Forbes Israel Logo

מדובאי ועד קהיר: הסטארט-אפים המובילים בעולם הערבי

ישראל היא אומנם מעצמת סטארט-אפ במזרח התיכון, אבל היא ממש לא היחידה שמתנהל בה אקוסיסטם טכנולוגי תוסס. אלה הסטארט-אפים המבטיחים בעולם הערבי

עם התפשטות מגפת הקורונה במחצית הראשונה של 2020, האקוסיסטם של חברות הסטארט-אפ בעולם הערבי נאלץ להסתגל במהירות כדי לענות על אתגרי המציאות המשתנה. עם זאת, בעוד שהתחזית אולי נראתה עגומה, סטארט-אפים רבים הצליחו למצוא הזדמנויות לצמיחה, במיוחד בשווקים המקוונים.

תיאבון המשקיעים שינה את כיוון פעולתן של קרנות ההשקעה ליצירת גל חדש של סטארט-אפים ממגזרים כמו פינטק, אגרו-טק, פרופ-טק, תחבורה, משלוחים, מסעדות ומטבחי-ענן.

קרוב למיליארד דולר – זהו סך ההון המצרפי שגייסו העסקים ברשימת "הסטארט-אפים הממומנים ביותר במזרח התיכון 2020" – לא כולל ישראל כמובן. עשרת  הסטארט-אפים המובילים ברשימה המבטיחה הזו גייסו כ-546 מיליון דולר. כיוון שסטארט-אפים רבים נמצאים כעת בעיצומם של השלבים הסופיים בסבבי מימון – הצפי הוא שהנתון הזה עוד יגדל עד סוף השנה

ידידתנו החדשה, איחוד האמירויות, מחזיקה בסביבת הסטארט-אפ הפעלתנית ביותר ובפער ניכר על גבי שאר המדינות שברשימה – כמעט פי חמישה מסעודיה שבמקום השני. בשכנה מצרים רשומים ארבעה סטארט-אפים מתוך ה-50 המובילים, בירדן שלושה, בלבנון שניים, ולכווית נציגות אחת ברשימת המובילים.

שבע מתוך עשרת הסטארט-אפים בעשירייה המובילה מגיעים מאיחוד האמירויות – כאשר בראש רשימת החברות ניצבת חברת הסטארט-אפ Pure Harvest Smart Farms מאבו-דאבי שמובילה את הרשימה לאחר שהבטיחה כ-136 מיליון דולר כדי לתדלק את תוכנית ההתרחבות השאפתנית שלה. Nana, פלטפורמת הסחר המקוון, היא הסטארט-אפ הסעודי הממומן ביותר ברשימה לאחר שגייסה כ-29 מיליון דולר.

המשקיעים הפעילים ביותר בסטארט-אפים שברשימה הם קרנות ההשקעה והאקסלורטורים 500 Startups, RAED Ventures ו-Wamda Capital.

מתודולוגיה

הסטארט-אפים שברשימה נבחרו לפי מתודולוגיה שפתח צוות Forbes Middle East, היושב בדובאי. חברות הסטארט-אפ היו צריכות להיות בנות לא יותר משבע שנים ולהשלים גיוס של לפחות 5 מיליון דולר במימון כולל ממשקיעים חיצוניים, למעט מניות והלוואות מייסדים. אלה הם עשרת הראשונים:

1. Pure Harvest

Pure Harvest משתמשת בטכנולוגיית חקלאות בסביבה מבוקרת כדי לייצר פירות וירקות טריים במתקני חממות הייטק. על פי החברה, כיום היא מייצרת למעלה מ-20 זני עגבניות ושישה זני תותים. המייסדים המשותפים רוברט קופסטאס וסקיי קורץ נפגשו באמצעות רשת הבוגרים של אוניברסיטת סטנפורד בשנת 2016 – מחמוד עדי הצטרף לקבוצה באותה שנה. החברה קיבלה מימון ראשוני בשנת 2017, ובמרץ 2018 היא החלה בבניית חממת ההייטק הראשונה שלה באבו דאבי. באפריל 2020 הודיעה Pure Harvest על סבב גיוס בסדרה A של 110 מיליון דולר בהובלת חברת ההשקעות הבינלאומית Wafra. כעת יש לה תוכניות להתרחב לכווית.

2. Swvl

מאז השקתה בשנת 2017, אפליקציית הנסיעות Swvl הקימה רשת של למעלה מ-600 קווים בקהיר ובאלכסנדריה, והושקה לאחרונה בקניה ובפקיסטן. Swvl מאפשרת לנוסעים לחלוק נסיעות אוטובוסים במחיר זול עד 70% מאפליקציות אחרות. בשנת 2019 החברה הבטיחה את אחד מסבבי מימון B הגדולים באזור, עם גיוס של 42 מיליון דולר. החברה מתכננת להשתמש במימון כדי להרחיב את מעמדה העולמי ולהביא את השירות לעוד שווקים הסובלים מתשתית תחבורה ציבורית לקויה.

3. Kitopi

Kitopi מפעילה 30 מטבחים ברחבי ארה"ב, ערב הסעודית, בריטניה וכווית, ומבצעת שיתוף פעולה עם יותר מ -120 מסעדות. חלק מלקוחותיה כוללים את Operation Falafel, Pizza Express, Right Bite ו- UNDER500. בשנת 2020 גייס הסטארט-אפ 60 מיליון דולר ממשקיעים, כולל Lumia Capital האמריקאית, שהשקיעה בעבר ב- Careem. Kitopi הכריזה כי תשתמש במימון זה לפתיחת 50 מקומות נוספים בארה"ב ומאה ברחבי העולם עד סוף 2020.

4. SellAnyCar.com

חברת SellAnyCar.com גייסה 35 מיליון דולר בשנת 2020 והביאה את סך המימון שלה ל -50 מיליון דולר. החברה מתכננת להשתמש בהון החדש כדי להאיץ את הצמיחה ברחבי מדינות ה-GCC (כווית, ערב הסעודית, איחוד האמירויות, עומאן, בחריין וקטר), כולל פתיחת 100 סניפים בערב הסעודית, והעסקת יותר מ -300 עובדים נוספים. ילצין הקים בעבר את מועדון הקניות הפרטי המקוון, Sukar.com, שנמכר מאוחר יותר ל- Souq.com של אמזון.

5. Traveazy

קבוצת Traveazy מקבוצת דובאי מציעה חבילות נופש ופנאי עם מאפיינים ידידותיים למוסלמים ללקוחות B2C ו-B2B שלהם באמצעות שני המותגים שלה "HolidayMe" ו- "UmrahMe. "UmrahMe, שהושקה בשנת 2018, הפכה לאחת משלוש החברות היחידות שהוסמכו על ידי הממשלה בסעודיה  למכור שירותים לסוכני נסיעות גלובליים, ותפסו 70% ממניות ההכנסות של Traveazy. הקבוצה משרתת יותר משני מיליון מטיילים מדי שנה עם נוכחות ביותר מ-75 מדינות ומשרדים באיחוד האמירויות הערביות, ערב הסעודית, מצרים, הודו וסינגפור, על פי החברה.

6. Bayzat

Bayzat מספקת שירותי משאבי אנוש אוטומטיים לעסקים, כולל שכר עבודה, הטבות לעובדים והטבות ביטוח. באוקטובר 2019 היא הודיעה על סבב מימון B של 16 מיליון דולר בהובלת Point72 Ventures ו- Mubadala. החברה גייסה עד כה סך של 31 מיליון דולר, עם תוכניות להשקיע את התמורה בטכנולוגיה ובחוויית לקוח.

7. TruKKer

חברת TruKKer מנהלת ציי משאיות להובלת מטען על פי דרישה, בארבע מדינות במזרח התיכון, כאשר סעודיה מייצגת את השוק הגדול ביותר שלה. כיום יש לה יותר מ-22,000 משאיות ברשת שלה והיא משרתת יותר מ -350 עסקים ברחבי האזור.

8. Nana

מאז השקתה בשנת 2016, Nana ביססה את עצמה כפלטפורמת סחר מקוונת מובילה בסעודיה, המשרתת 14 ערים ברחבי הממלכה. על פי החברה, היא שילשה את מחזור המכירות שלה במהלך השנה האחרונה, וכן שיתפה פעולה עם סופרמרקטים גדולים כמו Carrefour, Panda, Spar, Farm Superstores ו- Manuel. בשנת 2020 גייסה Nana 18 מיליון דולר כדי להתרחב ברחבי ערב הסעודית ובעולם. מטרתה היא לספק 100,000 הזמנות מדי חודש לקונים באבו דאבי עד סוף 2020. המייסד השותף סמי אללווה ייסד בעבר את Sadeem, חברת פתרונות לניהול ענן.

9. PayTabs

חברת PayTabs מתמחה בפתרונות תשלומי B2B, ועד כה רשמה פעילות ב-168 סוגי מטבעות ב-49 ענפי תעשייה שונים. לאחר שהבטיחה סבב גיוס של 20 מיליון דולר בשנת 2017, PayTabs התמקדה בהתרחבות ברחבי מחוז MENA, דרום מזרח אסיה, וכמה מדינות באפריקה ובאירופה. יש לה משרדים באיחוד האמירויות. ונוכחות בהודו, בפיליפינים ובבחריין.

10. Halan

Halan מפעילה את אפליקציית הרכיבה הדו-גלגלית שלה במצרים ובסודן, ומתכננת להתרחב לאתיופיה. בשנת 2020 היא גייסה 14 מיליון דולר והביאה את סכום המימון הכולל שלה ל -23.5 מיליון דולר.

צילום תמונת קאבר: shutterstock

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.