Forbes Israel Logo

לקנות אייפון בטהרן: למרות הסנקציות – עסקי אפל צומחים באיראן

מוצריה של ענקית המחשבים האמריקאית אפל נמכרים מזה שנים בחנות רמאדנמק. החנות מציעה ללקוחותיה אייפונים, אייפדים, אייפודים ומחשבים ניידים של החברה, במחירים המתקרבים מאוד לאלה של השוק האמריקאי של הרשת. אלא שרמאדנמק איננה חנות רגילה. זוהי אחת מ-100 חנויות בטהרן, בירת איראן המוכרות בגלוי, תחת עינו הפקוחה של הממשל הרודני במדינה את מוצריה של אחת הרשתות האמריקאיות הפופולריות ביותר בעולם. זאת, למרות שהמעצמה המערבית מנהיגה מזה שנים חרם כלכלי רחב על איראן. 

בראיון טלפוני לרויטרס אמר מג'יד טבסולי, בעל החנות: "העסקים משגשגים כבר שלוש שנים". לדבריו, בחנותו מועסקים 20 אנשי צוות שמוכרים את מוצרי אפל ללקוחות האיראנים מאז 1995. בין הלקוחות העסקיים הבולטים של החנות ניתן למצוא גם את הבנק המרכזי של איראן, מספר תחנות טלויזיה ממלכתיות ואף עיתונאים.


מוצרי אפל מגיעים לאיראן בעיקר בדרכים חשאיות | צילום: רויטרס

עסקי אפל באיראן פועלים מזה שנים למרות הסנקציות הכלכליות שמנהיגות נגדה ארה"ב ומדינות מערביות אחרות. הסנקציות הופעלו במטרה לנסות לעצור את תוכנית הגרעין האיראנית.על פי ההחלטה שהתקבלה בוושינגטון, אין אישור למכור מוצרים או שירותים לאיראן, אלא אם כן יש לכך אישור מיוחד של המשל האמריקאי. במוקד החרם נמצאים המוסדות הפיננסים והתעשייתיים של איראן, אלה שלטענת הממשל האמריקאי פעילותו מהווה מקור הכנסה מרכזי לתוכנית הגרעין במדינה. 


אולם קשרי המסחר בין חברות המחשבים והטכנולוגיה המערביות לבין המשווקים האיראניים נמשך כל העת, בעיקר באמצעות מעברים תת קרקעיים חשאיים של סחורות במזרח התיכון. אולם במקרה של אפל, חלק מהמוצרים של החברה, נמכרים לאיראן ישירות דרכה, באמצעות החנויות הוירטואליות שלה, אייטונס וחנות האפליקציות, אפסטור. לטענת מוכרי המוצרים, שוק ההורדות באיראן הולך וגדל בשנים האחרונות. הלקוחות האיראניים משתמשים בשמות בדויים וכתובות מחוץ למדינה בכדי לרכוש את מוצרי אפל וכן משלמים עליהם באמצעות כרטיסי אשראי זרים. 

לטענת דוברי אפל, הדבר נעשה ללא הסכמת החברה, שכן במחלקת בקרת הייצוא שלה, פועלים בהדיקות על מנת לא לאפשר לסחורות לצאת לאיראן ללא אישורים. אולם, עבור הלקוחות באיראן מוצרי אפל הפכו לנורמה, בקרב אלה אשר יכולים להרשות אותם לעצמם. המרכז בו נמכרים רוב מוצרי החברה באיראן הוא הקניון הטכנולוגי הגדול בטהרן, המהווה מוקד עניין גדול עבור הלקוחות במדינה. מדובר במרכז קניות מתפתח המרכז את כלל מוצרי הטכנולוגיה מכל הספקים הבינלאומיים הגדולים, כשאפל היא מהעיקריים שבהם.  


בנוסף, החנות של רמאדנמק מוכרת את מוצרי אפל ללקוחות גם באינטרנט. החנות המקוונת של העסק האיראני נראית כמו העתק כמעט מדוייק של האתר של אפל. ההבדל היחיד בין השניים הוא השפה הפרסית השולטת בחנות המקומית וההודעה המבהירה כי לאתר זה אין כל קשר לרשת המחשבים האמריקאית.

אולם כעת, עם הפעלתן של סנקציות כלכליות חמורות יותר על איראן על ידי ארה"ב ומדינות מערביות נוספות, נראה כי עסקי אפל מתחילים לאבד גובה במדינה. הגזרות החדשות שהטילו מדינות המערב, גרמו לצניחה בשער שלח המטבע האיראני המקומי, הריאל ובכך הן מקשות על משווקים איראנים לשלם על מוצריהן של החברות הזרות שהם קונים. 

חוסר תקשורת עם החברה האם מתסכל את המשווקים | צילום: רויטרס

עם זאת, טבסולי טוען כי למרות הגזרות הכלכליות החדשות, אין החלשות כלשהי במחזור המכירות, זאת בגלל אהבתם של הלקוחות באיראן את מוצרי הטכנולוגיה החדישים. אולם, כעת צריך משווק של מוצרי החברה להתמודד עם סיכונים רבים יותר בעת קנייתם, מה שעלול להוריד את המוטיבציה שלו לעשות זאת. 

כעת צריכים משווקי אפל המקומיים להעזר בתיירים שיוצאים מאיראן על מנת לרכוש את המוצרים האחרונים של החברה, זאת על מנת לעמוד בדרישה לגאג'דטים המתקדמים ביותר ולספקם בזמן מועט ובמחירים סבירים. בנוסף, הלקוחות האיראניים קונים באייטונס באמצעות כרטיסי אשראי זרים מגוון רחב של משחקים. מוצרי המוסיקה הם פחות פופולרים, מכיוון שבאיראן הם אסורים ולכן ניתן להשיגם בעיקר בצורה פיראטית. 

לדברי טבסולי, למרות שהוא נהנה מעבודתו ומרגיש מסופק מהאופן בו עסקיו משגשגים, כל עוד החרם הכלכלי על איראן ימשיך ולא ניתן יהיה ליצור קשר עם נציגי חברת אפל, העבודה בחנות תמיד תהיה מתסכלת וקשה ולא ברור כמה זמן הוא יוכל להמשיך לתפקד כך. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.