חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

לקראת ההצבעה: עיכוב חריג בפתיחת ישיבת הממשלה

מתיחות שיא לקראת הצבעת הממשלה על שחרור האסירים: ישיבת הממשלה המכריעה מתעכבת באופן חריג ותיפתח בחצי שעה איחור.

גורמים מדיניים מגדירים את הישיבה, שתחל בשעה עשר וחצי, "מהקשות שניהל נתניהו": "מדובר בישיבה דרמטית בה יבקש ראש הממשלה את אמון מליאת הממשלה בשיקול דעתה של ועדת השרים המצומצמת לענין האסירים הביטחוניים", אמרו הגורמים. "השחרור יהיה הדרגתי והמשכו יהיה מותנה בהתקדמות המשא ומתן. הפלסטינים והאמריקאים כאחד מבינים את זה, וגם השרים מקבלים הבהרה בנושא".

טרם הישיבה, כינס ראש הממשלה בנימין נתניהו את שרי הליכוד לדיון מקדים. ארבעה מתוך שרי הליכוד עודם מוגדרים כ"מתנדנדים" בסוגיית שחרור המחבלים, אחד – השר כץ – כבר הכריז על התנגדותו, ושניים תומכים במהלך: שר הביטחון יעלון והשר לעניינים אסטרטגיים שטייניץ.

11 חברי ממשלה, בהם נתניהו עצמו, יצביעו בעד ושבעה יתנגדו. ארבעת המתלבטים הם השרים סער, ארדן, לבנת ושלום, הנתונים מאז הלילה ללחץ אדיר של ראש הממשלה מצד אחד, ושל עשרות פעילי וחברי ליכוד, שלא מפסיקים לשלוח מסרים נגד שחרור האסירים, מן הצד השני.


צילום: מרק ישראל סלם

שר החינוך, הרב שי פירון, עשוי להימנע בהצבעה על שחרור האסירים, ולא לחבור לארבעת שרי יש עתיד הנוספים, התומכים בהצעה. בכך מצטמק הרוב של נתניהו לעשרה תומכים בלבד, מול שבעה מתנגדים וחמישה מתלבטים. פירון עצמו סירב להתייחס לשאלות עיתונאים בעניין.

הממשלה תצביע היום על כניסת ישראל למשא ומתן המדיני, העתיד להיפתח מחר, ועל הסמכת ועדת שרים לעניין שחרור האסירים, שחבריה יהיו נתניהו עצמו והשרים לבני, יעלון ופרי.

הממשלה לא תצביע על הרכב רשימת המשוחררים עצמו, והוא ייקבע על ידי הוועדה המיוחדת. כמו כן יצביעו השרים על חוק יסוד משאל העם, בעקבות הבטחתו של נתניהו כי יביא להכרעת העם כל החלטה משמעותית במגעים המדיניים.

בניגוד להחלטה השנויה במחלוקת על שחרור האסירים, בנושאים האחרים שיובאו להצבעה מובטח לנתניהו רוב: הודעתו על כניסת ישראל למשא ומתן עם הרשות הפלסטינית צפויה לקבל את תמיכת שרי הליכוד, יש עתיד והתנועה.

ההצבעה על משאל העם, שהעלו חברי הכנסת יריב לוין (ליכוד), אורית סטרוק ואיילת שקד (הבית היהודי), תתקל בהתנגדות שני שרי התנועה. עם זאת, יתמכו בה שרי הבית היהודי, מה שיאיץ את תהליך גיבושה כהצעת חוק יסוד ממשלתית.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן