Forbes Israel Logo

מבקר המדינה: תת ייצוג של נשים בדרג הגבוה במגזר הציבורי

מבקר המדינה השופט בדימוס יוסף שפירא פרסם היום (ג') את הדו"ח על ייצוג נשים בתפקידים בכירים בשירות המדינה, ממנו עולה כי קיים תת-ייצוג של נשים בדיגי הניהול הבכירים.

על פי הדו"ח אף שבשנת 2011 שיעור הנשים בכלל השירות הציבורי עמד על 64%, שיעור בדרג הבכיר עמד על 32%-34% בלבד, בדרג השני על 36% ובדרג השלישי 39%-44%. עוד צוין כי אם מנכים את העובדים בדירוג המשפטנים, שיעור הנשים קטן עוד יותר ועומד על 13% בלבד בדרג הבכיר.

לטענת שפירא: "נתונים אלה מלמדים על יחס הפוך בין שיעור הנשים לבין בכירות הדרג הניהולי. ככל שהדרג בכיר יותר – שיעור הנשים בו קטן יותר". עוד הדגיש כי בין השנים 2008-2011 כמעט שלא חל שינוי בשיעור הנשים בכל אחד מדרגי הניהול הבכירים בשירות המדינה.

המבקר הוסיף כי למרות פסיקת בג"ץ כי על שרי הממשלה מוטלת חובה לפעול לייצוג הולם של נשים בגופים הציבוריים "ממשלות ישראל לדורותיהן לא פעלו ולא גיבוש מדיניות לאומית ברורה ומוצהרת בנושא".


שפירא. דוח עגום על הנשים במגזר הציבורי | צילום: יח"צ

עוד עולה מהדו"ח כי באיוש משרת המנכ"ל במשרדי הממשלה קיים תת ייצוג בולט של נשים וכי במועד סיום הדו"ח ב-2011, בקרב 27 המנכ"לים של משרדי הממשלה היו רק ארבע נשים.

בנוסף, בבתי החולים הממשלתיים הועסקו במועד הביקורת כ-3,100 רופאים. מתוכם רק 1,500 רופאות והייתה נפקדות מוחלטת של נשים בתפקיד מנהל בית החולים ונוכחות דלה גם בקרב סגני המנהלים: מבין 21 סגנים רק חמש נשים. בתפקיד ניהול בכירים של מערכים ותחומים בבתי החולים הממשלתיים חלקן של הנשים הוא 9% בלבד.

המבקר מצא עוד כי קיימת אפליה במשטרת ישראל, בה 23% מהשוטרים בתפקידי מטה ושיח הן נשים, אך ייצוגן בתפקידים בכירים נמוך מאוד ולעתים לא קיים. המבקר מדגיש כי: "קיים חשש כי בצמרת הארגון לדורותיה שוררת תרבות מושרשת של אפליית נשים".

לכתבה בדה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.