Forbes Israel Logo

מאבדים את הצפון: משהו יוצא דופן קורה לקוטב המגנטי של כדור הארץ

הקוטב המגנטי הצפוני של כדור הארץ נע כל כך מהר עד שהרשויות האמריקאיות הכריזו לאחרונה באופן רשמי על הגדרה מחודשת של מיקומו. מיקומם של הקטבים המגנטיים משפיע על יכולות חשובות כמו ניווט GPS ותקשורת. לכן, הנדידה הקיצונית של הקוטב המגנטי הצפוני מעוררת דאגה.

זו לא תפעה חדשה. בעבר הגיאולוגי של כדור הארץ התרחשו כבר נדידות במיקומם של הקטבים המגנטיים ואף תהליך של "היפוך קטבים" – הקוטב המגנטי הצפוני הופך לדרומי והדרומי לצפוני, אולם זה לא אירוע שכיח בסקלת הזמן האנושית.

התכונה המגנטית של כדור הארץ מקורה בשכבת מתכות נוזליות (בעיקר ברזל) שנעה בתוככי כדור הארץ סביב ליבה מתכתית מוצקה, כתוצאה מהסיבוב של הכדור סביב עצמו. בעקבות זאת נוצר שדה מגנטי בשל "אפקט הדינמו" והוא זה שמאפר לנו למשל לנווט באמצעות מצפן, שיצביע תמיד לעבר הקוטב המגנטי הצפוני של הכדור.

מיקומו החדש של הקוטב (הנקודה הלבנה במרכז) | מקור: NOAA NCEI/CIRES

בשל שינויים שונים בשכבת המתכות הנוזליות וסיבות נוספות שאינן ברורות לחלוטין, חלות תזוזות במיקומם של הקטבים המגנטים בתהליכים שמתרחשים לאורך אלפי שנים.

מה שקורה במאה השנים האחרונות הוא שמיקומו של הקוטב המגנטי הצפוני נע צפונה, ובשנים האחרונות נראה כי התהליך הזה מואץ מאוד. עד כמה? עד לפני 50 שנה היה נע הקוטב המגנטי כ-10 קילומטרים מדי שנה. בשנים האחרונות הוא נע כ-50 קילומטר בשנה מאיזור קנדה לכיוון רוסיה.

בתחילת החודש עודכן מיקומו של הקוטב המגנטי על ידי "המרכז האמריקאי הלאומי למידע סביבתי" (NCEI). למעשה, מה שמעודכן הוא "המודל המגנטי העולמי", מעיין מפה שמתארת את השדה המגנטי סביב כדור הארץ. המודל מעודכן בדרך כלל אחת לחמש שנים, אך השינוי המהיר שאנו עדים לו בשנים האחרונות אילץ את המדענים לעדכן את המודל כבר כעת, שנה לפני המועד הרגיל. 

לעדכון יש חשיבות רבה לעבודתם הסדירה של סוכנויות כמו NASA ורשויות תעופה לאומיות, וגם לדיוק הניווט של ה-GPS במכשירים הסלולריים שלכם, במיוחד אם אתם נמצאים בחלקו הצפוני יותר של כדור הארץ .

אלף שנה להתכונן

אך עם כל הכבוד לחוסר הנוחות שנגרם מתזוזת הקוטב, הבלאגן האמיתי עשוי להגיע אם יתרחש תהליך של היפוך הקטבים. התזוזה המהירה עשויה לרמוז על כך שאנחנו בדרך לשם, אבל אין שוב וודאות שהיפך אכן נמצא מעבר לפינה.

מדענים אמנם יכולים לקבוע מתי בעבר התרחשו היפוכים (באמצעות מדידת סלעים בעלי תכונות מגנטיות) אבל המידע הזה לא מאפשר לחזות מתי יתרחשו היפוכי קטבים בעתיד.

ההיפוך האחרון התרחש לפני 780 אלף שנה, ובמהלך 83 מיליון השנים האחרונות התרחשו לא פחות מ-183 היפוכים.

יכולות הניווט בסכנה? | צילום: Valentin Antonucci

אפשר להיות רגועים. היפוך קטבים הוא לא סצנריו של "סוף העולם". מאובנים שנבחנו מהתקופות בהן התרחשו היפוכים לא מראים על התרחשות קטסטרופות כמו הכחדה של מינים, פעילות וולקנית יוצאת דופן וכו'.

יחד עם זאת, יש את עניין הטכנולוגיה. כאן צפויות לצוץ בעיות קשות למדי. היפוך קטבים ישבש לחלוטין את כל מערכות הניווט התקשורת שלנו. הצד החיובי הוא שתהליך היפוך לוקח זמן. הרבה זמן – משהו כמו אלף שנים. כך שיש לנו זמן להתכונן. ובכלל, מי יודע איפה האנושות תהיה עוד אלף שנים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן