חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

מגדר ושכר: מה ניתן ללמוד מתביעה נגד מייקרוסופט על העסקת נשים?

במסגרת תביעה מתמשכת, שטוענת לחוסר איזון מגדרי בשורות מייקרוסופט, הגישו עורכי הדין שני מחקרים שמלמדים כי סולמות הקידומים והשכר של החברה עוד זקוקים לעבודה רבה.

כפי שפורסם באתר Slate בשבת האחרונה, שני דו"חות המנתחים את הדינמיקה המגדרית ואת ההון העצמי של מיקרוסופט הוגשו לבית המשפט המחוזי של ארה"ב במדינת וושינגטון, במסגרת התיק מוסוריס (Moussouris) נגד מייקרוסופט, ושניהם מותחים ביקורת על ענקית הטכנולוגיה.

מייקרוסופט. מתמודדת עם תובענה יצוגית | צילום: Shutterstock

הדו"ח הראשון, שחובר על ידי הנרי פרבר, פרופסור לכלכלה מפרינסטון, בחן נתונים הנוגעים לפיצויים, קביעות, טווח הגילאים, ביצועים, מיקום גיאוגרפי ומשתנים נוספים של יותר מ-16 אלף עובדים בחברה בין השנים 2010-2016. לפי הניתוח של פרבר, נשים בתפקידים טכניים מדרג נמוך עד בינוני במייקרוסופט "מקבלות בממוצע שיפוי נמוך יותר מגברים שמקבילים להן במשרה, והשונות הזו ברמות השכר היא מובהקת סטטיסטית".

כמו-כן, הדו"ח מצא שלנשים שמועסקות במשרות מדרג נמוך עד בינוני בחברה "יש הסתברות נמוכה יותר באופן מובהק סטטיסטית לקבלת קידום", בהשוואה לגברים.

הממצאים הללו עולים בקנה אחד עם ממצאיו של הדו"ח השני, שהוכן על ידי אן מארי ראיין, פרופסורית לפסיכולוגיה מאוניברסיטת מישיגן סטייט. הדו"ח מצא כי מייקרוסופט "אינה מספקת הנחיות ברורות, הקשורות לעבודה, לגבי הדרכים שבאמצעותן ניתן להבדיל בין רמות שונות בשלבי הקריירה של העובדים, שעל בסיסן מתקבלות בחברה ההחלטות לגבי שיפוי כלכלי". לפיכך, החברה אינה מביאה בחשבון את ההטיות שכבר הוכח שניצבות בפני נשים בהערכות סובייקטיביות של עבודתן.

דובר מטעם מייקרוסופט הגיב לטענות באמצעות דואר אלקטרוני ומסר: "בחנו את טענות התובעים ואנו מאוד לא מסכימים עם הדברים המועלים במסגרת התיק, מפני שהנתונים, ופרטי מידע נוספים, המוצגים בו שגויים. תגובת ההגנה תימסר בבית המשפט".

עוד נאמר בחברה כי יש לה "מחויבות חזקה מאוד לבניין כוח עבודה מגוון וכוללני, שבו לכל העובדים יש הזדמנות להצליח"; שהיא "לומדת באופן קבוע כיצד לשפר" את תהליך ההכשרה ואת שיעורי הייצוג שלה; וכי היא תספק מידע משל עצמה בנושא בבית המשפט.

התיק, שהתובעות הפכו אותו לאחרונה לתיק של תובענה ייצוגית, בשמן של כ-8,360 קולגות שלהן, הוגש לראשונה ב-2015 על ידי חוקרת הביטחון קייטי מוסוריס, ועד מהרה גדל וכלל בתוכ שתי נשים נוספות שעבדו בחברה. כפי שדיווח ה-Slate, מוסוריס מוכרת היטב בתחומה, כשאחת מהנקודות שעליהן היא זכתה בקרדיט היא ההשקה הראשונה של "תכנית ציידי התקלות של מייקרוסופט" ב-2013.

2017, ענקית טכנולוגיה מערבית, ונשים עדיין מרוויחות פחות | צילום: Shutterstock

בין היתר, התביעה גורסת כי שיעורי השיפוי והקידום הנמוכים יותר של נשים בהשוואה לגברים, נגרמים מההטיות המגדריות שאינן נלקחות בחשבון במייקרוסופט ומתפשטות בתרבות התאגידית שלה.

פרבר אמר שפערי השכר המגדריים במייקרוסופט "נמשכים גם כששולטים במשתנים סטנדרטיים של הון אנושי, מיקום, דוחות ביצוע, וסוג העבודה שכל עובד עושה", לרבות כותרות התפקיד של העובדים (שמוגדרים במייקרוסופט בהתבסס על "שלבי הקריירה" שלהם. נשים תמיד ממוקמות בשלבים הללו, לפי טענתו של פרבר, נמוך יותר).

בין ארבעת שלבי הקריירה הנמוכים ביותר של החברה, נשים מהוות רק 20% מהעובדים לפי פרבר, וברמה מספר 67 (רמת הקריירה הגבוהה ביותר שנמצאו בה פערי שכר מגדריים), הן מהוות 6.7% בלבד. בדיווח של Buzzfeed אף הגדילו לשער, והעלו את האפשרות שבצמרת החברה יש פחות פערי שכר, פשוט מכיוון ששם יש עוד פחות נשים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן