Forbes Israel Logo

מגזין פורבס ארה"ב בפרסום מיוחד: 12 החברות המבטיחות בישראל בתחום הסיוע לבעלי מוגבלויות

בין שלל האזכורים הביטחוניים והמדיניים, נחמד לגלות מדי פעם גם אזכור אוהד לישראל בתקשורת הבין לאומית. לרוב, אזכורים כאלה מגיעים כולם מאותו התחום: הטכנולוגיה המתפתחת, כשישראל מוזכרת פעם נוספת כ"אומת הסטרט-אפ", והיזמים הצעירים ופורצי הדרך מישראל קוטפים לא פעם את תואר "היזמים המוצלחים בעולם". כעת מגיע סיקור אוהד נוסף, גם הוא בתחום הטכנולוגי, אך ממוקד בהרבה: בכתבה מיוחדת של מגזין פורבס בארה"ב, נסקרו 12 חברות ישראליות חדשות, מבטיחות ופורצות דרך, אשר לכולן מכנה משותף בולט – כולן מסייעות לבעלי מוגבלויות שונות.

סצנת ההיי-טק הישראלית, כאמור, כבר זכתה לשם ברחבי העולם כולו. ה"אומץ" של היזמים הישראלים, הנחישות, היצירתיות והמקצועיות של יזמי ארצנו כבר זכו למעריצים ברחבי העולם כולו, והוכחות לאיכויות הקיימות פה ניתן למצוא חדשות לבקרים, כשחברות מובילות מרחבי העולם בוחרות להשקיע או לרכוש חברות ומיזמים שונים כחול-לבן, במגוון אדיר של עסקאות קטנות וגדולות (רק הבוקר התבשרנו על דוגמא נוספת, כשענקית שירותי הענן דרופבוקס הודיעה על רכישת חברת CloudOn הישראלית).

הכתבה הנוכחית עוסקת, כאמור, בתחום ממוקד בהרבה. כתב המגזין בחר להתמקד ב-12 חברות מיוחדות, אשר לצד הפוטנציאל הכלכלי האדיר אשר טמון בהן, הן מגלמות גם פוטנציאל משמעותי לסיוע של ממש לחייהם של מיליוני בני אדם ברחבי העולם. חברות כאלו שואפות לרתום את הקידמה הטכנולוגית, ולצד מנגנוני רווח משמעותיים שואפות גם "לעשות טוב" ולסייע לבני אדם הזקוקים לכך. ב-25 בחודש פברואר, נערוך כנס מיוחד בתיאטרון הבימה בת"א אשר יעסוק כולו ביזמות חברתית טכנולוגית, ובמיזמים פורצי דרך אשר מנצלים את התקדמות הטכנולוגיה בכדי לסייע לאחרים – ולהרוויח מכך גם כסף.

לפרטים ולהרשמה לכנס – לחצו כאן

גם אתם יזמים חברתים? הירשמו לתחרות הסטרט-אפים של מגזין פורבס!

בישראל פועלות עשרות חברות צעירות בתחומים אלו בדיוק. כנראה שהשילוב בין "המוח היהודי" על שלל הפטנטים שלו, אותה יצירתיות פורצת דרך אשר מוזכרת תמיד ביחס לסצנת ההיי-טק בישראל, ויזמים רבים מלאים בכוונות טובות מצליח להפוך את ישראל למוקד עולמי של חדשנות טכנולוגית המסייעת לבני אדם ולבעלי מוגבלויות, ולהפוך אט אט לשם דבר בעולם כולו.

מעצמת טכנולוגיה חברתית | צילום: thinkstockphotos

אלו הן 12 החברות עליהן הצביע המגזין כחברות המובילות והמבטיחות הפועלות בתחום בישראל:

1. ReWalk. כל כך הרבה כבר נכתב על המיזם פורץ הדרך ומעורר ההשראה של היזם עמית גופר, אך נראה כי לאיש לא באמת נמאס לשמוע ולהיווכח פעם נוספת כמה גדולה הרוח האנושית. לאחר שהיה מעורב בתאונת דרכים קשה ונותר משותק לכיסא גלגלים, הקים גופר את חברת ReWalk. החברה למעשה מייצרת שלד חיצוני, אשר משמש כרגליו החדשות של הנכה. באמצעות מערכת מפרקים מתקדמת והנעה באמצעות סוללה, המערכת מאפשרת לנכה לשוב ולהתהלך (באמצעות קביים). התהליך עדיין לא מושלם, אך לאחרונה קיבלה החברה את אישור מנהל התרופות האמריקאי, והמערכת כבר זמינה לרכישה ברחבי העולם. במהלך השנה החולפת היא רשמה גם הנפקה מוצלחת בניו יורק, ואנליסטים רבים ברחבי העולם חוזים לה עתיד וורוד במיוחד.

2. UpNRide. חברת ReWalK אמנם עשויה לשנות את חייהם של מיליוני משותקים ברחבי העולם, אך השלד המדובר טומן בחובו גם חיסרון משמעותי: הוא מחייב שימוש נרחב בידיים. לכן, גופר המשיך והקים חברה נוספת, אשר שואפת לתת פיתרון גם עבור משותקים בכל 4 הגפיים. החברה החדשה מייצרת מוצר אשר מזכיר מעט את הסאגווי המוכר, ושואפת לסייע למשותקים בכל הגפיים להצליח להתרומם ולהתנייד באופן עצמאי. מעבר לשדרוג הממשי באיכות החיים, היתרונות הרפואיים של עמידה (או הימצאות הגוף במצב מאונך) הם אדירים, ורופאים מעריכים כי מוצר שכזה יוכל לשפר משמעותית גם את מצבם הבריאותי של מיליוני משותקים.


3. Sesame Phone. אחת הטכנולוגיות המדוברות ביותר עשויה גם היא לשנות את חייהם של מיליוני משותקים ברחבי העולם – ולאפשר גם להם ליהנות מהסמארטפונים המשוכללים אשר שוטפים את השוק. המכשיר אשר פיתחו בחברה מאפשר למשותקים בידיהם להפעיל באופן מלא ועצמאי את הפונקציות השונות של הסמארטפון – לרבות חיוג, כתיבת הודעה, כתיבת דוא"ל, משחקים שונים ועוד שלל אפליקציות. היכולת לעשות זאת מתאפשרת בזכות שילוב בין טכנולוגיות ציווי קולי לבין טכנולוגיה מתקדמת שפיתחו לשליטה באמצעות תנועות הראש, והם צפויים להביא את בשורת הטכנולוגיה למיליוני משותקים במהלך השנים הקרובות.

4. OrCam. המיזם הנוכחי שואף להפוך ל"עיניים של העיוורים" – ולסייע גם לעיוורים לקרוא ולהתמצא היטב בעולם. החברה פיתחה מכשיר מיוחד, קומקפטי ונוח להפעלה, אשר מצלם את הנעשה מולו. באמצעות טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי טקסט וחפצים שונים, המכשיר ממיר טקסט אשר נמצא מולו, ומקריא אותו באוזניה מיוחדת לאדם אשר עושה בו שימוש. כך, יכולים עיוורים "לקרוא" טקסטים המונחים לפניהם – החל מספרים, דרך עיתונים, צגי מחשב ועד לתוויות מוצרים בסופרמרקט. בחברה מקווים להכניס לשימוש גם טכנולוגיות נוספות בעתיד דוגמת טכנולוגית זיהוי פנים, אשר תוכל לסייע לעיוורים לזהות מי האדם אשר עומד לפניהם.

5. Talkitt. אנשים אשר סובלים מליקוי דיבור נתקלים בקשיים רבים בהפעלת מערכות השליטה הקולית במכשירים הטכנולוגיים השונים. בחברה פיתחו טכנולוגיה חדשה, אשר מצליחה לזהות את העיוות בדיבור ולתרגם את דבריהם לדיבור מובן וברור – וכך לסייע להם להפעיל את המכשירים השונים, ובמקרים חמורים אף מסייעת להם להמיר את דבריהם לטקסט ברור ופשוט לקריאה עבור שותפם לשיחה. כבר לאחר ששיחררה את גרסת הבטא שלה, החברה זכתה בפרס "חביבת הקהל" בתחרות יוקרתית אשר ערך מגזין ה"וול סטריט ז'ורנל", וההערכות הן כי במהלך השנה הקרובה המוצר, אשר מתאים לכל שפה ולכל מכשיר מכל סוג, יצא לשוק בסערה. 

6. Upsee. הפיתוח הנוכחי אמנם לא עושה שימוש בטכנולוגיה מתקדמת, אך גם הוא עשוי לשנות לחלוטין את חייהם של ילדים ברחבי העולם כולו, אשר סובלים ממוגבלויות הליכה שונות. באמצעות מתקן מיוחד, יכולים ההורים "לחבר" את ילדיהם אליהם – ולהוליך אותם בצמוד אליהם. כך, גופם של הילדים זוכה לתמיכה מלאה ולהכוונה מגופם של המבוגרים, ותנועת ההליכה משתרשת ומשתפרת רבות לאורך הזמן.

7. Timocco. אחת הבעיות המוכרות בקרב ילדים אשר סובלים מתסמונות דוגמת הפרעת קשב וריכוז, אוטיזם, וכו' היא הקושי בעידוד המוטיבציה להשתתף באופן פעיל בטיפולים שונים לפיתוח היכולות הקוגניטיביות שלהם. לכן, החברה פיתחה שורת משחקים אינטראקטיביים, אשר מפתחים את אותן יכולות בקרב הילדים – והכל במסגרת משחקים מהנים, אשר מעודדים את הילדים להמשיך ולשחק ולהשתתף מרצונם ובאופן פעיל בפעילות.

8. Project Ray Smartphone. מכשיר הסמארטפון "ריי" הוא המכשיר הראשון בעולם אשר מותאם באופן מלא לצרכי העיוורים. באמצעות עיצוב מיוחד, תוכנה אשר פיתחו בעצמם, מגוון אפליקציות ייעודיות וטכנולוגיות מתקדמות לשליטה קולית, המכשיר הנייד נועד לאפשר גם לעיוורים לשלוט בעצמם ובאופן עצמאי במכשיר הסמארטפון אשר מונח בכיסם.

9. EyeMusic. באחד המאמרים המדוברים שפרסם לאחרונה מגזין ה"נשיונל ג'יאוגרפיק" הנחשב, תיאר כתב המגזין כיצד אישה עיוורת מלידה הצליחה בניסיון בודד לבחור תפוח אדום יחיד אשר הונח בארגן בין עשרות תפוחים ירוקים. המהלך המדובר הזה הזניק לתודעה את הטכנולוגיה אשר עומדת בבסיס הצלחתה של האישה – היא פיתוחו של חוקר המוח מהאוניברסיטה העברית, אמיר עמדי. הרעיון בבסיס הטכנולוגיה הוא המרה של תוכן ויזואלי לסאונד – כשהאפליקציה "מתרגמת" תכנים ויזואליים דוגמת צבע, מרקם וכו' לצלילים שונים. "הרעיון הכללי הוא שלא צריך ללמד את המכשיר על כל פרט חדש. אפשר ללמד אותו את העקרונות המנחים – ממש כמו שהמוח האנושי לומד את העקרונות האלו ומשלב את כולם ביחד", מסביר עמדי.

10. עדשות מגע ביוניות. פרופסור זאב זלבסקי מאוניברסיטת בר אילן אמנם נמצא בתחילת הדרך, אך הוא משוכנע כי הוא מסוגל ליצור עדשות מגע מתקדמות, אשר ייצרו צורות מורכבות על משטח העין, וכך יתרגמו את הצורות אשר נמצאות לנגד עיניו של המשתמש באופן ישיר. מדובר במעין כתב ברייל מתקדם – כשבמקום מישוש באמצעות האצבעות, הטכנולוגיה החדשה אמורה לתרגם חומר ויזואלי אשר תקלוט מצלמה זעירה על משקפיים אשר יינשא המשתמש, לכדי צורות אשר יוטבעו היישר על משטח העין שלו.

11. Nano Retina. החברה רותמת את תחום הננו-טכנולוגיה המתפתח, בכדי להצליח להשיב לעיוורים את מאור עיניהם. בחברה פיתחו שבב זעיר ומתקדם, אשר לטענתם ניתן יהיה להשתילו על קרנית פגומה – ולהחליף את פעילותה. השתל אמור למעשה לשמש כקרנית חדשה עבור העין – וביכולתו להחזיר את יכולת הראיה הן לעיוורים אשר סובלי מבעיות קרנית, והן לעיוורים אשר סובלים מבעיות נוירולוגיות שונות, שכן השתל יתרגם את גלי האור לכדי זרמים חשמליים אשר הוא יוכל לשדר למוח.

12. Inpris. אם חברות שונות אשר הוזכרו כאן מנסות לפתח טכנולוגיות אשר יסייעו לעיוורים להפעיל מכשירים שונים ללא הצורך לגעת בהם – המיזם הנוכחי רוצה לעשות ההפך. גם המיזם הנוכחי שואף לסייע לאוכלוסיית העיוורים להפעיל באופן עצמי מגוון רחב של מכשירים וטכנולוגיות מתקדמות – אך הפעם, הם רוצים שהם כן יגעו בלוח הפעלה מיוחד. ויגעו כמה שיותר. בניגוד למכשירים המוכרים לנו, אשר דורשים לחיצה מדויקת על מסכי המגע, החברה מפתחת מסך מגע אשר ידע לזהות תנועות שונות אשר יעשה המשתמש. כך, למשל, לחיצה באמצעות הזרת והקמיצה תוכל להפעיל אפליקציה מסוימת. תנועת הפרדה בים האצבעות תוכל לסגור את האפליקציה. וכך הלאה: בחברה פיתחו כבר מעל 16,000 צירופים שונים באמצעות כפות הידיים, כך שכל שישאר למשתמש יהיה להגדיר את הפעולות אשר יופעלו עם כל צירוף, ולהתחיל להשתמש במכשירים באופן שוטף ועצמאי.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.