Forbes Israel Logo

לקחה ברצינות: בבחירות בגרמניה, פייסבוק צמצמה התערבות זרה

פייסבוק ספגה ביקורת חריפה על שנכשלה במניעת ההתערבות הרוסית בבחירות לנשיאות ארצות הברית על גבי הפלטפורמה שלה; היא הושמצה על כך שאפשרה למשווקים לכוון מסרים לקהלים אנטישמיים באמצעות כלי פרסום אוטומטיים; היא גם נחשפה בתור מי שלא הצליחה לשמור על טרוריסטים, שמגייסים כוח אדם, מחוץ לפלטפורמה שלה, וכמי שמטילה צנזורה על קבוצות שנפלו קורבן לטרור במימון מדינתי. היה די בכל אלו כדי שהברזייה הדיגיטלית הזו, מדורת השבט העוצמתית הזו, בת 2 מיליארד המשתמשים, של מארק צוקרברג, כבר זכתה לכינוי "פרנקנשטיין" שיוצרו כבר לא יכול לשלוט בו.

אבל יתכן – רק יתכן – שפייסבוק יכולה בכל זאת להיות השוטרת של הפלטפורמה שלה עצמה – בהינתן הכנות ומשאבים מתאימים.

ביום רביעי האחרון טענה החברה כי היא הצליחה בסיכול התערבויות פוליטיות בבחירות האחרונות שהתקיימו בשבוע שעבר בגרמניה.

הבחירות בגרמניה הן שיפור גדול | צילום: unsplash ,Arnaud Jaegers

"לאחר דיווחים לגבי התערבות זרה במרוצי הבחירות האחרונים לנשיאות ארצות הברית ולנשיאות צרפת, עבדנו בצמידות עם כמה גורמים רשמיים בגרמניה על מספר יוזמות, שמטרתן להילחם בדיסאינפורמציה ולהפוך את פייסבוק לסביבה מוגנת ובטוחה יותר עבור מעורבות אזרחית אמתית", כתב בשבוע שעבר ריצ'רד אלן, סגן נשיא פייסבוק לענייני מדיניות ציבורית באזור אירופה, המזרח התיכון ואפריקה (EMEA), בפוסט שהעלה לבלוג שלו. "הפעולות הללו לא חיסלו לחלוטין את כל המידע המסולף שהופץ במהלך הבחירות – אבל הן כן הקשו עליו להתפשט, והפכו את הופעתו בפיד החדשות של המשתמשים לפחות סבירה".

בין ההצלחות של פייסבוק, היא טוענת שהצליחה להסיר עשרות אלפי חשבונות מזויפים כתוצאה מכך שהגדישה את הפעילות שלה לזיהוי דפוסים מחשידים בפעילות המשתמשים, במהלך החודש שקדם לבחירות.

פייסבוק גם השיקה סדרה של תכונות חדשות שהקלו על המשתמשים ללמוד על עמדות המועמדים במספר סוגיות מפתח. גרסה מעודכנת של הכלי "מאמרים קשורים" (Related Articles) למשל, ליקטה יחד מספר נקודות מבט אלטרנטיביות בשורה של נושאים ספציפיים, באמצעות טכנולוגיית למידת מכונה שמצמצמת את מספר הקליקבייטים והספאם במאמרים ובסרטונים. החברה השיקה גם לשונית שבה המפלגות הפוליטיות יכלו להדגיש את עמדותיהן בנוגע לסוגיות הליבה, מה שיכול היה לסייע לאנשים להשוות בין התפיסות של המפלגות השונות, וכלי חדש שנקרא "חממת הבחירות", שהראה לאנשים אילו מועמדים כבר ביקרו בקלפי. אחרי הבחירות, פייסבוק שלחה התראות בתוך האפליקציה, כדי להראות לאנשים היכן הם יכולים לעקוב אחרי הנציגים החדשים שנבחרו.

מחקר גרמני, שנערך על ידי ראש הפרויקט למדידת חדשות מזויפות במדינה, מצא שרמת הדיווחים המסולפים בפידים של משתמשי פייסבוק במהלך הבחירות הגרמניות הייתה נמוכה. ההתקדמות שמציגה פייסבוק בגרמניה מרמזת כנראה על כך שהתוכחה שהביע הנשיא אובמה כלפי מארק צוקרברג, במהלך כינוס של מנהיגי העולם בסתיו האחרון, על כך שהוא לא לוקח די ברצינות את האיום שמציב מידע פוליטי מסולף (כפי שדיווח בשעתו הוושינגטון פוסט), חדרה כנראה ללבו של מנכ"ל הרשת החברתית.

"למדנו הרבה, ונמשיך ליישם את הלקחים הללו גם בבחירות הבאות", אומר אלן.

פייסבוק אומרת שהיא גם עזרה לאמן את הרשויות הגרמניות, כמו למשל את המשרד הפדרלי לאבטחת מידע, להיות מוכנות טוב יותר להתמודדות עם סוגיות אבטחה ברשת. היא גם יצרה ערוץ דיווח ייעודי עבור המשרד, שמיועד לדיווחים על סוגיות של אותנטיוּת הקשורות לבחירות. שותפותה של פייסבוק עם הממשלה הגרמנית במניעה והתמודדות עם ההתערבות בבחירות, מהווה מודל שהחברה מתכננת לשקף גם בעבודתה מול ממשלות אחרות מסביב לעולם. פייסבוק אמרה גם שהיא תרחיב את השותפויות שלה עם וועדות בחירות מרכזיות ברחבי העולם, ותרחיב את מאמציה לסייע לאנשים להירשם לקראת ההצבעה וללמוד יותר על סוגיות המפתח. עוד נטען בחברה כי בקרוב יושק ערוץ חדש, שיידע וועדות בחירות בנודע לסיכונים המקוונים שהחברה זיהתה שרלוונטיים לבחירות הספציפיות הקשורות לכל אחת מהן.

להלחם בעובדות האלטרנטיביות | צילום: Fotolia

למרות מה שנראה כמו הצלחה של פייסבוק בגרמניה, השאלה – האם היא שיתפה עם הציבור את ההיקף המלא של ההתערבות שנעשתה בבחירות האמריקאיות – עדיין נותרה בעינה. בחודש שעבר ביקשו למשל חוקרים מטעם הקונגרס האמריקאי מהחברה, שתחקור האם "חוות של טרולים" שזוהו כפעילות בבלרוס, באסטוניה ובמקדוניה, השתמשו גם בעמודים ובמודעות של פייסבוק. הסנטור מארק ר. וורנר (וירג'יניה), הדמוקרט הבכיר בוועדת המודיעין של הסנאט, אמר לוושינגטון פוסט בחודש שעבר כי הוא סקפטי בנוגע לכך שפייסבוק זיהתה רק 470 חשבונות שהיו קשורים להתערבות בבחירות האמריקאיות: "בצרפת הם השביתו 50,000 חשבונות", הוא אמר. "אני מתקשה להאמין שהם הצליחו לזהות רק 470 חשבונות באמריקה".

פייסבוק אומרת כי ההתערבות הפוליטית שלה תהווה מאמץ מתמשך שמטרתו "להילחם לצמיתות בחדשות השקריות".

"כמו שמארק אמר בשבוע שעבר, אנחנו לא רוצים שאף אחד ישתמש בכלים שלנו כדי להחליש את הדמוקרטיה", אומר אלן.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.