ולדיילות של סינגפור איירליינס, לא תמיד נראה אצל המלונאים פה, זוטרים כבכירים, גם אם עברו הדרכות בנושא. הבל־בוי מתקדם עם עגלת המזוודות מבלי לשים לב לאורחים שעוברים בלובי, ואפילו מנהלים שליוו אותנו בביקורים לא הקפידו לתת לאורחי המלון להיכנס למעלית לפניהם. אך לפן זה שני צדדים: אמנם התייר המקומי, ולעיתים אף זה שמגיע מחו"ל, דורש שירות ותמורה לכספו, אך לעיתים אינו מצפה לשירות שלו רגילה קייט מידלטון או אפילו תייר בריטי שמרני.

כשהגענו לסיור במלונות (לעיתים לאחר נסיעה ארוכה או בסיום יום עמוס), היו שהגישו מיד עם הכניסה מים, אחרים שאלו "מה תרצו לשתות?". היו שהתעניינו: "תרצו לשתות משהו?", והיו כמה שלא הגישו, לא הציעו ולא שאלו. ולהזכירכם, לא היינו אורחים סמויים. מטרת הביקור היתה ידועה וברורה. זו אמנם נקודה קטנה אבל היא משמעותית, שכן במלונות מדובר, ואירוח הוא מהותם.

לא כל הנוצץ יקר

המחיר לחדר נקבע על פי היצע וביקוש (חודשי הקיץ, ימי אמצע השבוע לעומת סופו, חגים וכו'), מיתוג המלון, אופן ההזמנה (ישירות מהמלון, באמצעות סוכן או האינטרנט) ולעיתים גם בשל תזמון נכון (ביטול של הרגע האחרון, שמפנה חדרים במחיר זול יותר). אך באופן מפתיע אולי, מצאנו שהעלות ללילה וארוחת בוקר אינה מעידה בהכרח על איכות. המלונות היקרים יותר לא תמיד היו הטובים והמפנקים ביותר.


מלון נורמן בתל אביב. מלונות הבוטיק מככבים השנה על חשבון הוותיקים והגדולים | צילום: יח"צ

מעבר לעניין המחיר, להתרשמות הכללית ול"מפרט הטכני" של כל מלון, לקחנו בחשבון שיקולים ופרמטרים, שלא בהכרח מופיעים באתרים של בתי המלון, בהמלצות של סוכני הנסיעות, או בטוקבקים טובים ככל שיהיו.

כך למשל בחנו גם ערכים נוספים, כאלה שהאורח לא תמיד נחשף אליהם במישרין, כמו העסקת עובדים לאחר גיל הפרישה או עובדים בעלי צרכים מיוחדים. אמנם העסקה כזו מחויבת כיום, אך יש שעשו זאת עוד קודם ובוחרים לשלב עובדים כאלה לא רק בעבודות "מאחורי הקלעים", כמו מטבח ומשק, אלא גם בתפקידים המצריכים קשר עם האורחים.
  
זאת ועוד, תמיד חיפשנו ערך מוסף שהמלון נותן: היסטוריה ומורשת, תרבות ואמנות, תרומה לקהילה, קשר קבוע עם עמותה, ארגון או מוסד. והיה לנו גם "מדד אקולוגי" – עד כמה המלון "ירוק" מעבר למה שנדרש מבחינת רגולציה.

ישנם מלונות נוספים, אשר ייתכן שהיו ראויים להופיע בדירוג זה, אך בחרנו שלא להכניסם מכיוון שהם נמצאים בשלבי שיפוץ הפוגעים בחוויית השהות, או שנחנכו לפני פחות משנה, ומצאנו שצריך לתת להם קצת "זמן הרצה". הטובים מביניהם ודאי יופיעו בדירוג הבא של פורבס. אז מי הם המלונות שהצליחו להיכנס אל דירוג הטובים ביותר של פורבס השנה? הדירוג המלא בגיליון "הכי טובים" 2016. 

לרכישת הגיליון חייגו 077-4304645 

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עשו לנו לייק בפייסבוק

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.