Forbes Israel Logo

מדוע סירבה מרקל לבקר עם נשיא סין באנדרטת השואה בברלין?

בסוף החודש צפוי נשיא סין, שי ג'ינפינג להגיע לביקור רשמי בגרמניה. כחלק מלו"ז הביקור יגיע ג'ינפינג, כמו מנהיגים רבים אחרים המבקרים בברלין, לאנדרטת הזיכרון לקורבנות היהודים בשואה. אך באופן חריג למדי, סירבה הקנצלרית אנגלה מרקל להתלוות אל נשיא סין במהלך ביקורו באתר, כך מדווח המגזין דר שפיגל. מרקל גם סירבה להצטרף אל ג'ינפינג לביקור באתר זיכרון נוסף – לזכר קורבנות הפשיזם והמיליטריזם.

על פניו ביקורו של נשיא סין באתרי ההנצחה נשמע תמים ואילו סירובה של מרקל מפתיע במיוחד, אך למעשה כל אלה הם חלק ממערכה מרתקת שמנהלת כבר זמן רב סין מול יריבתה יפן – אם לא הספיקו לנו ניסיונותיה האחרונים של רוסיה להחיות את ימי המלחמה הקרה, מתעקשת סין כבר תקופה ארוכה להעלות באוב את משקעי מלחמת העולם השנייה ובייחוד את החלק שלקחה בה יפן במערכה במזרח.

למעשה, שלא מרצונה, נגררת גרמניה כבר שנים אל המערכה ההיסטורית הזו, כאשר סין מרבה להשתמש בה ובהתמודדותה עם עברה האפל ככלי ניגוח מול יפן, שבעייני סין איננה עושה די על מנת לכפר על פשעי המלחמה. מרקל שחוששת כי ג'ינפינג ינצל את ביקורו באתר ההנצחה על מנת להדגיש את המסר הזה, אינה מעוניינת להראות כתומכת בכך ומעדיפה להשאיר את גרמניה ככל האפשר מחוץ להתנצחות הדיפלומטית בין שתי המעצמות הכלכליות מהמזרח.


אנדרטת השואה בברלין. מרקל לא תצטרף לביקור | צילום: רויטרס

ראש ממשלת יפן מצדו, פנה גם הוא אל ההיסטריה הרחוקה והשווה לפני כחודשיים בפורום דאבוס את יחסי סין ויפן ליחסים שהיו בין גרמניה ובריטניה לפני מאה שנים, ערב מלחמת העולם הראשונה. יפן אומנם התנצלה פעמים רבות בעבר על הסבל שגרמה לסין במהלך מלחמת העולם השנייה, אך מה שמרתיח את הסינים הם הביקורים החוזרים של מנהיגים יפנים במקדש יאסוקוני המשמש כאתר זיכרון למצביאים היפנים מאותה תקופה. ביקורו האחרון של ראש הממשלה שינזו אבה בחודש דצמבר העלה שוב את המתח בין שתי המדינות.

אך מעבר להתמודדות עם העבר, עומדות עוד מחלוקות רבות בין סין ויפן המדרדרות באופן קבוע את היחסים המעורערים גם כך בין השתיים. ראשית, מתנהל כבר זמן רב סכסוך טריטוריאלי קשה על השליטה בשרשרת איי סנקאקו שבים סין המזרחי. בנוסף קיימות בין השתיים מחלוקות בנוגע לחלוקת משאבי הטבע הנמצאים באזור גבולן הימי, ועל כך יש להוסיף את מלחמת המטבעות המתפתחת במזרח והניסיון לחזק את הייצוא של כל אחת על חשבון השנייה.


נחתים יפנים בקרבות על אדמת סין במהלך מלחמת העולם השנייה | צילום: מתוך ויקיפדיה

הצהרות המנהיגים הלכו והסלימו בהתאם בחודשים האחרונים, עד כדי כך שרבים חוששים כי עימות ממשי עלול לפרוץ בעתיד הקרוב בין השתיים. על רקע המתיחות פועל ראש ממשלת יפן בנחישות על מנת לשנות חוקת יפן הפציפיסטית אשר אינה מאפשרת בניית כוח צבאי עצמאי. החוקה שלמעשה נכפתה על יפן בסיום מלחמת העולם השנייה על ידי ארצות הברית, מעגנת את הסיטואציה המוזרה בה נמצאת יפן כיום, לפיה עורבת ארה"ב לביטחונה ומחזיקה מחנות צבאיים גדולים בשטחה. כעת, שואף אבה לנסות ולשנות את תפיסת הביטחון היפנית בעשורים האחרונים ולבסס כוח צבאי עצמאי שיחוזק בשורת בריתות עם מדינות באזור.

כל אלה מראים כי הדיבורים על ההיסטוריה ומלחמות העבר אינם מנותקים מן המציאות וכי המזרח עשוי למצוא עצמו בקרוב בסיטואציה עגומה המזכירה את העבר אותו הוא מסרב להשאיר מאחוריו. אין פלא אם כך, שגרמניה עושה כל שביכולתה על מנת להישאר מחוץ למעגל ההסלמה הזה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.