Forbes Israel Logo

מאניבול פינת כוכב נולד: כך משנה הסטטיסטיקה את עולם המוסיקה

בוקר חורף מעונן במטה חברת "הסאונד הגדול הבא" בניו יורק, והסצינה היא סטארט אפית לגמרי. הקירות חשופים, הבייגלים בחינם. המוסיקה שמתנגנת ברקע היא גילטי פלז'ר: להקת אן סינק, לכבוד ההכרזה על אלבום חדש של חבר הלהקה לשעבר ג'סטין טימברלייק.

אך העובדים לא מאזינים למוסיקה רק לשם הנאה. הפלצט של הזמר מרקיע שחקים ומאפיל על צלילי המקלדות, ועובדי הסאונד הגדול הבא מכמתים את השפעת החדשות על האלבום הבא, סופרים 308,200 עוקבים בטוויטר, 335,800 צפיות לעמוד הוויקיפדיה שלו ו-4.6 מיליון צפיות יותר מאשר בשבוע שעבר באתר המוסיקה ויוו של סוני – מידע שלא היה קיים בפעם האחרונה שבה יצא אלבום של טימברלייק ב-2006.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

"בעולם ההוא המאזין שמע שיר ברדיו, ורץ לחנות", אומר אלכס וויט, בן 26, שהיה אחד מקימי החברה לפני ארבע שנים. "היום הצרכן נכנס לשירות הסטרימינג ספוטיפיי ושומע את כל המוסיקה של טימברלייק, אחר כך עוקב אחריו בטוויטר כדי לראות עדכונים בזמן אמת וצופה בסצינות מאחורי הקלעים ביוטיוב. זו חווית משתמש שונה בתכלית, אך התעשייה עדיין צריכה לעקוב אחר ההתנהגות הזאת".

החברה של ווייט מבצעת את המעקב הזה. הדבר דומה לסרט מאניבול, שדן באופן שבו שינתה הסטטיסטיקה את ענף הבייסבול – רק במוסיקה. הסאונד הגדול הבא מחשבת את כל המידע הקיים ברשת – שירות המוסיקה פנדורה, לייקים בפייסבוק, הורדות דיגיטליות – ואורזת אותו בחבילה אחת. עבור 20 דולר לחודש, הסקאוטים של עולם המוסיקה (מנהלים, סוכנים, מפיקים ובכירים בחברות התקליטים) יכולים להשתמש בשירות בתקווה למצוא את הג'סטין טימברלייק הבא.

עסקי המוסיקה בשלים לשינוי. לפי מחקר שנערך בארה"ב, שוק גילוי האמנים ופיתוחם מגלגל 4.5 מיליארד דולר, והסאונד הגדול הבא חוסכת חלק ממלאכת הניחושים. לדוגמא, החברה מצאה כי למוסיקאים אשר מגיעים ל-20 אלף מעריצים בפייסבוק בתוך חודש יש סיכוי של פי ארבעה להגיע לבסוף למיליון לייקים. הסאונד הגדול הבא מבטיחה לחזות מכירת אלבומים בדיוק של 20% עבור 85% מהאמנים, מה שנותן לחברות התקליטים מושג טוב יותר לגבי ההחזר על ההשקעה שלהם.


בראד פיט מתוך הסרט "מאניבול". כל הבכירים בחברה צפו בו | צילום: יח"צ

אולם בדיוק כפי שלשיטות הניתוח הסטטיסטיות לקח זמן לחדור לתוך ענפי הספורט המקצועני, גם השיטות של הסאונד הגדול הבא לא תמיד התקבלו בהבנה על ידי בכירים בתעשיית המוסיקה, אשר התגאו עד כה ביכולתם לחזות הצלחה על סמך תחושות בטן.

למרות הסקפטיות, וויט מצליח לגרום לבכירים להקשיב. הוא חתם על עסקות בשווי מיליוני דולרים עם שתי חברות ענק, ועם לייבלים רבים של חברה נוספת.


צילום מסך

"בשנה האחרונה רוב חברות התקליטים החלו להשתמש בכלים מהסוג הזה", אומר ג'ייסון פיינברג, סגן נשיא האסטרטגיה הדיגיטלית בחברת התקליטים אפיטף. "הסאונד הגדול הבא משאירה לכולן אבק".

בינתיים, יש נתונים שצריך לעבד, ושורות החברה מתמלאות בעובדים חדשים, ש"נגנבו" מאפל, מיקרוסופט, וויליאם מוריס, ה-NSA ואפילו הניו יורק יאנקיס. וויט מודע למורשת ה"מאניבול" של החברה שלו – ביום שבו יצא הסרט לבתי הקולנוע, לקח וויט את כל מועצת המנהלים לצפייה משותפת. 

"עידן המידע כבר שינה תעשיות בעבר", הוא אומר. "מוסיקה היא הבאה בתור".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.