Forbes Israel Logo

לשכת השמאים: הורדת הריבית היא הוספת שמן למדורת הנדל"ן

מדד המחירים לצרכן לחודש נובמבר שהפתיע וירד ב-0.5% ממשיך לעורר גלים. גורמים בשוק מעריכים כי נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, יאלץ להוריד פעם נוספת את הריבית.

"לנגיד בנק ישראל אין ברירה, והוא פועל בטווח שבין שתי מגמות מנוגדות", אומר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין אוהד דנוס. "מצד אחד עליו לעודד צמיחה, והריבית בארץ היא גבוהה ביחס למדינות מערב אירופה וארצות הברית, ואינה משרתת מטרה זו, ומאידך כל הפחתה בריבית היא חמצן נוסף למדורת הנדל"ן הגואה".

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

אך דנוס הבהיר שאין לו ביקורת על הנגיד בנושא זה, אלא דווקא על הממשלה. "סטנלי פישר הביע בשבוע שעבר את חוסר האונים שלו מכך שהצעדים שבידיו מוגבלים בהיעדר טיפול מספק מצד הממשלה בסוגיית ההיצע", אמר דנוס.

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין – דנוס | צילום: יח"צ

"צעדי הנגיד ברמת המאקרו ישפיעו על שוק הדיור וימשיכו לתמוך במחירי הדיור הגבוהים, אך זה קורה על רקע אוזלת ידה של הממשלה, שאינה מטפלת באמת בסוגיית ההיצע, ביצירת רפורמה בוועדות התכנון והבנייה ובשחרור חסמים נוספים של כח אדם ואשראי. הגיע הזמן שהממשלה, שבידיה מצוי המפתח, תגבה את הצהרותיה במעשים, כפי שעושה שר הבינוי והשיכון".

הדברים מצטרפים לדברים שנאמרו בפורום הנדל"ן – Dun's 100 של קבוצת דן אנד ברדסטריט שנערך שבוע שעבר בו דיברו בכירי הענף על כך שהפתרון נמצא בידיה של הממשלה: "הביקוש הוא אמיתי ולכן הצעדים שנוקט הבנק מוגבלים בכוחם", אמר תמיר דגן מנכ"ל שיכון ובינוי כשהתייחס לנסיונותיו של פישר לצנן את השוק. אורן הוד, מנכ"ל אפריקה ישראל מגורים הוסיף גם הוא: "המפתח לדירה נמצא בירושלים. כל עוד הריבון של רוב הקרקעות בארץ מחליט לא לשווק אותן, המחירים לא יירדו".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן